Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 21 mars 2016

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats... 


Emma har tidigare haft Elvira från min första kull. Elvira fick en kull valpar med sex hanar. Emma behöll Prinsen. Elvira blev drygt 11 år innan hon dog. Prinsen följde sin mor och dog lite drygt 8 år gammal bara några månader efter att Elvira hade gått bort.


Emma har nu Wilda, Eklövens Touch of Sweden. Wilda är en jätte trevlig bernerflicka som genomfört ett fint MH (mentalbeskrivning), är utställd, friröntgad HD A och ED 0 och SH pre-testad med index A. Index A innebär att hon har riskgener för att utveckla/nedärva histiocytärt sarkom (HS) men risken för att utveckla/nedärva HS är 4 ggr mindre jämfört med medelbernern. 


Emma försökte para Wilda i höstas. Hon hittade en lämplig hane i Danmark som passade på flera vis och som även var SH pre-testad (index B, medelrisk jämfört med bernern i övrigt). Men Wilda ville inte para sig. Emma ville försöka para Wilda detta löp igen. Denna gång med en hane på närmare håll som Wilda kunde få träffa lite mer. Emma frågade om jag kunde tänka mig att släppa på Hero.


Jag har inte velat använda Hero eller Dina i avel p.g.a att de ligger i högsta riskgruppen (index C) för att nedärva bernerns vanligaste cancerform HS. Men ju mer jag har lärt om SH pre-testet så har jag ändrat mig i det avseendet. Jag var på det internationella hälsosymposiet i Finland i augusti. Jag har fått tillfälle att diskutera SH pre-testet både med Joëlle Bardet som är ordförande i franska bernerklubben och hon arbetar aktivt med att samla in information om SH pre-testet och har direktkontakt med forskarna bakom SH pre-testet. Hon har arbetat med insamlande av material och information ända sedan forskningen började för 15 år sedan. Jag har även kunnat diskutera med forskarna direkt och kunnat fråga mina frågor.


Jag ser mer och mer att SH pre-testet är ett självklart och oumbärligt hjälpmedel i vårt avelsarbete mot friskare och mer långlivade berner!


Jag ser också att det är viktigt att se helheten där den genetiska variationen är nödvändig och att SH pre-testet ska användas som det risktest det är och som forskarna rekommenderar:

Berner i de lägre riskgrupperna (index A och B) ska prioriteras i avel men berner med index C som har andra för rasen viktiga egenskaper ska användas i avel men endast paras med hundar i lägre riskgrupp (A eller B).


Det är endast möjligt att säkert undvika kombination av två högriskhundar (C+C) om vi SH pre-testar våra berner innan avel!


Det tillräckligt stora underlaget visar tydligt att berner som ligger i högriskgruppen (index C) löper en betydligt större risk att dö unga i HS eller annan tumörsjukdom jämfört med berner som ligger i lägre riskgrupp (index A eller B). MEN det finns också individer i högriskgruppen som blir gamla berner (=över 10 år). Vad som gör att vissa av de C-testade inte utvecklar HS eller annan tumörsjukdom kan ha med tur, andra gener, miljöfaktorer eller troligast lite av varje att göra. 


Alla berner bär riskanlag för HS i mindre eller större utsträckning oavsett om vi SH pre-testar dem eller ej!


Sedan vet vi också enligt Agrias statistik över den svenska populationen, att förutom att bernern är den ras där flest dör p.g.a tumörsjukdom så är den dessutom den ras där flest dör av njursjukdom jämfört med alla raser. Bernertikar är också de som löper högst risk att få livmoderinflammation före 10 års ålder jämfört med alla raser. 


Andra ärftliga sjukdomar som exempelvis ledproblem förekommer också, men där toppar inte bernern. Det utesluter givetvis inte att vi ska fortsätta att arbeta mot friskare leder med de hälsoprogram vi har OCKSÅ. Det vanligaste ledproblemet är korsbandsskada.


Bernern är en sjuk ras och tumörsjukdomar är den absolut dominerande hälsorisken och jag hoppas verkligen att ALLA uppfödare inser vilken fantastisk möjlighet SH pre-testet, använt på rätt sätt, är för vår ras framtida hälsa!


Iallafall så ser jag att Hero tillsammans med lämplig tik, SH pre-testad i lägre riskgrupp, kan tillföra gott till rasen. Och när jag provparade Wilda och Hero på SKK:s avelsdata så tyckte jag att kombinationen såg bra ut på flera vis. Inte minst att den är ovanligt obesläktad.


Vi bestämde så att Wilda och Hero skulle få ses när det var dags för Wildas löp. Och det har de fått göra. Vi har inte börjat för sent och vi har låtit dem träffas under HELA höglöpsperioden och visst var Wilda förtjust i Hero men para sig  tänkte hon inte göra. Så Emma och jag har fått tillfälle att ses och prata och det har varit trevligt, men både Emma och jag hade hoppats på att mötena skulle generera i valpar... Men som sagt, det blir inte alltid som man planerar.


Emma med Wilda och Hero


Hero uppvaktar Wilda

           

  

Vi får se om vi ändå försöker igen nästa löp. Nu har Wilda fått massor med tid att lära känna Hero. Och hade Hero bara fått komma till så hade parningen varit gjord på ett kick, det är jag övertygad om. Och att dessa två gillar varandra råder det inga som helst tvivel om. Den som lever får se...


Fina Rossinas Heffahero Af Sierra "Hero"

Född: 2013 05 03

Berner-Garde Dog ID: 127808 

HD: A/A ED: 0/0

Antagene Histiocytärt Sarcome pre-test index C

Utställd i Juniorklass med Excellent i kvalitetspris

Genomfört MH med 1 på skott

Genomfört BPH med skott

Utbildar sig till och praktiserar som Bokhund (certifiering i april 2016)

Eklövens Touch of Sweden "Wilda"

Född: 2012 03 29

Berner-Garde Dog ID: 128024 

HD: A/A ED: 0/0

Antagene Histiocytärt Sarcome pre-test index A

Utställd i Juniorklass med Excellent och i Öppenklass med Very Good i kvalitetspris

Genomfört MH med 1 på skott


En annan sak som gör mig besviken är att medlemmarna i SShK nu röstat att de inte vill att SH pre-testet ska bli ett hälsoprogram nivå 2 i SKK. Det som ändå gläder mig är att fler uppfödare än jag ser SH pre-testet som en möjlighet mer än som ett tvång och liksom jag inte skulle VÅGA para två berner som inte är SH pre-testade med varandra, då risken för att man då dubblar högriskhundar finns.


En otroligt onödig risk att ta nu när vi har tillgång till ett vetenskapligt validerat risktest som SH pre-testet från Antagene!


Jag ser också att det är nödvändigt att vi behandlar SH pre-testresultaten som vi behandlar alla andra resultat. En öppen registrering mot uppvisande av intygande certifikat!


Berner-Garde är ett öppet internationellt register för berner där det går att registrera all information du har om din berner, givetvis även SH pre-testresultat. Det är väldigt värdefullt att intyga hälsoinformation med journal från veterinär och när det gäller diagnos av dödsorsak så är bekräftande PAD-svar på exempelvis tumör eller njurar eller obduktionsresultat av yttersta vikt. 


Klicka på bilden för att komma till Berner-Garde!

     

Med hopp om en friskare framtid för våra berner!

//Emelie


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards