Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 7 januari 2014

Hulda och Hero...

Av Emelie - 7 januari 2014 12:20

har varit på stor tillställning i dagarna två i Göteborg. 8 månader gamla så har dom ställts på hundmässan My Dog. Jag är såååå stolt över dessa två. Det är en tuff miljö för hundar och inte minst för 8 månaders valpar. Dom hanterade miljön och utställningssituationen över förväntan båda dagarna. STOLT UPPFÖDARE!!!!


Hero är precis som en 8-månaders bernerkille ska vara enligt min uppfattning. Inte bara domaren log åt denne nyfikne glade kille  

Hero säger hej till domaren första dagen.

 

Heros kritik första dagen för den danska domaren Birgitte Gothen:

8 månader, bra ögon och bett, ganska lovande huvud, utmärkt hals och front, bra vinkling, bra benstomme, ganska bra rörelser men mycket valpig, behöver träning.

Hero placerade sig som 3:a av 4 hanvalpar.

Håll kvar glädjen Hero har i ringen Sandra! Det gör inget att han hoppar och skuttar, han kommer att trava tids nog. Viktigare att han inte tröttnar. Det ska vara kul!!!

Hero 8 månader

 

Heros kritik andra dagen för den irländske domaren John Muldoon:

Nice puppy, body size. Nice dark eyes, good teeth. Nice bone. Good pigment. White tips and good tail. Nice coat. Moves well.

Denna dag var det bara två hanvalpar. Hero kom som nummer två. Hero utvecklas perfekt i mina ögon. Hanar är ofta lite senare än tikar. Jag föredrar att dom växer långsamt. Sandra håller Hero i perfekt hull. Hero har ett helt underbart sätt. Han möter sin omvärld med nyfikenhet och glädje!


Hulda visade sig som ett proffs! Jag är så tacksam för Susies lektioner! Guld! Huldas kritik första dagen:

8 månader, liten, lovande huvud, bra ögon, öron och bett. Utmärkt vinkling, lovande kropp, bra rörelser och svans.

Hulda placerade sig som 3 av 6 tikvalpar. 

Hulda några dagar innan Göteborgsresan

 

Huldas kritik andra dagen är bitvis väldigt svårläst. Jag har fyllt i som jag tror på ett ställe, det är markerat med rött.

Nice head and body. Nice dark eyes, very close movements in back. Keep coat in lovely condition. Nice sized body.

Hulda placerade sig som 2 av 5 och fick HP.

 

Den irländske domaren var vänlig men det märktes att han var rädd att skrämma hundarna, han närmade sig med en viss tveksamhet. Det märktes på Hulda som jag märkt kommit in i den berömda spökåldern och kan visa misstänksamhet mot framförallt män i vissa situationer. Men hon avreagerar snabbt. Och tack vare att vi tränat utställningsmomentet och jag inte hade gett Hulda någon frukost, så stod hon som en staty och tittade på min hand där jag hade en köttbulle när domaren tittade på tänder och kände på henne! Så underbart!!!

 

Det var i princip omöjligt att hänga med i vad som hände i ringen, än mindre ta kort. Hulda och Hero höll sina mattar sysselsatta...minst sagt. Jag lämnade min stol en kort sekund...

 

Hulda kröp upp direkt...

Men jag kunde inte låta bli att ta kort på bästa hane-konkurrensen första dagen! Maffiga, stiliga killar!

 

Min personliga favorit Theo, Berningtons Widunder i stamtavla blev bästa hanhund på fredagen. GRATTIS!!

 

Han blev sedan BIM (Bäst i motsatt kön). BIR (Bästi rasen) blev Nökelbyåsens X-it.

 

Jag lärde känna en trevlig norska som ställde sin härliga veterantik Dale Gudbrands Dee dee. Hon blev 4 bästa tik och BIM veteran första dagen och 2 bästa tik och BIR veteran andra dagen. GRATTIS!! Kul att knyta nya kontakter! Suddig bild tagen med mobilen....kameran var i bilen...

 


 

Det var två trötta hundar med lika trötta mattar som kom hem efter första dagen på My Dog. Vi sov 2 timmar allihop och sedan tog Sandra ett skönt bad!

 

Vi bodde jätte trevligt med hundarna på Nääs folkskola Bed and Breakfast! Dom har även hundpensionat. Rekommenderas varmt!

 

Det var verkligen en lyckad helg! Mysigt att umgås med Sandra och Hero i två dagar, tusen tack för denna gång!

 

Allt gott!!//Emelie

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards