Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Tiden går...

Av Emelie - 16 februari 2014 19:41

...och inga livstecken i denna blogg! Men vi lever och mår bra tack. Jag har nu lyckats släppa den värsta oron över Tyra och känner glädjen över att vi hade mer än tur....vi hade änglavakt! Och som finaste Millas (Dinas kullsyster) finaste matte Anne-Greth skrev i en kommentar på fejjan....den ängeln heter Doris....och visst vakar Doris över oss! Doris sjukdomshistoria finns väl dokumenterad här i bloggen...men den fördjupar jag mig inte i idag.


För över en månad sedan så fick jag en kär hälsning på mailen! Det var från Tyras kullbrors lillmatte Marielle. Tyras kullbror heter Dino och bor med sin familj i Norge. Dino mår finfint och har ett härligt "gemytt" skriver Marielle.

 

Tidigare bodde en morbror till Dino hos Marielle med familj, han hette Bamse. När Bamses kullsyster Fjollan födde sin tredje och sista kull så ville denna familj ha en hane från den kullen då dom var så förtjusta i framförallt Bamses fina mentalitet. Bamse omkom tragiskt 6 år gammal då han blev påkörd av tåget.

Det blev en hane och fyra tikar i Fjollans sista kull och hanen fick heta Fina Rossinas Edeture i stamtavlan. Hemma hos familjen heter han alltså Dino.

 

Dinos kullsyster Tyra nere vid Medevi brygga idag! Tyra är helt urfälld.

   

Idag promenerade vi tillsammans med Lotta och hennes härliga bernerkillar, halvbröderna Imexx snart 8 år och Gazton som nyss fyllt 10 år.

 

Det är härligt att se en 10-årig berner som inte visar minsta antydan till ålderskrämpor. Både Tyra och Dina har precis löpt...men att uppvakta vuxna bernerdamer på "fel" tidpunkt är Gazton alldeles för gammal och klok för....den lilla hoppetossan Hulda fattade inget och trodde att gubben Gazton bara var leksugen...

   

Hulda flög fram över stranden....gubben Gazton följde efter...

 

Gazton blev 10 år i januari...

 

Lite bad kan väl vara skönt så här i februari tyckte Hulda...

   

Dina löpte färdigt för några veckor sedan och är nu hormonellt (inte på riktigt) mitt i dräktigheten...

 

Dina gör inte många knop nu på promenaderna...


Hulda däremot far fram som en virvelvind...

   

Hulda har nu passerat 9 månader...tiden går fort!

 


Allt gott!//Emelie


 
 
Erika

Erika

17 februari 2014 07:25

Åh vilka härliga bilder på glada och pigga hundar!

http://voff.pronoblem.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards