Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 4 oktober 2015

Av Emelie - 4 oktober 2015 10:38

Nu är det höst, en härlig årstid. Härliga promenader med flickorna är skön avkoppling.

Ibland hinner vi träna lite inför årets sista Arbetsprov som är i Ängelholm 17 oktober. I år har vi kört fem Arbetsprov. Hulda inledde säsongen med att första Arbetsprovet köra ett godkänt Allmändrag (inofficiellt), andra Arbetsprovet körde hon godkänt API och erhöll därmed AP-titeln. Sedan har Hulda inte kört några fler godkända prov. Vi tränar fortfarande på 1:ans moment och hoppas köra godkänt API sista Arbetsprovet för säsongen för att sedan satsa på 2:ans moment inför nästa säsong. Dina är uppe i 3:an och vi har inte kört ett enda godkänt prov...vi som skulle bli AP-champions den här säsongen... Vi har iallafall en chans kvar att köra vårt första godkända APIII, det krävs två godkända APIII för att erhålla Arbetsprovschampiontiteln...


Den här sommaren har Dina opererat bort två små knölar som jag hittat på henne. Båda har varit godartade fettknölar, lipom. En väldig lättnad. Oron för att mina Berner ska drabbas av cancer är ständigt närvarande. En högst befogad oro. Samtidigt så har jag tränat mig att inte låta oron styra mitt liv med mina bernerflickor. Viktigt är att plocka ut spökena ur garderoben och se situationen som den faktiskt är. Att förtränga har aldrig varit ett lyckat koncept.


Jag är så tacksam för att SH pre-testet nu finns. Ett nödvändigt verktyg för Bernern. Fler och fler testar sina Berner inför parning. Jag hoppas att det snart blir lika självklart att SH pre-testa inför parning som det är att röntga lederna. Först när SH pre-testet är allmänt vedertaget kan vi börja nedräkningen mot att anlagen för Histiocytärt Sarkom (HS) och därmed även andra tumörsjukdomar börjar minska i rasen.


Jag träffade två av forskarna bakom SH pre-testet på Hälsosymposiet i Finland, Catherine André och Benoit Hedan. Jag passade på att fråga Benoit Hedan om det var möjligt att i efterhand köpa resultaten från prov som är inskickade "for research". Det är möjligt. Jag har i efterhand köpt SH pre-testresultaten från kullsystrarna Fina Rossinas Edetoyota "Malva" och Edetyra "Tyra".

 

Tyra dog 7 år och 2 månader gammal p.g.a sin tumör i urinblåsan (urinblåsekarcinom enligt PAD).

 

Malva dog 7 år och 9 månader gammal i Histiocytär Sarkom (enligt PAD).


Att gång efter annan uppleva sina i övrigt fullt friska Berner drabbas av cancer och dö ihop med vetskapen att detta i princip är "normalt" för en Berner är oacceptabelt. Medellivslängden för när Berner dör och då absolut oftast pga tumörsjukdom är strax under 7 år. Både Tyra och Malva passerade precis medellivslängden då cancern tog deras liv. De låg också båda i medelriskgruppen för att utveckla/nedärva HS och därmed andra tumörsjukdomar, SH pre-test index B


Men som sagt. Jag lever NU med mina idag friska och krya Bernerflickor Dina och Hulda.

 

Dina som är dotter till Tyra tillsammans med Askimsvikens Lacoste (9½ år, pigg och kry) ligger i högsta riskgruppen, SH pre-test index C, för att utveckla/nedärva HS och andra tumörsjukdomar. Även om oddsen är dåliga, så vet jag att det finns en chans att Dina lever ett långt friskt bernerliv utan att cancern behöver bryta ut och hoppet är givetvis det sista som överger.

Min badnymf Hulda som är dotter till Dina ligger i medelriskgruppen, SH pre-test index B.

 

Hulda har en kullbror Hero som håller på att utbilda sig till Bokhund tillsammans med sin matte Sandra. Han ligger också i högriskgruppen för att utveckla/nedärva HS och andra tumörsjukdomar, SH pre-test index C. Deras pappa Merry Mistel´s Sierra är också pigg och kry över 9 år gammal. Så givetis hoppas vi att turen är på vår sida och cancern lyser med sin frånvaro.


Vi jobbar vidare med våra härliga Berner och gör som våra kära fyrfota vänner, tar dagen som den kommer med positiv och glad förväntan!


  //Emelie




Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards