Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 20 oktober 2014

Av Emelie - 20 oktober 2014 10:24

Igår var det säsongens sista Arbetsprov...sista chansen för i år för mig och Dina att köra godkänt Arbetsprov II. Jag ville så gärna lämna tvåans moment. Dina och jag har kommit igång med träningen ordentligt nu mot slutet. Dina är en väldigt lättlärd hund. Hon är faktiskt mycket lättare att träna med än Tyra var.


Den här dragsäsongen har varit en riktig bergochdalbana. En sådan lycka när Tyra och jag lyckades....endast med några få ynka poäng passera över godkänd-strecket i Arbetsprov III två gånger i rad i början av maj och därmed lyckades vi erhålla Arbetsprovchampiontiteln!!


Sedan blev det en tuff sommar i cancerns tecken. Tyras tumör i urinblåsan återkom och hann sprida sig med metastaser till lungorna vilket omöjliggjorde en operation. Vi fick en sista sommar...

 


Samtidigt så har Bernern fått ett efterlängtat avelsverktyg för att kunna bekämpa Bernerns absolut största (men långt ifrån enda) anledning till att vi förlorar alldeles för många Berner i allt för unga år. Äntligen efter 10 års forskning så kan man erbjuda berneruppfödare och täckhundsägare i Europa ett tillförlitligt risktest för att nedärva/utveckla Bernerns vanligaste cancerform, histiocytärt sarkom!!! Vårt avelsråd i svenska sennenhundklubben uppmanar oss uppfödare att använda oss av företaget Antagene i Frankrikes SH pre-test i vår avelsplanering. Läs mer på SShK:s hemsida.


Jag har längtat efter detta avelsverktyg. Det var dock tufft att få svaret på Dina och Heros SH pre-test i somras. Både Dina och Hero ligger i högriskgrupp för att utveckla/nedärva histiocytärt sarkom. Även risken att få andra tumörsjukdomar är högre för en Berner som ligger i högriskgruppen. Risken att Dina och Hero kommer att dö allt för unga i cancer är överhängande....även om vi givetvis hoppas att dom ska passera nålsögat och bli gamla Berner, chansen finns...


Tyras död i cancer 7 år gammal och dessa besked har tyngt mig mycket...


Men det är så viktigt att leva och njuta av livet nu...vi vet inget om morgondagen. Den utmaningen får jag tillfälle att träna på!


Jag har gaskat upp mig och tagit tag i träningen med Dina på allvar. Hon lär sig snabbt och jag känner att vi nu har tränat färdigt på tvåans moment och jag vill ta tag i treans moment inför nästa säsong!!


Så döm om min lycka och lättnad när Dina körde ett så fint Arbetsprov II igår, trots en blöt bana och en märkbart spänd matte!!! Ibland har man tur också!!!

 

Vädret hade vi inte tur med...REGN REGN REGN...men för att det inte var någon som startade i klass I så körde vi tidigt, som nummer 2, och regnet tilltog under dagen, så de som tävlade i III:an hade ännu sämre förhållanden. Så på sätt och vis så hade vi lite tur med vädret ändå!!


Dinas farmor Humlan är Sveriges första Arbetsprovchampion och hon och hennes matte Marianne har varit en stor inspirationskälla till att jag började med draget på allvar!! Jag trodde verkligen ALDRIG att jag och Tyra ens skulle klara Arbetsprov I när jag på vår RAS-konferens 2010 hörde på när Marianne och Bengt föredrog och visade bilder på hur momenten i Arbetsproven gick till. Efter denna konferens skaffade jag utrustning och kopplade för skakelhjulen på Tyra och....ja jag är OMÅTTLIGT stolt över min och Tyras resa inom draget som jag nu fortsätter med Dina och även Hulda har inlett sin träning...


Humlan har hunnit fylla 11 år, men hon blir fortfarande alldeles lycklig när Marianne plockar fram dragselen. Och glädjen går inte att ta miste på när Humlan i ösregn fick på sig dragutrustningen igår!!

Sveriges första Arbetsprovchampion still going strong 11 år gammal...

       


Bernerkärlek

  

//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards