Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 16 december 2014

Stockholms hundmässa 2014

Av Emelie - 16 december 2014 08:48

I år hade jag anmält båda mina flickor till Stockholms hundmässa. Einar Paulsen från Danmark var domare.


Tidigt, tidigt lördag morgon hämtade jag upp min goda vän Susie i Motala. Susie har hjälpt mig mycket med mina yrvädersflickor och hon är den bästa jag känner på att ställa hund. Hon ställde upp och skulle visa Hulda   


Bilen var välpackad. Dragvagnen var med. Vi lastade den full och Dina drog alla våra attiraljer in på Älvsjömässan fram till ringen. Många leenden mötte Dina som var så duktig och drog sin vagn genom trängseln. Omåttligt stolt blir jag givetvis när jag ser henne jobba så fint. Tyvärr tog jag ingen bild.


Först in i ringen av mina flickor var Hulda som gick i Unghundsklassen. Det var fyra flickor i Huldas klass. Susie visade Hulda med den äran!! Jag tog några få bilder. Ni får se alla oavsett kvalitet på bilderna.


Domaren hälsar på Susie...

 

Susie visar Huldas rörelser

 

Domaren kände noga och väl på hundarna

     

Susie och Hulda står så fint under domarens bedömning

     

Det gick strålande för Hulda! Hulda fick Excellent i kvalitet. Hon vann sin klass, Unghundsklassen, och tilldelades Certifikatkvalitet som innebär att hon har kvalitet (enligt denne domare) att erhålla Certifikat, tre erhållna Cert för minst två olika domare gör hunden till Champion. Alla tikar i alla klasser som fått Ck (som det förkortas) tävlar om bästa tik. Hulda placerade sig inte i bästa tik.


Hulda och Susie i bästa tik

   

Huldas kritik för domaren Einar Paulsen:

Mellanstor 19 månader. Vackert feminint huvud. Mörka ögon. Korrekt bett. Prima hals och överlinje. Välmarkerat förbröst. Benstomme i harmoni med storleken. Bra volym i bröstkorgen. Lite öppen i pälsen. Välburen svans. Sunda fria rörelser från alla håll. Välvisad. Bra temperament.


Tusen tack för hjälpen Susie!!!      


Sedan var det dags för mig och Dina att äntra ringen som enda ekipage i Bruksklassen. Dina visade sig jätte fint och jag har av förklarliga skäl inga bilder. Dina fick kvalitetspris Very good och hennes kritik för domaren Einar Paulsen lyder:

4,5 år. En tik jag vill se mera av över det hela. Aning tunn i sitt nosparti. Korrekt stop. Mörka, lite runda ögon. Välansatta öron. Tillräcklig hals. Bra skuldra och överarm. Tillräckligt förbröst. Lite för mycket löst skinn. Gör att hon rullar mycket i rörelse. För flackt kors och för högt buren svans. Acceptabelt vinklad i knä/has. Hasen något hög. Välvisad. Bra temperament.

 


Domaren sa till mig efteråt att han framförallt tyckte att Dina var för liten, hade lite smal näsa och att det lösa skinnet gjorde att det rullade för mycket över ryggen när hon rörde sig, men att hon är en sund tik. Gillar det sunda!

 

Mycket nöjd med mina flickor i ringen så packade vi ihop allt och Dina drog ut alla våra grejer till bilen genom rejäl trängsel. Grejerna packades in och flickorna fick vara en stund i bilen medan vi snabbt kollade igenom allt som erbjöds på mässan och jag passade på att köpa lite fällar och madrasser för flickorna att ligga på.

 

Draggänget hade en egen monter och gjorde fina och uppskattade uppvisningar av vårt sennendrag både lördag och söndag! Tyvärr så missade jag uppvisningen.

Rasmontern för våra fyra Sennenraser vann pris för bästa monter!! Snyggt jobbat!!!

 

Efter mässan så följde jag med Agnes hem. Agnes bor i Uppsala och var med och hejade vid ringside också  

 

God pizza hemma hos Agnes med familj där vi även fick träffa deras lille Dalmatinervalp Aragorn. En charmig liten kille med mycket bus i!!

 

Sedan fortsatte jag och mina flickor till min goda vän Kajsa. Kajsa och jag umgicks dagligen med våra hundar när jag bodde i Stockholm. Jag hade Rossina och hon hade Hovawarten Peppe. Sedan flyttade jag till Medevi och Kajsa bor nu i Östhammar tillsammans med sin syster.

 

Nu har Kajsa en 9 månader gammal Flatcoated retriver, Roy. Söndag förmiddag gick vi en härlig frostig och solig promenad.

Kajsa och Roy

 

 

Hulda och Roy hade hur kul som helst och rejsade loss ordentligt

     

Dina

 

Hulda

 

Sedan blev det en lång resa hem efter en god soppa efter promenaden. Passade på att göra en snabbvisit hos Anne-Greth och Gösta som har Dinas syster Milla på vägen hem.

 

En härlig helg med många goda vänner!!

 

Tack alla!!

  


My perfect girl

 

  //Emelie

 

 

 
 
Erika

Erika

17 december 2014 08:18

Vilka fina flickor du har! Och glada skitar verkar de också vara. Toppen!

http://voff.pronoblem.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards