Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 17 maj 2013

Av Emelie - 17 maj 2013 17:48

Idag fyller Hulda och Hero 2 veckor! Det går ju så fort med valpar och aldrig har jag haft så snabbväxande valpar!! Inte så konstigt när dom bara är två...men det jämnar nog ut sig när dom kommer upp på benen ordentligt och börjar äta vanlig mat om någon vecka. Men Dina förser dom små knubbisarna så väl!

 

Vårvärmen har kommit på riktigt de senaste dagarna. Härligt tycker jag men fy för alla fästingar som kommit med värmen. Kryper massor på Tyra och Dina och en hel del har satt sig fast.


Det här med fästingmedel är en fråga som cirkulerar. Jag tar ju HELT avstånd från alla former av gifter i förebyggande syfte på mina hundar då jag är av den övertygelsen att risken för att mina hundar ska bli allvarligt sjuka i fästingsjukdom eller annan farlig sjukdom är STÖRRE om jag använder dessa gifter. Vi och våra hundar kommer ju ändå i kontakt med så mycket gifter i vår mat och miljö, även dessa fästinggifter får vi alla del i kakan av, då dom ju är så vanligt förekommande och givetvis påverkar vår miljö, oss och våra hundar INDIREKT.


Jag vet givetvis att dom som använder dessa gifter i förebyggande syfte gör detta för att UNDVIKA sjukdom, men vi är ju alla olika och tror olika i alla frågor. Själv har jag för länge sedan kommit i kontakt med flera duktiga och seriösa utövare av komplementära vårdformer som healing och även homeopati. Och har MÅNGA och GODA erfarenheter av dessa vårdformer och helhetstänket som följer med. Givevis är det inget hokus pokus som ger garanterad hälsa och skydd mot alla sjukdomar, utan just ett komplement till vår "vanliga" hälso-, sjuk- och veterinärvård. Absolut inget istället för, vilket jag ALLTID när jag pratar om detta är VÄLDIGT NOGA att påpeka.


Just när det gäller hundarna så har jag kommit i kontakt med en väldigt skicklig djurhomeopat som jag ibland konsulterar parallellt med att jag ALLTID konsulterar veterinär.


Just när det gäller att förebygga att undvika att hunden eller för den delen jag själv insjuknar i fästingsjukdomar så ger jag ett homeopatiskt medel Ledum.


Givetvis går jag inte i den illusionen att mina hundar är helt skyddade mot fästingsjukdom för det, men jag är helt övertygad om att jag med att ge dom det och i allmänhet gör det jag tror är bäst för mina hundar för att hålla dom i så god kondition som möjligt, ger dom ett BÄTTRE skydd mot fästingsjukdomar OCH andra sjukdomar genom att UNDVIKA någon form av giftpreparat när det gäller förebyggande av fästingsjukdom.


Läste idag på fejjan om en hund som haft Frontline sedan i påskas och som ändå hade fått både borrelia och anaplasma.... Och alla dessa hemska biverkningar jag hört och sett att framförallt scalibor och exspot ger... Och vad gör dessa medel som vi inte märker eller ser??? Jag tänker givetvis på den fruktade sjukdomen cancer...fertilitet...etc etc...???


Jag gör det jag tror är bäst för att bevara hälsan på mina hundar och jag vet att alla ni där ute gör det ni tror är bäst. Jag har denna blogg där jag för fram mina tankar och upplevelser som ni kan ta till er eller skjuta ifrån er....valet är ert och jag tycker inte bättre eller sämre om någon för det! Vi är ju alla olika!


Så till lite bilder! Satt en stund med kameran i valplådan. Inte är det mycket aktivitet på Heffaklumparna men jag passade på när mamma Dina kom med maten....

Heros rumpa...

 

Och sen kissar jag på tidning minsann  (Hero)

 

Och så var det dags att sova...man blir trött av att ÄTA... (Hero)

 

Såååå fiiin denna kille kommer att bliii...om ni frågar mig  

 

Givetvis så ÄR han alldeles bedårande...men jag är ju så nyfiken på hur dom utvecklar sig!!!

Och lilla Hulda  

       

Ögonen öppnade dom förresten samma kväll som jag skrev förra inlägget.

Dina och Hulda  

 

Mor och sonen Hero på vakt!

 

Hero orkar inte hålla vakt så länge....

Rickard myser...

     


Allt gott  //Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards