Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 10 januari 2016

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovligt förvirrad...å ena sidan så....men å andra sidan så....men sen måste man tänka på att...   


Sedan är tiden en faktor också. Jag är väldigt fascinerad av Facebook och hur kommunikationen sker där, så det blir mest på Facebook jag delar inlägg och då känns det ju onödigt att skriva samma sak och dela samma bilder här. Sen vet jag att det finns vänner till mig som inte finns på Facebook men som kanske tittar in här någon gång ibland, så jag vill ju inte lägga ner bloggen helt...


Nu är det nytt år och summeringen av 2015 när det gäller mitt hundliv är väl att jag haft ett starkt engagemang när det gäller framförallt bernern som ras och dess framtida hälsa. De få inlägg jag har skrivit här i bloggen i år har ju i princip BARA handlat om SH pre-testet. Och det finns givetvis en anledning till det. 


Med glädje kan jag konstatera att debatten om SH pre-testet ökar, inte minst bland mina bernervänner runt om på Facebook.


Danska klubben har anammat de tyska testen som förmedlas genom den tyska sennenhundklubben SSV. Inte så konstigt med tanke på att samarbete med tyska berneruppfödare ligger nära till hands för de danska uppfödarna p.g.a läget. SSV förmedlar ett helt paket med gentester där även ett eget risktest för histiocytärt sarkom ingår. Tilläggas bör att inget av SSVs tester har vetenskaplig validering, de är ännu inte utvärderade på ett tillräckligt stort underlag. Detta var ett viktigt budskap som kom fram väldigt tydligt på hälsosymposiet jag har refererat ifrån tidigare i bloggen.


På hälsosymposiet i Finland fick jag möjlighet att kort prata med två av forskarna bakom det franska SH pre-testet (som förmedlas genom Antagene). Catherine André är en och hon kunde inte nog understryka hur viktigt det var för det franska forskarteamet att utvärdera sina forskningsresultat vetenskapligt INNAN de tillhandahöll testet för försäljning till uppfödare genom Antagene. Vilket gör det franska SH pre-testet tillförlitligt.


Svenska sennenhundklubben, SShK, har definitivt legat långt fram när det gäller att förespråka det franska SH pre-testet. Det ligger långt upp på hemsidan och avelsrådet och styrelsen är väldigt tydliga med att de starkt rekommenderar ALLA att SH pre-testa sina avelsdjur INNAN parning. Trots detta så upplever jag att de flesta kullarna på valplistan varit efter otestade föräldrar. Huruvida föräldrarna är testade eller ej får man ringa respektive uppfödare och fråga. Nu finns det en lista på SShKs hemsida där man frivilligt får skicka in att ens berner är SH pre-testad, men det kan ju finnas SH pre-testade berner som INTE finns med på listan.... Ett visst detektivarbete krävs för både valpköpare och uppfödare för att få veta.


SH pre-testet är bara EN av många saker att ta hänsyn till i aveln... 

  

Det är flera riskgener inblandade i Histiocytärt sarkom (bernerns vanligaste cancerform, forskningen har visat att dessa riskgener har med anlag att utveckla vissa andra tumörformer också). Därför kan man endast få en uppskattad risk, man kan inte få svar på vad den risken kommer att innebära för den specifika individen. Därför är det också viktigt att förstå att använda resultatet på rätt sätt. Eftersom att flera riskgener är inblandade, så kan uppsättningen av riskgener se olika ut hos olika individer i samma riskgrupp. Detta gör att olika kombinationer av samma SH-index kan ge väldigt olika utfall. Sedan ska man ha i beaktning att kombination av samma individer två gånger också kan ge olika utfall. Naturens lag. Detta gäller ALLT som nedärvs polygeniskt. Där ingår även led-dysplasi.


Men även om vi inte kan få säkra svar, så ger SH pre-testet oss en vägledning som är NÖDVÄNDIG om vi ska ha en chans att på sikt arbeta mot en friskare och mer långlivad berner och det är nödvändigt att ALLA använder SH pre-testet som en del i sin utvärdering av avelskombinationer om vi ska kunna få ett positivt resultat för bernern i framtiden. Därför anser jag och flera med mig att SH pre-testet ska behandlas som HD och ED  görs idag och bli ett hälsoprogram nivå 2 hos SKK. Ett hälsoprogram nivå 2 hos SKK innebär både att alla SH pre-testresultat registreras i SKKs hunddata och att för att avkomma ska få registreras hos SKK så MÅSTE föräldradjuren vara SH pre-testade. Det är det vår motion handlar om. Läs gärna och lämna DIN synpunkt i frågan innan 31 januari!


Personligen så vet jag inte alls om det kommer att bli fler bernerkullar med prefixet Fina Rossinas eller ens fler berner här i huset efter Dina och Hulda...???


Igår fick jag samtal från Idas (Fina Rossinas Fina Fia) husse. Ida hade fått somna efter att ha fått mer och mer problem p.g.a artros i knälederna. Förloppet hade gått snabbt från hälta till så mycket problem att de tog beslutet att låta Ida få somna för gott, berättade husse. Nu finns bara Zero (Fina Rossinas Fine Faust) kvar av ursprungligen 9 stycken i F-kullen. Tack Eva och Henning för det liv ni gav Ida.


Jag är tacksam för att mitt hundår 2015 med Dina och Hulda har fått vara friskt. Några ofarliga knölar har avlägsnats från både Dina och Hulda. Dina fick även problem med en lättare öroninflammation som även genererade hotspots under örat, men det läkte snabbt och fint.


Jag är än mer övertygad om betydelsen av att ge hundarna färskfoder och undvika alla former av medel mot parasiter i förebyggande syfte för att hålla mina hundar så friska som möjligt så länge som möjligt. Det är min övertygelse som jag inte kompromissar med en enda millimeter. 


Avslutningsvis några vinterbilder då vi har fått härligt vinterväder här den senaste tiden.

Hulda

          Dina    

Henrik och Dina

 

Rickard och Henrik

     


Allt gott 2016/  


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards