Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 27 december 2013

Operation

Av Emelie - 27 december 2013 19:06

Vart och vartannat inlägg heter operation eller ingen operation. Nu är iallafall Tyra opererad IGEN.


Vi åkte in till Jägarvallen idag för nytt ultraljud för att se hur det såg ut i Tyras urinblåsa. Urinet var mycket klarare efter penicillinkuren men den lilla "knölen" var fortfarande kvar. Den hade faktiskt krympt lite i diametern, med ca ½ cm, men den fanns tydligt kvar och veterinären och jag var helt överens om att den skulle bort. Tyra stannade för operation.


Det såg ut som väntat sa veterinären efter operationen. Slemhinnorna var fina, ingen förtjockning eller annan förändring där knölen satt. Den satt bara med en tunn tråd. Allt såg "lovande" ut. Nu är knölen inskickad för analys, säkert svar på om den är godartad eller ej får jag om några veckor...


Det blev ett missförstånd. Innan operationen bad jag att veterinären skulle skicka in en biopsi till SLU och "Tumörprojektet" utöver den hon skickade för analys....men hon trodde att jag menade att jag uppdaterar SLU och "Tumörprojektet" med PAD-svaret sedan, då jag berättade att jag redan skickat in blod från Tyra till projektet och på lappen till veterinären som jag skrivit ut från SShK:s hemsida och lämnade, så står det bara om hur dom vill ha rören med blod till "Tumörprojektet"!!!?? Inget om biopsier!!!??


Men visst vill väl "Tumörprojektet" även ha biopsier från tumörer i sin biobank??? Jag blir faktiskt osäker, då jag fått undranden från människor mer insatta i sånt här än jag....typ veterinären idag! Om det är så att dom vill ha biopsier från tumörer till "Tumörprojektet" så tycker jag att det ska förtydligas under "Provtagningsinformation" som står under Tumörprojektet på SShK:s hemsida. Sen bör det också tydligt stå vad som ersätts av SShK och inte när det gäller dessa prover. Jag vet att SShK:s resurser är väldigt begränsade. Men ska det kunna komma in tillräckligt med material som behövs för att kunna bedriva forskning, så behöver klubben bestämma sig för vad som ska skickas in och vilken information, vad klubben ersätter och vara tydliga med det!!!


Nu är ju förhoppningsvis och troligtvis även denna nybildning från Tyra godartad och kanske är det så att elakartade tumörer är mer värdefulla ur forskningssynpunkt....samtidigt så har vi ju fått lära oss att godartade tumörer kan utvecklas till elakartade och då vill man väl ha in ALLT???? Och vi vet ju inte huruvida tumören är godartad eller elakartad förrän analys är gjord och då är det för sent att skicka in vävnadsprover!!!!


Tyra ligger nu och sover gott vid mina fötter. Skönt att vara hemma tycker hon. Nu håller jag tummarna för ett godartat svar...


Allt gott!//Emelie



 
 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

27 december 2013 20:44

Som sagts tidigare, så fortsätter vi med vår tumhållning, tills allt är klart.
Låter ju rimligt, att man även vill ha in biopsisvar. Och så klart, man vet ju ingenting förrän prov är taget.
Viktigt att all information är riktig information, så man vet hur "turerna går" om det blir aktuellt.
Har du haft kontakt med, "du vet vem"?
Nu hoppas vi att Tyra blir helt återställd från allt, och att svaren ser bra ut.
Kram
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anne-Greth, Gösta, Milla & Moses

27 december 2013 20:49

Så krångligt det låter! Alltid svårt att göra instruktioner enkla och lätta att förstå.
Skönt att operationen är gjord nu, men tufft att vänta flera veckor på svaret. Vi både TROR och hoppas på att svaret blir exakt det ni/vi alla vill att du ska få: TOTALT OFARLIG TUMÖR - kanske bara en liten knut av hoptrasslad alldeles normal vävnad.
Vi tänker på er ALLTID och ni finns alla med i våra böner VARJE dag och det fortsätter vi med.
Ge världens vackraste Tyra en mjuk puss på nosen från oss!
VARMA kramar till er alla i familjen!

 
Ingen bild

Linda

1 januari 2014 22:48

Gott nytt år till er, med en önskan om att få närmare till svar på den hemska cancern som srider sig allt mer till våra fyrfotingar... Hoppas oc håller alla tummar för ett bra provsvar för Tyra såklart!!! Stor kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards