Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 2 augusti 2014

Av Emelie - 2 augusti 2014 18:58

Vilken härlig sommar vi har!!! Jag och hundarna och oftast även mina pojkar åker till en sjö här i närheten och badar varje dag. Tyra mår fortfarande bra. Jag tror att det är tumörerna i lungorna som kommer att bli avgörande....på ett sätt hoppas jag så. Spridd cancer i alla organ riskerar en mer plågsam och utdragen process....enligt mina tidigare erfarenheter....


Ja, det är smått absurt....det är inte fråga om OM min berner dör i cancer utan NÄR....och jag ska nog egentligen vara tacksam att jag har en såpass frisk 7-årig berner i dagsläget....hon har passerat medellivslängden...


Ok???? NEJ!!!!!!!!!!!!! Sjukdomssituationen för våra berner är inte ok. Vi har allt för många ärftliga sjukdomar som drabbar våra berner att arbeta emot.... Undrar om jag någonsin kommer att få uppleva en berner med ålderskrämpor????


Hulda och Hero är röntgade. A-höfter på båda. 3 av 4 armbågar är helt fria. Men Huldas vänstra armbåge har en 1:a (lbp=lindrig benpålagring). Jag kan sätta hur mycket som helst på att den 1:an knappt har med arv att göra över huvud taget, eftersom att hon skadade sitt vänstra framben rejält i en kollision med Tyra vid 3 månaders ålder. Frambenet var svullet och leden nedanför armbågen var snedvinklad och Hulda haltade i flera veckor under värsta tillväxtperioden... Hade Hulda haft mycket anlag för att utveckla pålagringar så hade nog graden varit värre. Jag behöver med all säkerhet inte oroa mig för att detta blir problem för Hulda....hon kommer säkerligen också dö i cancer när den dagen kommer...


Jag har ju HS pre-testat Hulda. Hon ligger i riskgrupp B (50-50 risk). Jag väntar på Heros svar... HS pre-test är ett DNA-test utvecklat i Frankrike, nu tillgängligt för hela Europas berner, för att mäta graden av anlag för att utveckla/nedärva bernerns vanligaste cancerform, Histiocytärt sarkom. Observera att alla bär anlag, men olika mycket. Dina testades ju C, vilket betyder att hon ligger i den högsta riskgruppen för att utveckla HS...   Blir intressant att se om även Heros testresultat är bättre än mammas i denna kombination. Hoppas....


Annars så har jag låtit plocka bort två små hudförändringar på Dina....båda helt godartade....skönt.


Ja....livet med berner är tufft....lite för tufft ibland. Tänk om jag kunde byta ras....men mitt hjärta kan inte....inte just nu iallafall. Men vad skönt det hade varit om jag hade fastnat för en friskare ras...


Men mina flickor vet inte hur eländigt det är....just nu iallafall... Tyra pallar äpplen och smäller i sig äpplen i parti och minut....jätte farligt för hundar om man ska tro allt man läser...


 


Själv oroar jag mig för värre saker...


Allt gott!//Emelie




Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards