Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 27 november 2013

Av Emelie - 27 november 2013 13:05

Mycket har hänt som jag vill dela med mig av här i min blogg om livet på Fina Rossinas kennel.

   Fina Rossinas Dumle af Smejlycka "Bums"

14 november fick jag besked att den näst siste ur min D-kull fått somna in. En tumör växte precis bakom hans framben och Bums hade blivit mer och mer hängig under sina sista veckor. Tack matte Elisabeth för det liv ni givit Bums, "Skapelsens krona bland hundar" som matte Elisabeth kärleksfullt beskrev sin Bums. Hunden i hennes liv blev 7½ år gammal. Sju av hans åtta syskon har redan gått före honom över regnbågsbron...


Min Doris från samma kull blev 5 år. Hon var sjuk med dåliga njurar och blodvärden i två år innan hjärtat och resten av organen sa stopp. Doris var en så lätt hund att ha. Mild och god. Hittade denna bild på Henrik och Doris nyss när jag bläddrade bland gamla bilder...

 

Doris skickades för obduktion men eftersom att vår Veterinärstation inte har möjlighet att kyla ner hundar och frakten tog ett dygn så hann det bli för stora förändringar efter döden på Doris organ för att ge ett obduktionssvar. Informellt så fick jag svar genom min veterinär att obducenterna inte trodde att där fanns några förändringar beroende av tumörer hos Doris. Njurarna såg också normala ut men föll sönder....varför Doris led av njursvikt och anemi får jag alltså inget svar på. Kan bara säga att de två åren med en sjuk Doris som jag visste skulle dö av sin sjukdom förr eller senare var mina värsta år med mina hundar. Att se Doris sakta tyna bort var plågsamt. Doris fick ändå leva upp sina sista 10 månader tack vare komplementär vård i form av homeopati och healing. Jag har upplevt det jag har upplevt och tänker fortsätta behandla mina hundar efter min övertygelse. Orkar dock varken försvara eller övertyga om vad som är rätt eller fel. I min värld är det som känns rätt för DIG rätt. Det som är rätt för MIG är lika rätt även om våra sanningar skiljer sig åt.


Det är plågsamt för en uppfödare att få uppleva att en hel kull drabbas så hårt av sjukdom i allt för tidig ålder. Jag är tacksam mot Bums matte Elisabeth som skrivit så fina ord om sin Bums genom åren, vi har även haft en mailkorrespondens nu sedan jag fick beskedet om att Bums inte finns längre. Tack Elisabeth och alla ni andra fina hussar och mattar till "mina" hundar!


Bums levde som en äkta gårdshund. Jag hälsade på hemma hos Bums en gång när jag hade vägarna förbi.

 

Helgen som var så var jag tillsammans med ett stort antal uppfödare och andra engagerade i våra sennenraser på en avelskonferens anordnad av vårt avelsråd med Berndt Klingeborn i spetsen. Jag skulle givetvis kunna skriva kilometervis om alla tankar jag fått sedan konferensen men jag orkar inte och ni orkar nog inte läsa heller. Jag vill bara rikta ett stort tack till vårt avelsråd. Vi har stor kompetens i vårt avelsråd och vi arbetar med framförallt bernerns stora problem med framförallt tumörsjukdomar. Men visst önskar man att forskningen kunde gå fortare. Men det förutsätter att det kommer in prover från fler hundar till bernerns Tumörprojekt som går att läsa om på SShK:s hemsida. Det räcker inte att vi uppfödare engagerar oss och lämnar in material från våra egna hundar, vi behöver våra valpköpares hjälp, men då måste valpköparna veta hur dom ska göra. Det är inte helt lätt. Men jag tror att det kommer att gå! Vi har ju fått till att nästan alla röntgar sina hundar kring året, det var inte helt självklart i början heller!


Idag minns jag Doris min Doris...

 


Allt gott!//Emelie


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards