Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 10 mars 2013

Född lat

Av Emelie - 10 mars 2013 16:50

Jag saknar mitt objektiv. Mitt objektiv gick sönder för några veckor sen. Det var ett objektiv med lång zoomning. Det är väldigt känsligt för stötar. Inget speciellt hade hänt med det men det har ju i ca 1½ år följt med mer eller mindre dagligen på mina promenader i skogen. Jag har inte tänkt på hur viktigt det är att skjuta ihop objektivet när man går. Jag vill gärna ha ett liknande objektiv igen, men vill inte att det ska gå sönder efter så kort tid.... Jag får försöka bli försiktigare med nästa objektiv. Jag har iallafall fått ut ersättning för det trasiga objektivet genom vår hemförsäkring (drulle) minus självrisken. När jag får råd så skaffar jag både ny kamera och nytt objektiv....


Min kamera med mitt gamla objektiv fungerar. Men mitt gamla objektiv har ingen räckvidd alls....så kameran ligger ofta hemma nuförtiden. Men det blev några bilder på Dina i vårsolen idag.

 

Och en på Tyra som, liksom mamma Fjollan alltid gjorde så här på vårvintern, kliade ryggen på den hårda skaren!!! SKÖNT!

 

Idag hoppade Tyra över staketet där det är som högst i ett obevakat ögonblick. Det är nog ca 120 cm högt där och det finns risk att hon fastnar med någon tass mellan de spetsiga spjälorna...hemska tanke...men tack och lov så gick det bra...den här gången också...

Vi var ute och väntade på Christian och Rea. Vi skulle gå på en promenad. Och när flickorna känner på sig att nåt är på G...så är dom det också!

Pojkarna åkte och hälsade på sina kompisar....fulla av förväntan dom också!

 

Svårt att fånga flickorna på språng då dom måste vara nära...

Dina

   

Nu undrar jag förstås... Men eftersom allt gått så bra denna gång...både timingen och parningarna så borde det ju ta sig...men...???


Eftersom att Tyra inte blev dräktig denna gång så har jag tänkt att hon och jag ska satsa på Arbetsprov 3 i sommar. Första tävlingen är redan den 13 april. Än så länge är det kallt och jag har ingen bra snöfri plan här i Godegård att träna på. Jag började iallafall så smått igår att koppla vagnen på Tyra och träna lite kommandon. Idag åkte jag till vår träningsplan (De Geer vallen) för att konstatera att den var helt snötäckt med ca halvmetern hård skarsnö... Parkeringen var plogad men isig med en liten fläck grus. Jag ställde iallafall upp tre par koner för att träna lite treans slalom.

Jag kan efter gårdagen och idag konstatera att vi behöver träna en hel del... Det som är positivt med att det går dåligt är att jag fick analysera och inse mina ganska många och stora brister. En brist är att irritationen ligger näääära när Tyra inte förstår det jag förväntar mig att hon ska förstå och när jag blir irriterad så blir givetvis Tyra ännu mer osäker...när jag stillade mig så förstod jag att hon verkligen inte förstod och då får jag dåligt samvete...vilket inte heller är så konstruktivt...


Jag har idag beslutat att anmäla oss till AP 3 den 13 april så att jag får den nödvändiga sparken i baken och tar tag i träningen. Jag tänker inte ha ambitionen att vi ska ha tränat färdigt till den 13:e april utan ambitionen är att hitta ett sätt att träna. Eller snarare olika sätt. En annan av mina brister är att jag tränar Tyra alldeles för enformigt. Anmäler jag oss så måste jag se till att ta mig tid att träna... Och trots allt så tycker Tyra att det är roligt att träna....det gäller bara att jag inte förstör det utan förstärker det roliga! Vägen är målet...men utan målet går jag inte på vägen....så är det när man är född lat....vilket jag är!


Ett stort GRATTIS vill jag skicka till Ing-Marie Olsson och hennes Bluffa! Bluffa (från Björnligans kennel) har nämligen blivit Årets arbetande Sennenhund 2012  Det är så roligt att se detta ekipage "in action" på dragplan! Bluffa springer genom momenten och oftast gör hon dom dessutom helt perfekt. Ett inspirerande ekipage!

Ing-Marie och Bluffa i treans slalom i Gävle i maj förra året! Dom springer här mot Arbetsprovschampionatet!

 


Jag vill även gratulera Anita och Bengt Mårtensson som utnämnts till Hedersmedlemmar i Svenska Sennenhundklubben för sitt gedigna arbete för att få Arbetsproven till det dom är idag! Inspirerande glädjespridare!! Tack och jag ser fram emot att träffa Er kommande säsong!!!

 



Allt gott!//Emelie




 
 
Ingen bild

Anne-Greth & Gösta

10 mars 2013 19:29

Som vanligt, vännen, härlig läsning. Vi älskar din blogg! Jättefina bilder också trots avsaknaden av ditt dina objektiv. Alla bilder är fina men särskilt den på Dina när hon kommer springande (den som är under traktorkillarna). Värmande kramar i kylan från oss alla fyra! :)

 
Anna med Bonus

Anna med Bonus

11 mars 2013 12:13

Hej!
Tack! Ja det är även kul med inoffer, för det behöver ju inte per automatik betyda bra kritik och att man går vidare men i Bonus fall känns det jätteskoj! :) vad gäller draget har det blivit mest pulkadrag i vinter för att få rutin på att han ska röra sig framåt trots att matte sitter baktill ;) och som han dragit! Min duktiga pojke :)
Kram

http://bonusbus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards