Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 27 december 2013

Av Emelie - 27 december 2013 19:06

Vart och vartannat inlägg heter operation eller ingen operation. Nu är iallafall Tyra opererad IGEN.


Vi åkte in till Jägarvallen idag för nytt ultraljud för att se hur det såg ut i Tyras urinblåsa. Urinet var mycket klarare efter penicillinkuren men den lilla "knölen" var fortfarande kvar. Den hade faktiskt krympt lite i diametern, med ca ½ cm, men den fanns tydligt kvar och veterinären och jag var helt överens om att den skulle bort. Tyra stannade för operation.


Det såg ut som väntat sa veterinären efter operationen. Slemhinnorna var fina, ingen förtjockning eller annan förändring där knölen satt. Den satt bara med en tunn tråd. Allt såg "lovande" ut. Nu är knölen inskickad för analys, säkert svar på om den är godartad eller ej får jag om några veckor...


Det blev ett missförstånd. Innan operationen bad jag att veterinären skulle skicka in en biopsi till SLU och "Tumörprojektet" utöver den hon skickade för analys....men hon trodde att jag menade att jag uppdaterar SLU och "Tumörprojektet" med PAD-svaret sedan, då jag berättade att jag redan skickat in blod från Tyra till projektet och på lappen till veterinären som jag skrivit ut från SShK:s hemsida och lämnade, så står det bara om hur dom vill ha rören med blod till "Tumörprojektet"!!!?? Inget om biopsier!!!??


Men visst vill väl "Tumörprojektet" även ha biopsier från tumörer i sin biobank??? Jag blir faktiskt osäker, då jag fått undranden från människor mer insatta i sånt här än jag....typ veterinären idag! Om det är så att dom vill ha biopsier från tumörer till "Tumörprojektet" så tycker jag att det ska förtydligas under "Provtagningsinformation" som står under Tumörprojektet på SShK:s hemsida. Sen bör det också tydligt stå vad som ersätts av SShK och inte när det gäller dessa prover. Jag vet att SShK:s resurser är väldigt begränsade. Men ska det kunna komma in tillräckligt med material som behövs för att kunna bedriva forskning, så behöver klubben bestämma sig för vad som ska skickas in och vilken information, vad klubben ersätter och vara tydliga med det!!!


Nu är ju förhoppningsvis och troligtvis även denna nybildning från Tyra godartad och kanske är det så att elakartade tumörer är mer värdefulla ur forskningssynpunkt....samtidigt så har vi ju fått lära oss att godartade tumörer kan utvecklas till elakartade och då vill man väl ha in ALLT???? Och vi vet ju inte huruvida tumören är godartad eller elakartad förrän analys är gjord och då är det för sent att skicka in vävnadsprover!!!!


Tyra ligger nu och sover gott vid mina fötter. Skönt att vara hemma tycker hon. Nu håller jag tummarna för ett godartat svar...


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards