Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 21 februari 2015

Webbkommunikatör

Av Emelie - 21 februari 2015 10:26

 

Jag går just nu en utbildning. Jag pluggar till webbkommunikatör. En utbildning som modig.academy driver genom komvux i Motala. Utbildningen är bara en termin. Vi är totalt 15 vetgiriga elever som vill lära oss så mycket som möjligt om webbens outgrundliga kommunikativa möjligheter på en termin....tempot är högt, då våra mentorer också vill att vi ska lära oss så mycket som möjligt. En termin är egentligen lite väl kort tid, men passar ändå mig ganska bra. Utbildningen är förankrad i det verkliga yrkeslivet, så vi alla kommer att tillbringa de 2 sista månaderna på en fallstudieplats. Vi har hela tiden tillgång till våra mentorer för att få hjälp att hjälpa de olika Motala-företagen vi är utplacerade på att nå ut över nätet, och på så vis attrahera fler kunder och omsättning i sina företag. Ett riktigt win-win koncept!


Just nu planerar vi för fullt inför vårt event dit flera spännande gästföreläsare som berättar om de digitala möjligheterna är inbjudna. Vår utbildning och vi som går utbildningen kommer också att presenteras.... Save the date...#23 april.... Platsen är Motala Convention Center.

 


Detta upptar en stor del av min tid. Familj och hundar hinns inte med som jag skulle önska....det ständiga livspusslet.


Tiden går fort....snart är det vårt första Arbetsprov för säsongen! Lördag 11 april och platsen kommer att vara Norrköping (närmare info om var kommer)!!

 

Jag måste komma igång med träningen!! Dina och jag är ju uppe i trean nu!!! Arbetsprovchampion är vårt mål denna säsong!! Detta innebär att vi måste köra två godkända Arbetsprov III... Oooops....då måste man kanske träna??? Som sagt...det eviga livspusslet med jakten på tiden...

 

Annars så gläds jag åt att flickorna mår bra. Jag har låtit plocka bort en liten förändring i Dinas hud på bogen, kände en liten uppbuktning som dessutom var mörk som ett födelsemärke. Allt ska ju bort när man har en så cancerdrabbad ras som berner...min veterinär trodde det var godartat (jag var med när han tog bort den), jag har ännu inte fått analys-svar, men känner mig ändå ganska lugn.

 

Båda mina flickor, mamma Dina och dotter Hulda fyller 5 respektive 2 år den 3:e maj. Just nu fäller båda för fullt och båda har precis kommit igång att löpa. Dina löper tätt, bara med ca 4,5 månaders mellanrum. Det återstår att se om Hulda har lika tätt mellan sina löp?? Tyra försökte hänga på Dina, men insåg sedan att hennes löpcykel var betydligt längre, 6-8 månader mellan löpen.

 

Tyra ja....saknaden är stor. Det är tungt att tänka på denna livskraftiga, friska Tyra. Fortfarande stark och ung i kroppen, inga krämpor som artros eller liknande....men så kommer den där jävla cancern...alldeles för tidigt. När kommer cancern för Dina? Jag vet ju att hon ligger i högriskgruppen anlagsmässigt eftersom att jag GIVETVIS har anammat vårt välkomna avelsverktyg, SH pre-testet, och testat mina tilltänkta avelsdjur. ÄNTLIGEN har vi ett verktyg att arbeta med för att sakta men säkert minska anlagen för bernerns vanligaste cancerform, histiocytärt sarkom och därmed även anlag för andra tumörsjukdomar i rasen. Jag förstår bara inte varför uppfödare och täckhundsägare inte inser hur viktigt detta verktyg är för vår ras??? Många avvaktar med att testa...men ju längre vi väntar med att ta detta verktyg i bruk och parar otestat, ju fler C-testade kommer vi att ha sen då detta test kommer att bli lika obligatoriskt som röntgen, för dit kommer vi att komma (förhoppningsvis mer förr än senare) det verkar alla vara överens om.

 

Det ser redan nu ut som om det är en ganska stor andel som ligger i C-gruppen (högriskgruppen) av de som hittills är testade med SH pre-testet (berner från hela Europa), drygt 30%. Vi måste givetvis komma ihåg att detta test är ett RISK-test som mäter mängden ANLAG (miljöfaktorer och tur spelar en stor roll när det gäller denna lömska sjukdom).

 

Att det är ganska grovt indelat i endast tre risk-grupper måste vi också vara väl medvetna om, men forskningen har ändå visat att denna indelning ger utslag; utdrag från SShK:s hemsida om SH pre-testet: "Av friska hundar (berner) 9 år och äldre så hamnar 32,7% i grupp A (lågrisk), 50% i grupp B (medelrisk) och 17,3% i grupp C (högrisk)". Det handlar inte om att utesluta någon ur avel utan det handlar om att testa för att undvika fördubblingar C-C när man parar. Om du testar din avelstik A eller B så behöver du inte para med testad hane, men om din tik har C så behöver hanen vara A- eller B-testad.

 

Svårare än så är det inte, men ändå har många fortfarande alla möjliga bortförklaringar att skjuta på testningen. Detta test är individuellt. I samma kull finns säkert individer som ligger i både A-, B- och C-riskgruppen...men givetvis minskar risken för högrisk-avkommor om du kombinerar testade i lägre riskgrupper och så obesläktade som möjligt. Det säger ju sig själv.

 

Hoppas på en friskare framtid för vår underbara ras! Det är inte bara SH pre-testet att ta hänsyn till, bernern har fler ärftliga sjukdomar att ta i beaktning. Det krävs krafttag om vi ska vända statistiken och arbeta för en friskare berner, ett långsiktigt arbete för uppfödare och täckhundsägare, ett arbete som måste präglas av helhetssyn, öppenhet och respekt.

 

Ovisst om jag kommer att ta en aktiv del i detta arbete...framtiden får visa...

 

Dina och Hulda

 

       

Hulda

       

//Emelie 

 
 
Ingen bild

Camilla Forsberg

21 februari 2015 17:10

Du fortsätter att sprida viktig information och det gör mig glad och hoppfull! Jag hoppas att fler uppfödare följer dina fotspår ♡

Emelie

21 februari 2015 17:21

Tusen tack Camilla för dina alltid så uppmuntrande och stöttande kommentarer!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards