Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 1 augusti 2016

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.


Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få rekommendation om en bra veterinär. Christian kommer från Tyskland och flyttade till Sverige tillsammans med sin bernerhane Bruno. Bruno hade ont pga kraftiga pålagringar på sina armbågar redan från 7 månader. Han blev även väldigt sjuk med bland annat hjärnhinneinflammation som följd av fästingburen sjukdom under sitt liv. Med Christians omvårdnad så kunde Bruno ändå leva ett gott om än med åldern mer och mer stillsamt bernerliv och blev nästan 12 år gammal. Det är nu tre år sedan Bruno fick vandra över regnbågsbron. Christian har de senaste två åren letat aktivt efter en ny bernervalp. För Christian har ett av de viktigaste villkoren varit att föräldrarna till hans nästa bernervalp ska vara SH pre-testade. Han har slagits av hur svårt det är att hitta information om huruvida föräldrarna är SH pre-testade eller ej på uppfödares hemsidor. 


Birgitte som har Bernerbandens kennel har jag lärt känna i samband med att jag startade den slutna Facebookgruppen SH pre-tested Bernese Mountain Dogs. Denna grupp är för alla oss som SH pre-testar våra berner. Tanken med gruppen är främst att skapa kontakt mellan uppfödare och hanhundsägare i hela världen som vill använda SH pre-testet som ett avelsverktyg. Syftet med gruppen är även att kunna diskutera hur vi ska arbeta för att bernern ska kunna bli en friskare ras och vända den fruktansvärda trenden att medellivslängden bara sjunker, främst pga tumörsjukdomar. Birgitte är från Danmark. Hon bor nu i Skurup i Sverige men pendlar och arbetar fortfarande i Danmark. Birgitte brinner som jag för berner och hon ser också hur viktigt SH pre-testet är för rasens framtida hälsa. Hon har bevistat samtliga av de internationella hälsosymposierna som varit för berner runt om i Europa vart tredje år sedan 2001. Hon har väldigt mycket kunskap om berner.


När jag fick veta att hennes Babette som är SH pre-testad med index A parats med den norske hanen Grizzly som också är SH pre-testad med index A var dräktig, så berättade jag det för Christian direkt. Han blev givetvis väldigt intresserad och det hela ledde fram till fredagens resa för att hämta hem en av de sju valparna efter denna kombination till Karlsby. 


Birgitte har behållt två av tikarna i kullen, den ena bor hos fodervärd och hade åkt precis innan vi kom, men lilla Rosa bor kvar hos Birgitte och Anders! 

Rosa och Emerson

 


Emerson

 

Ett efterlängtat första möte mellan Christian och hans nya bernervän Emerson 10 veckor.

Rosa tillsammans med Birgitte och Anders yngste son (jag och namn....förlåt...) som var hemma och hälsade på när vi var där.

   

Lilla Rosa tyckte att Hulda var spännande. Hulda låtsades som om hon inte märkte Rosa...

 

Söt Rosa 10 veckor. Birgitte valde att SH pre-testa de tre tikarna i kullen. Två av tikarna visade sig ha SH pre-test index A och en av tikarna har SH pre-test index B. Rosa är testad SH B.

 

Vi blev bjudna på lunch och jag frågade Birgitte om hennes kommande avelsplaner då jag vet några fler som söker valp. Birgitte berättade att nästa gång hennes tik Nellie som är en söt, jätte trevlig och pigg tik (SH pre-test index B) löper så kommer hon att para henne. Hane är inte helt bestämd ännu, men han kommer definitivt att vara SH pre-testad.


Söt Emerson

Så var det dags för hemfärd. Men först ska Christian fotograferas tillsammans med Emerson. 

 

Rosa ville också vara med...

 


Hemfärden gick väldigt bra. Emerson fann sig snabbt tillrätta i sin resebur och jag tror att han tyckte att det kändes tryggt med mina två bernerflickor i bilen också. Vi stannade efter bara några kilometer och köpte koppel och halsband.

Matpaus.

   

Vi stannade även till i Ödeshög hos Lotta för att köpa lite färskfoder då tanken är att Emerson ska äta det. Hos Lotta fick Emerson träffa Lottas äldste bernerhane Imexx som passerat 10 år med några månader. Fortfarande en pigg och fartig kille. Imexx är Lottas tredje berner och alla hennes berner hittills har passerat 10 år.... Imexx liksom hennes förre berner, Gazton, har ätit färskfoder i hela sitt liv... Lotta använder inte heller några former av fästinggifter på sina hundar.

Imexx undersöker lille Emerson.


Jag lämnade av Christian och Emerson hemma i Karlsby ganska sent i fredags. Sedan höll jag mig ända till igår söndag tills jag kom förbi för att hälsa på Emerson igen. Då hade jag med mig Hulda...

Hulda och Emerson

   

Henrik och Rickard var också med. Emerson har inte haft tillfälle att bekanta sig med barn så mycket sa Birgitte. Henrik och Rickard ställde mer än gärna upp som försökskaniner!

Tror det ligger i bernerns gener att älska barn...

       

Roligt att leka med Henriks keps...

   

Puss på dig Rickard

 

Mysigt!

Tror lille Emerson börjar förstå att Christian är HANS husse...Hulda ville gärna lägga beslag på Christian...

   

På tisdag får Emerson komma hit och hälsa på...


Sammanfattningsvis så kan Emerson intyga att han trivs finfint i Karlsby!!!

Och han är ganska söt...

 


Allt gott!


  //Emelie      


   


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards