Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2014

Histiocytärt Sarkom pre-test

Av Emelie - 9 augusti 2014 13:16

På avelskonferensen SShK anordnade i november -13 berättade vårt avelsråds ordförande, Berndt Klingeborn, att efter ca 10 års forskning så har så äntligen testet för att mäta riskgraden för din berner att få/nedärva Histiocytärt sarkom (bernerns vanligaste cancerform) släppts. Forskningen har bedrivits i Frankrike på prover från franska berner. Men de har även samlats in blodprover från berner från fler europeiska länder, bl a från Sverige, och det har konstaterats att testet har väldigt hög tillförlitlighet. När forskningen behövde blodprover från friska gamla berner så behövde dom hjälp från flera länder för att få ett tillräckligt stort underlag. Intentionen var att samla in blodprover från friska berner 10 år och äldre, men dom var tvungna att sänka åldern till 9 år och äldre för att få ett tillräckligt stort underlag...


Med tanke på hur all statistik pekar på att bernerns absolut största hälsoproblem är tumörsjukdomar så ser jag detta test som ett tacksamt för att inte säga NÖDVÄNDIGT avelsverktyg för våra berners framtida hälsa.


Enligt Agrias rasprofil är tumörer den vanligste dödsorsaken för våra berner (43,6%). På andra plats kommer ledproblem och då alla ledproblem sammantaget. På tredje plats kommer njursvikt. Jag antecknade bara första procenten, den på tumörsjukdomar.


En annan intressant information jag fick på avelskonferensen var när Sofia Malm föredrog om vårt avelsindex som vi 2012 införde på leder för berner. Det ställdes en fråga om varför HD B gav ett så markant mycket lägre index än HD A med tanke på att både A- och B-höfter är helt friska höfter. Ledindexet fungerar så att 100 är medelvärde. I indexet tar man in flera parametrar och då främst närbesläktade individers led-status. Men svaret var väldigt talande....av alla berner som röntgas (och det är en betydande andel) så röntgas de flesta med ledstatus A, så därför ligger medelvärdet 100 någonstans mellan B och A som båda är helt fritt och alltså ger goda förutsättningar för att hunden inte ska behöva få höftledsproblem....det svaret säger mig att HD inte borde vara ett särskilt stort problem i rasen....eller är det något jag missförstått???


All information jag tagit del av pekar på att bernern är i skriande behov av hjälp. Medellivslängden är skrämmande låg (ca 7 år), endast 30 % passerar 10 år....det finns en massa siffror hit och dit och jag tror att det finns ganska stora felmarginaler både uppåt och neråt, men siffrorna pekar enhälligt att cancer är bernerns absolut största hälsoproblem.


Jag skickade in blod från Tyra, Dina och Hulda till laboratoriet Antagene i Frankrike men begärde bara index-svar från HS pre-testet för Dina och Hulda. Tyra skulle ju ändå inte gå i avel mer, så jag behövde inte veta hennes index, däremot så skickade jag in hennes blod för den fortsatta utvecklingen av HS pre-testet. Jag trodde ALDRIG att jag skulle få testsvar C (vilket betyder högsta riskgrupp för att få/nedärva bernerns vanligaste cancerform-Histiocytärt Sarkom). Jag hade ju kollat så noga på livslängden bakåt och försökt att avla så obesläktat som möjligt och både min G-kull (som Dina är ifrån) och min H-kull har känts såååå friska och bra..... Men jag fick alltså index-svaret C på Dinas HS pre-test medan Hulda (Dinas dotter) tack och lov ligger i riskgrupp B, vilket känns helt ok. C känns inte kul alls. När Heros (Huldas kullbror) index också blev C så känner jag starkt att jag inte vill avla på index C över huvud taget. Jag känner också att jag aldrig skulle köpa berner från kombinationer där föräldradjuren inte är HS pre-testade och jag skulle inte vilja att någon av föräldrarna hade index C. Är detta ett onödigt, förhastat och dumt resonemang??? Nu vet inte jag vilket index Hulda och Heros pappa har, men jag vet att han är 8 år och frisk och från en kull där 7 av 10 fyllt 8 år. Två har dött i cancer och en pga annan orsak.


Observera att alla riskgrupper kan utveckla HS, ingen riskgrupp är helt fri utan det är graden av risk som mäts. A=4 ggr MINDRE risk att utveckla/nedärva HS, B=50-50 risk och C=4 ggr HÖGRE risk än normalpopulationen för berner. Vill ni läsa mer om detta test så finns information med länk både till Antagenes hemsida och under information från vårt avelsråd på SShK:s hemsida.



Allt gott//Emelie





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards