Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 30 mars 2013

Av Emelie - 30 mars 2013 15:15

Idag försökte jag fånga Dina med kameran stående från sidan för att kunna visa hur hennes dräktighet fortskrider. Egentligen så var 4-veckorsdagen igår. Igår hade jag kameran med mig men jag fick aldrig den rätta vinkeln...


Jag tog ett kort på Dina för en vecka sedan....

Dina dräktig i 3 veckor:

 

Dina dräktig i 4 veckor:

 

Dräktigheten syns mest ovanifrån. För en vecka sedan så var Tyra bredast över ryggen....nu är det Dina....

Några fler bilder från idag...

Första försöket....hon hann börja gå...

 

femtielfte försöket (efter femtitio misslyckade...)

 

Sedan kom Tyra och "störde"...

   

Dom låter inne i huset...

 

Klippte bort Tyra...

 

Men Tyra ville ju så gärna gosa med sin älskade dotter...som väntar hennes barnbarn...  

     

  GLAD PÅSK  //Emelie



Av Emelie - 30 mars 2013 11:33

En känslig...men viktig fråga. Det är viktigt att vi utfodrar våra hundar rätt.


Min erfarenhet när det gäller röntgenresultat är faktiskt att maten, både vilken sort och mängd, och lagom motion betyder väldigt mycket. Jag tror inte att det är bra att byta foder på en växande valp. Hunden har anpassat sin upptagningsförmåga till just det foder den har fått hos uppfödaren. Även om balansen mellan de olika energikällorna och mineralerna är likartade på ett annat foder, så är upptagningsförmågan hos valpen anpassat till fodret den äter.


Jag ger just nu Tyra och Dina ca 60% Nordics sp+ färskfoder och 40% Alg Guttens torrfoder, Medium. Jag upplever nu att jag har två friska och aktiva bernerflickor...känns som mina mest välmående flickor någonsin faktiskt...peppar peppar...


Jag tror på att utfodra sin hund med ett bra färskfoder. Men det är onekligen lite krångligare än det behändiga torrfodret, därför har jag valt att ge mina hundar denna blandning av foder. Jag började med Alg Guttens hundfoder när det var dags att börja utfodra min första kull valpar (för snart 13 år sen). Jag har sedan genom årens lopp påverkats av andra råd och rön och har pga olika anledningar tillfälligt provat andra torrfoder...men ramlat tillbaka på Alg Gutten. När det gäller torrfoder så är det bara Alg Gutten som gäller för mina hundar fortsättningsvis. Och då Medium....inte Maximum.... Jag är av den åsikten att många torrfoder innehåller för hög protein och fettmängd för en berner...


Nordics färskfoder började jag med när Doris var sjuk och hade slutat äta sitt specialanpassade foder för dåliga njurar helt och hållet. Specialfodret (torrt) köpte jag hos veterinären. Jag gick över till Nordics sp+ och Doris levde upp och åt med frisk aptit i 10 månader innan hennes njurar och resten av de inre organen kollapsade helt. Men det viktiga för mig var att Doris skulle få må så bra som möjligt den tid hon hade kvar, och det upplevde jag att hon fick....mycket tack vare maten tror jag.


I samband med att Doris fick Nordics så fick mina andra hundar det också, fast dom fick det uppblandat med Alg Guttens torrfoder.


När jag reser så äter dom bara Alg Gutten och har jag glömt att ta upp en korv ur frysen så får dom ett mål torrt.


Tyra och Dina mår verkligen bra och dom bajsar inte särskilt stora lass och perfekta korvar (1-2 ggr/dag)


Jag har tidigare valt bort att styra mina valpköpare om detta. Men denna gång så kommer jag att vädja till mina valpköpare att följa mina råd...


Jag har totalt haft 6 bernertikar. Min första tik köpte jag och utfodrade efter den uppfödarens råd. Hon fick faktiskt lätt lös mage sitt första år. Men sedan jag gick över till Alg Gutten på hennes kull och då även till henne så funkade hon som en klocka i magen resten av sitt 9 åriga liv. Sedan har mina 5 tikar i huvudsak ätit Alg Gutten Medium från allra första början. Dina hade ju en långkörare mellan 4-6 månader då (jag tror) hon hade problem med giardia parasit. Jag kom till rätta med hennes magproblem med diet på ris och torsk i ca två veckor och sedan långsam inskolning med Nordic sp+ och efter några månader började jag blanda i Alg Gutten Medium. Före och efter parasiterna så har Dina haft en extremt välfungerande mage. Alla mina 6 tikar har vait fria på lederna...


Är arvet för dåliga leder för starkt så kan man givetvis inte få fritt bara med rätt utfodring och motion....men jag är mer övertygad nu än jag var från början att utfodring och även rätt balans av motion har en avgörande betydelse när det gäller hundens ledhälsa....hela livet! Även en friröntgad hund kan få problem senare...


Och detta är alltså vad jag kommit fram till...


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards