Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 5 oktober 2014

Av Emelie - 5 oktober 2014 11:46

Igår var det dags för Heffisarna att mentalbeskrivas. Hulda är precis före löp vilket jag av erfarenhet vet är den känsligaste hormonella perioden för en ungtik. Men MH ska ju göras mellan 12-18 månader om det ska komma in i rullorna och det vill jag. Jag har MH på Heffisarnas alla anmödrar. G-kullen som Heffisarnas mamma Dina är ur är beskriven hela kullen.


Catrin som har Fina Rossinas Grace Kelly har även en norsk bernertik, Apoletanos Alana "Wilma" som är jämngammal med Heffisarna. Hon och Wilma var där och beskrev Wilma. Wilma genomförde ett bra MH med 1:a på skott!! GRATTIS!! Catrin filmade även några sekvenser från Huldas MH, väldigt tacksamt!! Jag gick med både Hero och Hulda eftersom att Heros matte inte kunde vara med pga dop av deras minsting Wilhelm. Tyvärr har jag bara film från Huldas MH då Catrin inte gick med på Heros. Jag har inte fått protokollen än, men tror att jag minns rätt vad beskrivaren sa på genomgången, med viss reservation för att jag minns lite fel på följande blogg alltså!


Första momentet är hälsning, samarbete och hantering. Både Hero och Hulda hälsade glatt. Båda tyckte att det var ok att gå iväg med testledaren en bit men var neutrala. Hero lät sig kännas och klämmas på, men han blir lite åmig vilket kan tyda på att han låter sig klämmas på, men att han avleder lite med åmighet, vilket beskrivaren tolkade hans åmighet som, jag håller med. Han fick därmed en 3:a på hantering, vilket betyder att han låter sig hanteras men är neutral. Hero kampade med testledaren. När Hulda skulle bli hanterad så gick hon undan. Hon ville inte bli hanterad denna dag. En 1:a på hantering alltså, vilket är lite tråkigt att få i protokollet, men så var det denna dag och jag känner mig säker på (har några generationers erfarenhet) att i annan hormonell fas och med åldern så kommer detta inte att vara ett problem. Hon var även helt ointresserad av lek och kamp med testledaren.


 

Nästa moment är jakt av kanin....nejdå ingen riktig kanin, men en trasa som går sicksack. Inte ett särskilt viktigt moment anser jag, så därför ingen film. Både Hero och Hulda gjorde som jag trodde, sprang lite halvengagerade efter och nosade på trasan. Sådär intressant alltså.


Sedan kommer ett moment som heter "Aktivitet". Siffrorna anger intensiteten av det momentet beskriver. Under detta moment står föraren stilla passivt i 3 minuter med hunden i koppel och man ser hundens förmåga alternativt oförmåga att koppla av. Hero var ganska rastlös vilket gav honom en 4:a av 5. Han gick omkring och nosade. Här visade Hulda en positiv egenskap. Hon kan koppla av!! Det var faktiskt lite överraskande för matte. Hulda satte sig ganska snart och satt där hon satt i 3 minuter samtidigt som hon var uppmärksam på ljud som skällande hundar och annat som hördes på avstånd, en 2:a. Ingen film här heller....av förklarliga skäl....inte särskilt spännande att se.


Avståndslek heter nästa moment. Här är det en figurant iklädd skynke som beter sig lite konstigt på avstånd och inbjuder till lek med trasa. Hero sprang fram första gången men bara för att kolla vad det var för en figur som verkade lite småmärklig tyckte han och sprang sen tillbaka till mig. När figuren varit passiv efter första lekinviten så började den tjoa och ropa att Hero skulle komma...ok då....figuren vill ju uppenbarligen leka, så då gör jag det, tänkte Hero som kampade med figuren andra gången. Hulda tyckte att figuren var konstig och lite otäck. Hon sprang en bit men vågade inte ända fram. Men hälsade glatt när hon upptäckte att det var en helt vanlig människa....dessutom av kvinnligt kön vilket funkar bättre för Hulda sådana här perioder.


Så kom vi till ett intressant moment. "Överraskning". En overall fälls upp framför hund och förare. Inte helt ovanligt att berner blir skitskraja och inte kan avreagera efter detta moment så att MH:t måste avbrytas. Hero visade sig totalt orädd för overallen. Alltså en 1:a på rädsla och kvarstående rädsla. Han var lika ointresserad av den vilket gav honom en 1:a i nyfikenhet också. Har nog aldrig upplevt en berner som är så totalt oberörd av att en overall fälls upp framför nosen!! Hulda blev lite räddare men då tog också nyfikenheten över mer så hon tog kontakt själv när jag gått halva avståndet till overallen. Hon laddade ur totalt och hade sedan inga kvarstående rädslor vid passagerna. Hulda och jag på filmen.


 

Efter overallen så kom skramlet. Hero blev inte särskilt rädd för skramlet heller och saknade därmed även nyfikenhet. Som beskrivaren säger i filmen så kommer nyfikenheten med rädslan....i bästa fall... Det gör inget om hunden blir rädd, men det är viktigt att den avreagerar och då är det bra om hunden är nyfiken så att nyfikenheten tar över och hunden undersöker det som den blir rädd för. Hulda blir lite rädd men är också så nyfiken så att hon direkt går fram och ser vad som låter. Jag lät henne nog inte undersöka färdigt så liiiite kvarstående rädsla sågs vid passagerna. Hulda behöver tiiiiid nu när hon har nerverna utanpå.


 

Näst sist kommer spökena!!! Då tyckte tom Hero att det var lite otäckt. Men han stod kvar och hade full koll på spökena som närmade sig och han försökte skrämma iväg dom. Han hälsade på spökena när jag tagit av deras huvudbonader och lockade på honom. På detta moment gjorde Hulda precis som mormor Tyra gjorde på sitt MH. Hon blev skiträdd!!! Man ser på filmen hur hon reser den lilla ragg hon har på kroppen och sen springer till skogs!


Därifrån hade hon full koll på spökena...


 

Efter spökmomentet så försöker man leka med hunden igen. Hero var trött och orkade inte med sådana övningar. Hulda var riktigt trött och ville givetvis inte leka nu heller.


Sedan kommer skott. Fyra skott avlossas. Två medan hunden är i aktivitet och två när hunden sitter passiv. Hero var helt oberörd av skotten och fick en 1:a. Hulda är också helt skottfast. Man ser hur trött hon är efter genomgånget MH och dessutom efter de läskiga spökena, men ändå har hon lyckats avreagera istället för att bygga på rädslor och får en 1:a på skotten!


 

Och när hela MH:t är över så har även Hulda byggt ett förtroende för testledaren Ulf.... Som sagt...hon behöver tiiiid när hon är i den här spattiga hormonella fasen....väldigt typiskt unga bernertikar enligt min erfarenhet.


 

Tusen tack Catrin för att du filmade!! Du filmade preciiiis det jag ville!! Tusen tack Ulf och MH-gänget i Karlskoga för ert arbete!! Det är mycket arbete både inför och under mentalbeskrivningar som görs mer eller mindre ideellt!! Trevlig och bra beskrivare var det också, har tyvärr inte kvar namnet i huvudet.


  //Emelie




Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards