Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2014

En av nio fyllde 8 år...

Av Emelie - 5 augusti 2014 17:12

Idag fick jag ett mms på mobilen. Det var från matte till Grrrlie. Grrrlie mår bra och heter Fina Rossinas Daisy af Smejlycka. Hon fyllde 8 år 2:a april 2014. Hon är från en ganska stor kull...9 stycken....alla friröntgade både fram och bak. Men denna kull är hårt drabbad av sjukdom, inte bara cancer....endast Grrrlie fyllde 8 år av 9 stycken. Jag har berättat det förr och jag kommer att fortsätta tjata... Att döma av den statistik som finns så är inte denna kull unik på något vis för berner. Mamma till kullen var min Bimbo, hon dog 5 år gammal i spridd Histiocytärt sarkom. Pappa till kullen dog i Malignt lymfom ca 5½ år gammal...


Vi lät para Grrrlie en gång....jag fick ett mms från matten till den hanen också nyligen....den hanen är också ensam kvar i sin kull på totalt 5 stycken. Han fyllde 9 år nu i juli...


Det blev inga valpar. Matte till Grrrlie lät göra ultraljud. Veterinären ville att matte skulle komma tillbaka med Grrrlie efter 2 veckor för nytt ultraljud, veterinären skyllde på att han/hon ville försäkra sig om att Grrrlie verkligen var tom....men det visade sig vara en annan anledning.... Veterinären ville kolla om en prick som syntes i mjälten skulle ha vuxit på två veckor.....det hade den!!! Grrrlie kollades upp, lungor röntgades mm. Ingen spridning syntes. Mjälten opererades bort. Det visade sig vara en godartad prick.....men med tanke på att en kullsyster dog i cancer i mjälten som var malignt histiocytom grad 3 vid 6 års ålder, så tror jag att Grrrlie hade änglavakt!!!! Vissa cancerformer kan inledas som godartade men bli elakartade....utan att egentligen veta vad det godartade i Grrrlies mjälte hette, så spekulerar jag att Grrrlie kanske inte hade levt idag om inte om varit...


Det är verkligen illa med vår ras berner...oddsen är för dåliga....det är inte acceptabelt!!! Ska vi bara fortsätta som vi gör??? Är vår avelsstrategi en bra strategi när det ser ut som det gör?????


Grrrlie

 


  //Emelie




 
 
Ingen bild

susir

5 augusti 2014 19:00

Så tråkigt.....
Dina vackra hundar,,,
Så ledsamt f rasen m alla
Sjukdomar, ,,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards