Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 11 juni 2013

Operation

Av Emelie - 11 juni 2013 16:47

I lördags så upptäckte jag att Dina var halt. Jag undersökte henne och såg efter ett tag att klokapseln på en tå på hennes högra framtass var uppfläkt, pulpan var helt blottad. Jag ringde jourhavande veterinär men det var ingen fara att vänta till måndag.


När Doris var 7 månader så bröt hon en klo och hela klokapseln fick opereras bort. Men Doris gnagde på förbandet och det mynnade ut i svallköttbildning och Doris fick sövas flera gånger under en kort tid för att "skala" bort ny svallköttbildning som hela tiden bildades så att den nya klon kunde växa ut.


Jag spolade rent Dinas klobrott med vatten och även med alsolsprit. Jag ville inte göra denna operation...


Men veterinären såg direkt att operation var nödvändig. Så igår sövdes Dina och hela klokapseln opererades bort. Hon fick ett stort skyddande förband som hon INTE gnager på  Men hon tror däremot att hon inte kan stödja på tassen med förband. Det beror INTE på att det gör ont, eftersom att jag tryckt ner tassen i backen utan att Dina reagerar. Detta gör rastningarna väldigt jobbiga för Dina, för hon hoppar på tre ben... Egentligen är det bra om hon stödjer på tassen då det främjar blodcirkulation och därmed läkning....men Dina är av en helt annan åsikt...


På fredag ska vi åka till veterinären och ta bort förbandet. Vi får se om det måste läggas på ett nytt??? Bäst för läkningen är ju att det får luftas, samtidigt så får hon på inga villkor slicka där för då är det risk för svallköttbildning...och det vill vi INTE ha.


Tog några bilder i morse...

Dina busar med sina valpar medan Tyra pysslar om sin...

 

Rickard vattnar blommorna

 

Heffisanfall!

          

Fin mamma Dina  

 

Hero igår kväll

 

Hulda igår kväll

 

Tiden går fort med valpar!


Allt gott!//Emelie

 
 
Lisbeth i Kanada

Lisbeth i Kanada

11 juni 2013 21:47

Skulle Du kunna klickerträna Dina till att röra benet, sedan röra en platta (yogurt-lock, t.ex.), sedan lägg plattan på golvet, osv?

http://cowichancanine.ca

Emelie

12 juni 2013 22:29

Skulle jag kunna göra men har inte tid. Nu berömmer jag varje gång hon nuddar marken....men kanske kan hon få ta bort bandaget på fredag...hoppas snart iallafall!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards