Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 28 mars 2014

Vår

Av Emelie - 28 mars 2014 18:54

Nu är det hög tid att byta utseende på bloggen! I år kom våren tidigt! Idag var det riktigt varmt när jag tog promenad med hundarna och Rickard. Härligt när ljuset kommer och vi går mot varmare tider. Även om våra kära berner nog trivs bättre i snö och kyla!


Hulda och Hero fyller snart ett år! Det känns härligt att Hulda rör sig så fritt och ledigt, gott tecken även om det inte är någon garanti för att siffror och bokstäver är "fria". Men den verkliga hälsan är viktigast för mig! Hon älskar att tokrejsa på bernervis. "Mammorna" är i den berömda skendräktigheten vilket innebär att dom vill ta det lite lugnare än vad tonårsdottern vill...

Hulda "lurar i vassen...."

 

Inte på mig säger Tyra som sänder så många lugnande signaler hon kan för att undvika det oundvikliga....attack från Hulda...se hur Hulda gömmer sig till höger i bild!

 

Ja nog är hon helt underbart charmig...men Hulda gör ont....hennes attacker får både jag, Tyra och Dina smaka på lite väl mycket just nu...


Glädjen i denna hund går inte att ta miste på! Jag, Tyra och Dina blir alla väldigt arga när Hulda gör oss illa....men Hulda förstår inte ilska! Alla mina hundar har fattat när jag blir arg PÅ RIKTIGT....utom Hulda....det är som om hon inte kan relatera till ilska...

Ilska, vad är det?? Livet leker ju!!!

     

Hulda är den vackraste berner jag någonsin fött upp! Nu är hon ju inte färdig än....men när hon blir det...

           

 

Vårblommor är också vackert...

   

Och Rickard och Hulda ihop...

       

Våren innebär ju mindre trevliga saker för oss hundägare också. Först tänker vi väl alla på fästingar som bär farliga sjukdomar som både hund och människa kan drabbas av. Men jag är faktiskt mest rädd för huggormar som nu kryper upp ur sina gömslen och ligger slöa och solar någonstans....nu är deras gift som mest koncentrerat...


När det gäller fästingar och sjukdomarna de bär med sig så tror ju inte jag på att preparera hundarna med gifter som går att köpa på apoteken. Jag tror faktiskt att gifterna ÖKAR risken för att hunden ska drabbas av fästingburen sjukdom. Jag skulle tycka att det vore intressant om det fanns dokumentrat hur många av de hundar som insjuknat i fästingburen sjukdom som preparerats med fästingmedel från apoteket!?


Jag använder inte dessa medel på mina hundar och mina hundar har mycket fästingar på sig. Jag plockar en del och mina hundar biter sönder fästingar på varandra, men ändå missar jag fästingar som feta trillar av. Peppar, peppar så har jag aldrig haft någon hund som diagnosticerats med fästingburen sjukdom. Jag har alltid bott i områden där det förekommer mycket borrelia och anaplasma. Jag har haft berner, ofta flera samtidigt sedan -98.


Min erfarenhet gör att jag inte skulle våga att preparera mina hundar med fästinggifter! Jag fortsätter med mitt koncept...att göra det jag tror är bäst för att stärka hundens eget immunsystem.


27 december opererades Tyra. Det visade sig vara en elak cancertumör som orsakat blod i urinen. Jag är så oändligt tacksam för alla lyckliga omständigheter och snabbt och skickligt agerande från veterinärer, som gjorde att denna tumör upptäcktes och opererades bort i tid! Änglavakt! Min vackra, goda, milda Tyra som fyller 7 år i juni!

   


TACKSAM!//Emelie

 
 
Erika

Erika

30 mars 2014 09:03

Är man tillräckligt uppåt så missar man mattes ilska :-). Hulda verkar vara som en labrador i toppform!

http://voff.pronoblem.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards