Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 27 maj 2013

Mycket nytt på en gång

Av Emelie - 27 maj 2013 14:21

En intensiv helg har passerat. Min snälla mamma kom i lördags och till framförallt Henriks stora glädje så hade hon kusin Axel med sig från Stockholm. Mamma var hemma med Dina och valparna på söndagen då jag var iväg för Sennenhundklubbens Arbetsprov. Det var Klubbmästerskap. Dessutom så firar SShK:s Arbetsprov 25 år i år!! Kepsar har sytts upp detta år till ära av duktiga Katarina Haddon! Snygga om ni frågar mig!

 

Kepsarna hämtade jag i lördags och sedan fortsatte jag till SShK:s rasspecial som hade utställning i Linköping då. Fina Rossinas Grace Kelly var anmäld och skulle ställas. Matte Catrin hade skadat knät så jag ställde detta lilla krutpaket. Det gick riktigt bra att visa Kelly tycker jag, men Kelly föll inte alls domaren i smaken. Kelly var för tunn i stomme, nos och kropp och så har hon en "ovana" att lätt komma in i passgång under travet. Mentaliteten var domaren nöjd med vilket kändes skönt  . Kelly är faktiskt en aning för smal just nu och dessutom så har hon inte fått ordentligt med päls denna omgång.

Berit Bernelycke fångade oss in action, tack för dessa bilder!

   

Kelly fick kvalitetspris Good. Vilket vi inte är nöjda med, men domaren dömer...vi tar nya tag i ringen nästa päls!!!

Tyra och jag var med på en demonstration av Arbetsprovet på lördagen...det gick riktigt dåligt för oss också...Tyra rörde sig knappt framåt...

På söndagen var det dags för Arbetsprovet. Tyra och jag begav oss iväg tidigt. Vi var med och fixade med de praktiska detaljerna runt och så skulle vi även tävla i AP III. Det var någon form av skjutande en bit bort, det smattrade en hel del både nu och då. Tyra som är MH och BPH-testad totalt oberörd av skott, visade en berördhet av detta smatter. Hon blev låg....och då blev jag också låg. Tyras mamma Fjollan utvecklad nämligen åskrädsla och lite skotträdsla med åldern, även hon med 1:a på skott på sitt MH. Detta bådade ju inte gott. Men Tyra avreagerade mer och mer på smattret under dagen! Fast hon fick stressmjäll när det smattrade så hon var påverkad. Hon var extremt okoncentrerad   men inte låg  under sitt Arbetsprov. Speciellt när momenten låg i riktning mot där smattret kom ifrån. När Tyra inte förstår så stannar hon och det är lögn i helsike att få igång henne. Vi har faktiskt haft några riktigt bra träningar innan helgen...men vi visade inget av det vi uppnådde på dom varken på lördagen eller söndagen. Ett steg fram och två steg bak. Samtidigt så är jag taggad att fortsätta vår positiva träningsväg som vi börjat med. Tillräckligt mycket träning och sedan har vi marginal även för störningar!

Stefan sågade på Medevi marknad igår. Christian Haraldsson fotograf.

 

Mamma och pojkarna har haft det mysigt. Mamma och Rickard plockade Liljekonvaljer. Rickard plockade en såååå fiiiin bukett "till mamma"  älskade unge.


Idag var det dags för valparnas första förändring i livet sedan dom kom till världen 3 maj. Dom blev tre veckor i fredags och jag brukar flytta ner valparna till "valprummet" som vi har i anslutning till köket någon gång mellan 2-3 veckor och börja introducera "vanlig" mat när dom fyller 3 veckor. Men eftersom att dom bara är två och det har varit så intensivt i helgen så väntade jag med flytt och matintroduceringen till idag.

Tyra har inte fått hälsa på sina barnbarn för Dina ännu, men nu så blir det ju att alla hundar bor ihop. Först flyttade jag ner valparna och serverade dom lite mat vilket uppskattades av båda...imponerande "bordsskick" dessutom!! Inga tassar i maten  

Sedan fick mamma Dina komma in. Lite efterrätt fick dom.

Och så släppte jag in Tyra....helt ok att hon direkt gick till sina barnbarn tyckte Dina. Hulda sov så det blev Hero som Tyra hälsade på...

       

Lite vägning blev det. Trött Heffa-Hulda har nu passerat 4 kg...

 

G-kullen (Dina mfl) är ju födda exakt samma dag som Heffisarna, 3 maj, fast för tre år sen. En lika dan bild på mamma Dina...fast tre dagar ÄLDRE än Hulda finns här . G-kullen växte inte alls i samma takt som dessa två "Heffisar"...


Sen var det visst Hero som sov och Hulda som var vaken...

 

Allt gott  //Emelie


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards