Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 27 september 2013

Mörkt...

Av Emelie - 27 september 2013 13:41

23-24 november har SShK Avelskonferens. Jag ska givetvis åka på den. Jag föder upp och värnar om en ras med allvarliga hälsoproblem. Jag känner mig mer och mer maktlös i hur vi ska bekämpa dessa problem som till stor del beror på ärftlighet. Det bedrivs forskning, vi har bla ett Tumörprojekt som bedrivs av vår rasklubb i samarbete med SLU, men jag har ärligt talat inte stort hopp om att forskningen ska komma fram till något som kommer att hjälpa inom den närmsta framtiden. Hoppas jag är av annan tro efter Avelskonferensen!?


Bernerns hälsoproblem handlar givetvis inte bara om ärftlighet och avel. Hur mycket gifter ger vi våra hundar och hur påverkar det hälsan och framtida generationer? Kan vi undvika vissa gifter???


Jag har, som jag många gånger skrivit förr, kommit i kontakt med en skicklig djurhomeopat. Homeopati handlar inte om att ge några droppar mot det eller det och så löser det alla problem. Homeopati handlar om ett helhetstänk. Givetvis så finns det mer eller mindre skickliga homeopater, precis som det finns mer eller mindre skickliga läkare/veterinärer. Jag är tacksam att jag har kommit i kontakt med en seriös och duktig djurhomeopat. Hur ofta räcker inte läkar-/veterinärvården till??? Jag har fått hjälp av homeopati där veterinärvården inte räckte till. Det är min erfarenhet.


Jag skulle inte över min döda kropp någonsin använda mig av någon form av giftpreparat i förebyggande syfte mot fästingar på mina hundar, dessa gifter hör till kategorin gifter vi kan undvika helt enligt min övertygelse. Detta av den enkla anledningen att jag är övertygad om att dessa gifter bara ökar risken för sjukdom....av alla de slag, inklusive fästingsjukdom. Jag lever inte i någon naiv illusion att homeopati är lösningen i alla lägen. Däremot så gör jag det jag tror ger mina hundar de bästa förutsättningarna och undviker gifter som jag tror bara är till skada....dit hör fästinggifter. Om min hund är angripen av ohyra som skabbdjur, löss eller loppor eller parasiter i form av inälvsmask av något slag. Givetvis använder jag för ohyran föreskrivet medel. Men jag försöker i största möjliga mån undvika att använda gifter i förebyggande syfte.


Jag vet att alla som använder dessa fästinggifter (som blir fler och fler på marknaden..  ) gör detta för att undvika sjukdom och hålla sin hund/katt frisk.


Jag gör det jag tror på, ger mina hundar den mat jag tror är bäst, kosttillskott jag tror är bra, håller mina hundar i lagom hull och kondition och ibland stärker jag upp dom med homeopatmedel för att bota och hålla dom friska. Jag anlitar givetvis veterinär när min hund blir sjuk. Det handlar inte om det ena eller det andra utan om både och när det gäller vård.


Jag delar min övertygelse här just för att det är MIN övertygelse och detta är MIN blogg och kanske känner någon att jag ger ett gott råd??? Det handlar INTE om att klanka ner på er som har en annan övertygelse. Vi lever i ett fritt samhälle och olika sätt att tänka är bara av godo. Jag har ändrat åsikt genom åren pga att jag försöker lära mig och utvecklas. När det gäller fästinggifter så har min rädsla för dessa bara ökat...


//Emelie







 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards