Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2013

13

Av Emelie - 11 oktober 2013 17:10

Igår den 10 oktober så var det 13 år sen min första kull föddes. 13 valpar födde min fantastiska Rossina (Heimarkens Bonanza). Pappa var 7-årige Bamse (Dogwoods Sacred Spirit). Jag bodde då i en lägenhet i Kontorsbyggningen på Medevi Brunn. Stora gången på Medevi Brunn igår.

 

Wärdshuset på Medevi Brunn

 

Jag jobbar i Medevi, och igår så satt jag och jobbade i samma hus där jag bodde och hade min första kull valpar. Mina tre älskade bernerflickor är med mig på jobbet.


Här är Emma och tittar ut sin valp för 13 år sen. Vi tänkte att det vore sött med en bild på alla 13 i en korg....jodu....jag vet inte hur uppfödare får till fina gruppbilder på sina valpar...jag har aldrig lyckats, inte ens att få två att sitta bredvid varandra...

 

Emma med sin Elvira som blev den i kullen som blev äldst, 11 år och 7 månader. Det var faktiskt en riktigt bra ålder på dessa 13...för att vara berner...

Fina Rossinas Elvira och Emma

 

Och nej....det har inte blivit lägre ålder generellt på kullarna, men jag har märkt tydliga trender...både bra och dåliga. Fjollan som jag behöll ur min första kull blev lite drygt 9 år. Hon fick tre kullar, hennes andra kull, C-kullen, fyllde 8 år nu i augusti, fyra av fem lever. Den första i C-kullen dog i våras nästan 8 år gammal, cancer. Tyra som är från Fjollans senaste kull blev 6 år i juni. Tyras kullsyster Rea dog i juli. Men pad-svar visade inga tumörer, däremot en massiv leverskada som troligtvis orsakats av en förgiftning. Troligtvis ingen ärftlig orsak till Reas död.


Ja, man blir lite skadad när man håller på med uppfödning. Här hemma har jag tre generationer. Rossinas dotterdotter Tyra 6½ år, hennes dotter Dina 3½ år och Dinas dotter Hulda snart ½ år. Vi får se om det blir fler kullar med prefix Fina Rossinas...???

Tyra 6½ år

 

Vi tränade drag häromkvällen. Bästa draggänget i Östergötland!

Från vänster: Linus, Milla, Casper, mina flickor Dina och Tyra och fotografen Susannes Ronja.  

Många underbara människor har jag lärt känna genom åren tack vare min uppfödning. Anne-Greth och Gösta, som nu är ägare till Milla, kullsyster till Dina (inte Milla på bilden ovan dock) är två av MÅNGA. Anne-Greth stickar en massa sköna sockor, schalar och halskragar till mig och min familj. Igår fick Henrik och Rickard varsin skön stickad krage till vintern med posten! Tack  

 

Tjoho, nu är det helg säger mina bernerflickor!

 

Allt gott!//Emelie 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards