Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 8 mars 2015

Av Emelie - 8 mars 2015 15:44

Hulda och Dina för några dagar sen

 

Hulda och Dina idag

       

Dina för några dagar sen

Hulda idag

         


Nu börjar våren komma. Jag som fortfarande väntar på att vintern ska komma!? Helt plötsligt så blir det så bråttom med allt. Jag som skulle ha hunnit med så mycket. Vart har denna vinter tagit vägen?? För min del har det nog känts som om den har gått extra fort pga att jag pluggar. Det upptar mycket av min tid.


Nu ska det tränas drag!! Dina och jag är ju uppe i trean!! Två godkända AP III och Dina blir Arbetsprovchampion... Klart att det hugger till i hjärtat... Tyra blev Arbetsprovchampion i början av maj förra året i Gävle... Jag har precis bokat samma stuga som Dina, Tyra och jag bodde i då. I år åker jag dit med Hulda och Dina. Dina är alltså uppe i trean medan Hulda ska träna för AP I, hon blir 2 år 3:e maj och får därmed tävla i Arpetsprov I.


Tyra dog 7 år gammal pga en tumör i urinblåsan som återkom. Troligtvis så var det den tumören som skickade metastaser till Tyras lungor vilket gjorde att det inte var någon idé att operera bort tumören igen. Jag vet inte säkert, eftersom att jag inte kunde låta obducera, eller ens plocka ut biopsier på Tyras tumörer. Tumörsjukdomar är den absolut vanligaste orsaken att våra Berner dör, medelåldern för när dom dör i tumörsjukdomar sjunker. Detta enligt Agrias statistik. Berner är också, enligt Agrias statistik, den hundras där flest dör pga njursjukdom jämfört med alla andra raser. Och då är det betydligt färre Berner som dör pga njurproblem än pga tumörer. Varför tjatar jag om detta??? Om att Bernern är en så sjukdomsdrabbad ras???


Det gör jag för att jag älskar Berner och vi har nu ÄNTLIGEN fått ett DNA-test, SH pre-testet. Detta test kan vi testa våra avelsdjur med. Syftet med testet är att testa så att vi inte behöver kombinera två högriskhundar och genom att undvika det, sakta men säkert minska anlagen för Histiocytärt sarkom, Bernerns vanligaste cancerform, i rasen. Forskningen har visat att de anlag som har med HS att göra även har med andra tumörsjukdomar att göra. Detta innebär att minskar vi anlagen för HS i populationen så minskar vi samtidigt anlagen för andra cancerformer i rasen.


Tiden går och vi har fortfarande många uppfödare som är skeptiska till testet och väljer bort att testa sina avelsdjur innan parning. Ju längre tiden går och de flesta väljer att kombinera otestat, ju högre risk är det att ännu fler Berner hamnar i högriskgruppen...


Jag har fått ta del av siffror, som ännu inte är helt officiella, som visar att högriskgruppen är stor, ungefär 1/3-del. Testet delas in i tre grupper, A=lågrisk, B=medelrisk och C=högrisk. Så risken att kombinera två C är ganska stor om man inte testar. Jag har också fått ta del av information som att C-testade Berner fått avkommor som hamnar i A-gruppen. Att det finns C-testade individer som blir över 10 år... Det är givetvis mycket mer, både fler anlag och miljöfaktorer som spelar in för att din Berner ska få vara frisk och leva ett helt Bernerliv. MEN risken att din Berner dör i förtid och att orsaken är tumörsjukdom är idag överhängande. Alldeles för stor för att det ska finnas ens en gnutta rimlighet i det.


SH pre-testet är framtaget i Frankrike. Det har forskats i över 10 år och forskningen fortgår hela tiden. Testet heter pre-test för att det mäter anlagen hos individen genom ett blodprov INNAN sjukdom bryter ut. SH pre-testet är ett risktest, ALLA berner har anlag för HS, men (än så länge...) olika mycket. Det är ett fullt utvärderat test och är godkänt av SKK. Långt ifrån alla DNA-test på marknaden är godkända av SKK. Men SH pre-testet är alltså fullt utvärderat på ett tillräckligt stort underlag och är därmed tillförlitligt och godkänt av SKK.


I Frankrike har man f.o.m 2015 bestämt att för att en Berner ska få ut sin utställningschampiontitel så måste den vara SH pre-testad! Ett glädjande besked!! Så viktigt tycker den franska Bernerklubben att detta SH pre-test är!! Vive la France!!!  


Jag väntar på att SH pre-testet ska bli lika officiellt på SKK som HD/ED-resultat är idag. Enda vägen, enligt mig, för att vi ska ha en chans i aveln att arbeta med HS och andra tumörsjukdomar som dominerar så stort i vår ras.


Hoppet är det sista som överger...

  





Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards