Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2014

Visst finns det gamla Berner...

Av Emelie - 30 oktober 2014 11:06

Avelsrådet från vår rasklubb, SShK, rekommenderar att vi uppfödare ska använda ett nytt gentest som verktyg i utvärderingen av våra avelsdjur. Företaget Antagene i Frankrike har under 10 år forskat fram detta gentest (SH pre-test) som mäter risken anlagsmässigt för Bernern att utveckla/nedärva Bernerns vanligaste cancerform; Histiocytärt sarkom. Forskningen har både fastslagit att ärftlighet är inblandat när det gäller HS och att anlagen även har samband med andra former av tumörsjukdomar. SH pre-testet är väl utvärderat efter konstens alla regler när det gäller att få det vetenskapligt belagt. Det finns en hel uppsjö med gentester på marknaden för oss uppfödare, men långt ifrån alla har den höga prestanda som detta SH pre-test. Tumörsjukdomar är den största orsaken till Bernerns extremt låga medellivslängd.


Läs mer om detta SH pre-test och om du är medlem i SShK är du välkommen med dina synpunkter till vårt avelsråds ordförande Berndt Klingeborn, mailadress finns i dokumentet: Information om SH pre-test på valplistan.


Jag känner att det är angeläget att vi kommer igång med att testa våra avelsdjur inför parning. Rekommendationerna är att INTE utesluta någon ur avel, men att inte kombinera högrisk med annan högrisk. Riskgraderna indelas i A=lågrisk, B=medelrisk och C=högrisk. Det är mycket att väga in när vi kombinerar och det är väldigt viktigt att vi värnar om den genetiska variationen också. Alla våra berner bär anlag för att utveckla/nedärva Histiocytärt sarkom - men olika mycket. Med detta test har vi möjlighet att få kännedom om hur mycket anlag just min tilltänkta avleshund har och jag har då möjlighet att undvika en kombination mellan två högriskhundar, vilket är helt omöjligt utan att testa. Oavsett om vi testar våra Berner eller ej så bär de anlag...


En god vän till mig som också har SH pre-testat sin Berner tyckte att jag skulle starta en grupp på Facebook för oss som har SH pre-testat våra Berner hos företaget Antagene i Frankrike. Dels för att komma i kontakt med andra som har SH pre-testade Berner och dels för att diskutera hur vi ska använda detta test för optimalt resultat. Målet är ju att förbättra hälsan och öka livslängden för våra Berner. Det är inte helt lätt och många frågor kommer upp kring detta. Denna grupp är för oss som har passerat stadiet OM eller NÄR vi ska börja testa.


Gruppen är sluten och har funnits i en vecka. Vi är nu 17 medlemmar från 5 olika länder!!! Bland annat så är ordföranden från den Franska Bernerklubben med. Hon är en stor förespråkare av detta test och för ett register som än så länge inte är officiellt över SH pre-testade Berner. Vi har kompletterat detta register med våra SH pre-testade också. Tidigare hade hon bara franska testade Berner med i regsistret.


Jag har fått veta att hon känner flera C-testade hundar som är över 9 år... Hon känner även till flera Berner som är 12 år...A-testade. Så visst finns det äldre Berner. Detta test hjälper oss att kartlägga var de genetiska förutsättningarna för kloka kombinationer finns INNAN vi parar, så att fler Berner kan bli gamla Berner i framtiden!!!


//Emelie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards