Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 3 april 2014

Igår

Av Emelie - 3 april 2014 17:11

Igår fyllde min D-kull 8 år....men jag vet inte om jag glömde eller förträngde....


Att tänka på min D-kull gör ont. Av från början nio stycken så fyllde bara en 8 år igår... En av nio blev 8 år....det är katastrof! Men desto mer grattis önskar jag dig Grrrlie med familj! Det var länge sedan vi hördes, men jag önskar er allt gott i många år till om någon matte eller husse skulle läsa det här!!


Ledindexmässigt så var avelsvärdet desto bättre på D-kullen. Alla nio var friröntgade både fram och bak. Men cancern och andra oförklarliga sjukdomar skördarde deras liv i allt för unga år. Min övertygelse är att det blev en dålig kombination genetiskt. Vi uppfödare kan inte styra över naturen och garanterat föda upp rakt igenom friska och sunda hundar, även om konsumentköpslagen menar så....men det är en annan fråga.


Det finns dock forskning som pekar på att ålder är ärftligt. När jag blev drabbad genom min D-kull så började jag leta bakåt och runt och kunde nog se att det fanns en del indicier bakom/runt både mor och far på att detta inte var den hälsosammaste kombinationen. Givetvis borde jag gjort denna efterforskning INNAN jag gjorde kombinationen, men det är lätt att vara efterklok. Det var då som nu mest fokus på ledstatusen, ledindexet vi har nu är givetvis också ett väldigt viktigt redskap när det gäller hälsan.


Eftersom att det finns en del vetenskapliga studier angående låg livslängd och ärftlighet så tänkte jag att vi i rasklubben skulle arbeta mot att införa ett avelsindex grundat på livslängd för bernern, det skulle underlätta för oss uppfödare i vårt avelsarbete mot en friskare ras, då låg livslängd hos våra berner framförallt är orsakad av tumörsjukdomar, inte ledsjukdomar. Men visst, det är svårt att genomföra. Då behöver vi dokumentera veterinärverifierad dödsorsak för HELST samtliga berner och sedan ska dödsorsakerna värderas ur ett avelsvärdesperspektiv. Avelsindex räknar ju in närbesläktade djur till avelsdjuren i sin bedömning.


Men sedan måste vi också beakta att alla avelsverktyg måste användas på rätt sätt, annars kan dom göra mer skada än nytta! Det är så mycket som ska vägas in när man väljer en kombination. Och sedan gör naturen ändå som den vill....hur rätt man än tänkt och gjort som uppfödare så kanske det iallafall blir på ett heeeelt annat vis....behöver iofs inte bli sämre för det!


Det finns inget rätt eller fel. Sett från en synvinkel så är en viss kombination perfekt, men ur en annan så kan den vara lika riskfylld...sen vet vi aldrig vad naturen väljer....outgrundliga är naturens lagar...


//Emelie



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards