Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 21 december 2013

Av Emelie - 21 december 2013 12:44

Hälsa är viktigt i hundavel, både mental och fysisk hälsa. Hur uppnår man mer hälsa i en ras? Mitt avelsmål som uppfödare är att arbeta mot en friskare ras. Jag har verkligen valt en svår ras. Bernern lider av en hel del hälsoproblem. Tumörsjukdomar är det som dominerar stort som orsak till att många av våra berner möter en allt för tidig död. Ledproblem och även njurproblem är också stora hälsoproblem bernern har.


Mental hälsa är också viktigt. Reservation finns i rasen. Jag blev påmind om det när jag var hos en för mig ny veterinär med Tyra. Sköterskan kom in och satte sig på huk och pratade så mjukt och uppmuntrande med Tyra. Skötaren blev lite förvånad när inte ett spår av försiktighet gick att skönja från Tyras håll. Hon menade att berner ofta är lite reserverade hos veterinären.


Jag har genomfört MH (Mentalbeskrivning hund) på samtliga mina avelstikar. Tyra och Dina har även genomfört BPH (Beteende och personlighetsbeskrivning hund) som är en utveckling av MH och mer anpassat till alla raser, MH är mest fokuserat på bruksraser.


Mentaliteten och även de flesta sjukdomar är en kombination av arv och miljö. Arvet handlar ofta bara om en tredjedel-hälften. Detta gäller mentalitet, ledproblem och även cancer. Ibland kan arvet givetvis vara väldigt starkt hos en specifik individ så att ingenting går att påverka hur "rätt" man än gör. Men generellt så är det viktigt att förstå hur stor del man faktiskt kan påverka själv också. Rätt mat....tänker inte gå in på vad som är rätt mat....åsikter om detta varierar...jag har mina åsikter grundade på mina erfarenheter, men jag tänker inte fördjupa mig i dom här och nu. Men rätt mat i lagom mängd (anpassad till individ för att hålla lagom vikt) är viktigt! Rätt rörelse och motion är också viktigt! TRIVSEL!!!! Och givetvis är det bra att undvika giftiga preparat i största möjliga mån....speciellt när vi pratar om en så cancerdrabbad ras som berner.


När det gäller avel så har vi ett ledindex. Vi kan räkna ut inavelskoefficient fem led bakåt. Berner Garde räknar däremot ut inaveln ända bak till 70-talet och listar även hur många gånger hundarna förekommer i stamtavlan....en betydligt mer rättvisande inavelsuträkning!!!


Gentester finns. Jag vill hänvisa till Berndt Klingeborns artikel i Sennenbladet om den Internationella Hälsokonferensen i Genève. Jag är i första hand väldigt intresserad av att göra Pre-testet för Histiocytärt Sarkom på mina hundar. Det står närmare information om detta test på SShK:s hemsida. Som jag har längtat efter ett avelsverktyg för bernerns största hälsoproblem, cancern och då framförallt Histiocytärt Sarkom (tidigare Malign Histiocytos). Jag håller med Berndt om att vi måste vara försiktiga med att inte göra alla möjliga gentester. I en så hårt drabbad ras hälsomässigt som berner så måste vi också vara väldigt noga med att inte göra avelsbasen för snäv, vilket kan bli risken med att göra för många gentester. Alla hundar, hur friska dom än är bär på 200-400 sjuka anlag som ger sjuk avkomma om dom möts. Då är det viktigt att sprida generna så mycket man kan när man kombinerar. Nära släkt har lika genbas = större risk för att sjuka anlag möts och även större risk för nya mutationer och nya ärftliga sjukdomar....


Nej avel är inte lätt. Och det är inte rätt eller fel, svart eller vitt. En svår balansgång. Men jag tycker att vi arbetar på bra!! Avelskonferensen som hölls i slutet av november gav faktiskt mycket hopp för en friskare framtid för våra berner.


En riktigt God Jul och Gott Hoppfullt 2014 önskar jag alla bernervänner  //Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards