Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 28 november 2013

Operation

Av Emelie - 28 november 2013 15:48

Idag har Tyra fått en liten knöl som satt i skinnet på hennes hals, precis i kanten av bogen bortopererad. Som jag nämnde i mitt förra inlägg så var jag på avelskonferens i helgen och fick då lyssna till många intressanta föredrag hållna av de ledande inom sitt respektive område.


Henrik von Euler är Sveriges ledande veterinär när det gäller behandling av cancer. Vad jag förstod på honom så vet man idag att tumörer kan börja som godartade men utvecklas till elakartade... Detta gjorde att jag genast beställde tid för Tyras lilla knöl som hon har (numera hade) på halsen. Knölen satt i huden och var med största sannolikhet en helt ofarlig knöl....men som sagt...efter helgens föredrag så omvärderade jag mitt beslut taget i samråd med min veterinär att inte låta operera bort den, och bokade tid för operation.


Min veterinär som är en väldigt förstående veterinär, visste att mitt beslut i detta var odiskutabelt.


I morse fick Tyra varken mat eller vatten enligt veterinärens inrådan. Men när jag satt och åt frukost så började Tyra att hulka...upp kom en strumpa.....ooops....!!! TUR!!!!  


Tyra lämnades in hos veterinären...jag åkte en sväng till tandhygienisten (fick en återbudstid), kom tillbaka till veterinären. Knölen var nu borta och halva låg i ett rör som ska till SVA för analys med återkommande PAD-svar. Den andra halvan skickas till SLU och Tumörprojektet jag berättade om i förra inlägget. Jag uppdaterar även Tyras Hälsoformulär som jag fyllde i när jag lämnade blodprov från Tyra till samma projekt. Tyra och Dina lämnade blodprov när insamling av prover gjordes på rasspecialen i Degernäs i början av juni -12.


Veterinären trodde att det rörde sig om en nybildning i form av en förstorad talgkörtel (typ finne) och att knölen med största sannolikhet är helt ofarlig. Tänk vad lättad jag känner mig....   Jag har väl inte oroat mig för Tyras knöl??? Eller??? Har man berner så ligger oro för cancer väldigt nära...


Lite småbökigt är det nu. Det gäller att inte Tyra kliar på såret. Därför köpte matte en kroppsstrumpa hos veterinären, och ett märgben fick hon lilla groggytjejen  

 

Säkert svar får jag från SVA när dom analyserat knölen färdigt. Och då uppdaterar jag givetvis Tyras hälsoformulär med det hos SLU och Tumörprojektet. Ringde och pratade med Susanne Gustafsson (kontaktperson på SLU angående Tumörprojektet). Hon gav mig länken till SLU:s hemsida där jag kan uppdatera hälsoformuläret direkt online.


Allt gott!//Emelie






 
 
Ingen bild

Marie Carldvärd

28 november 2013 16:41

Bättre att ta det säkra före det osäkra, dvs operera bort knölen.
Kram /Marie

 
Lisbeth på väg till Kanada

Lisbeth på väg till Kanada

29 november 2013 00:29

Ja, Emelie, jag känner likadant. Knölar ska bort, såvida det inte gäller en hund som är så gammal eller har andra sjukdomar att en sövning inte vore bra, förstås. Katie, till exempel, nästan 10 år och med meningit när hon var yngre, och nu kronisk leverinflammation och DM. Henne vill jag inte utsätta för en sövning, för om hon får cancer så blir det ju inte heller fråga om stora och jobbiga behandlingsprogram. Men om jag hittar en knöl på någon av våra andra hundar, så bär det ju iväg!

http://cowichancanine.ca

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards