Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 14 september 2013

Hero och Hulda

Av Emelie - 14 september 2013 11:21

Hero och Hulda växer och utvecklas, dom har nu passerat 4 månader. Det är så skönt att Huldas hälta som blev ovanligt långdragen äntligen är helt över och jag kan låta henne röra sig fritt utan begränsningar igen. Hon verkade aldrig ha så ont av sin hälta. Jag misstänker att det var en sena som sträcktes till då hon under ett bra tag inte kunde räta ut mittenleden på vänster fram helt. Hon vinklade den dessutom lite snett och gick som på tå. Sakta men säkert har hon börjat trampa ner hela tassen men det händer fortfarande att hon avlastar vänster fram i stående eller sittande....men även det blir mindre och mindre. Hon har under flera veckor nu gått och travat helt utan hälta. Hon har under hela denna tid varit väldigt hoppig vilket nog inte skyndat på läkningen, och det har varit svårt att hindra henne. Hoppandet är nämligen som värst när jag ger henne mat....hon kan inte få maten fort nog och hon kan inte äta upp maten fort nog...en gång gav jag henne färskfoder (Hulda och Hero äter Nordics färskfoder special+) som fortfarande var lite fryst....men det gör jag inte om....hon svalde det nästan helt och hulkade och kräktes upp det direkt...man lär av sina misstag heter det ju.


Jag får även jämna rapporter från Sandra, Heros matte. Allt går bra där också...men som jag sa till Sandra så är det inte riktigt lika lätt att hålla Hero inom tomtgränserna som det var med Maddox (Fina Rossinas Dacke af Smejlycka). Sandra menade att det var en uppfostringssak och givetvis har hon rätt i det, men det är inte BARA uppfostring....olika individer är olika lätt/svårt att lära olika saker. Hero är en äventyrskille som gillar att utforska och utvidga gränser, det märkte jag tiiiiiiidigt....know the type...and love the type...


Han kom hem med grannens sko en dag...som han hämtat inne hos grannen. Helt plötsligt är han borta och då har han sett några spännande typer längre bort på gatan som han ville hälsa på...grannskapet börjar veta var den oemotståndlige, söte bernervalpen hör hemma vid det här laget... Får se om han är lika poppis när han vuxit färdigt....eller om matte Sandra kanske har fått lite pli på honom då kanske....


Jag tror ärligt talat att förutsättningarna för det är större ihop med matte Sandra än här hemma...så familjen här hemma har gott hopp och lämnar med varm hand över uppdraget!


Uppdraget har inletts. Hero visade stor talang första gången på valpkursen!

Fin kontakt

 

Kamplusten är och har det aldrig varit något tvivel om. Bra egenskap om man som Sandra vill träna med sin hund!

 

Hero är även anmäld till sin första utställning!!! Ska bli så spännande att se hur det går...22 september är det dags för premiär. Syster Hulda får vänta med utställning ett tag. Jag tävlar i Lindome med mormor Tyra den 21 september, Arbetsprov 3, och jag fokuserar på den träningen nu. Jag vill hinna förbereda mig och Hulda inför utställning och just nu hinner jag inte...måste prioritera. Men Huldas tid kommer också!!


En favoritbild på mig och Tyra som AnnCatrin Uppfeldt tog på oss när vi blev klubbmästare 2012 i API.

 


Här hemma njuter vi av sköna dagliga promenader och bad vid Vätterns strand!

           

 

Förra helgen hälsade vi på gänget som vandrat, tränat och umgåtts i Tiveden. Vi hälsade på på söndagen. Matte satt och pratade och umgicks i den sköna septembersolen medan hundarna busade och slappade om vartannat.

Hulda gillade att umgås med många berner med hussar och mattar. Här husse Kalle med Tyras halvsyster Inez och Inez´son Solo...och Hulda...

 

Dina knycker en "frestelse" från Rallylydnadsplan....

 

Hulda busar med lilla Chilli 10 veckor....en tuff liten brud som lever upp till sitt namn!

 

Ella var också i Tiveden. Ella är två veckor yngre än Hulda och en coolare typ.

 

Men dom hade ganska kul alla tre också. Valpbrottning!

 

Chilli och Hulda tigger

 

Chilli visade Hulda en rolig tunnel!!!

 

Ja den va kul tyckte Hulda!

 

Vi går på promenader här hemma också.

       

Höll ju på att glömma!!!!


Lyckades tack vare hjälp av två änder fånga Hulda ståendes fint på bryggan....

Fina Rossinas Heffahulda af Sierra 4 månader.

 

Lite bättre skärpa...och lite längre hals....

 

Efterlyser en liknande bild på Hero ståendes Sandra!!! Efter den 22 september så...

 

Sötaste Hulda tittar ut över Vättern.

 

Ibland kommer Hulda när matte ropar...

 

Allt gott!//Emelie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards