Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 1 juni 2009

Av Emelie - 1 juni 2009 20:44

Doris löp verkar avancera åt rätt håll. Hon blöder fortfarande ganska mycket. Jag kollade upp när hon började löpa en gång till. Jag började nästan undra om jag har räknat helt uppåt väggarna.  Konstaterade att jag räknat liiiite fel på dygnen. Idag är hon på dygn 21. När jag tog förra progesteronprovet var hon alltså på dygn 17, då Doris mamma och mormor brukar vara i höglöp. Det var INTE Doris. Idag tog jag ett nytt progesteronprov som jag får svar på imorgon (hur hon ligger idag). Det gäller att vara en fena på matte när man ska föda upp hundar. Det är inavelsprocent och progesteronprov och dygn åt alla håll och kanter att hålla reda på.


Som jag hoppades så jobbade My på veterinärstationen idag. My har haft berner och jag tror även bernervalpar. Vi brukar prata berner och hon har bra koll på det mesta man behöver veta.


My tog även ett utstryk för studiesyfte. För er som inte är insatta i denna vetenskap "tikars löp och höglöp????"...jag verkar ju höra till er...åka och para tik som är lååååångt ifrån höglöp???... Iallafall. Utstryk kan man också ta för att försöka fastställa var i löpet tiken befinner sig. Denna metod är mycket osäker, blodprov är mycket säkrare. Men My har tittat på en hel del utstryk för länge sen och tyckte det kunde vara kul att kolla hur det såg ut. JA ME!


Enligt utstryket så såg det ut som om Doris snart ska släppa sina ägg. Så vi tippar på ett värde kring 14 på progesteronprovet, vilket isåfall även stämmer med beräkningarna om tvåstegshöjningen varje dygn upp till 15. Imorgon får vi se om vi har rätt!!??? Riktigt spännande. OM vi har rätt så är det inte dags för parning förrän onsdag kanske torsdag...??? Vilket inte är helt lätt praktiskt men det KAN gå...jag menar MÅSTE gå.


Barolo längtar efter oss. Han trodde ju att vi flyttat dit!? I en veckas tid kom vi varje morgon. Barolo blev alltid överlycklig. Det gällde att parera för att inte bli översprungen.


Barolos matte Eva berättade idag att Barolo varje morgon sen vi åkte suttit  på altanen och ylat. Han undrar vart vi tog vägen!? Jag hoppas verkligen att alla siffror åt alla håll till slut leder till ekvationen DORIS+BAROLO=GOSIGA BERNERVALPISAR...man kan ju alltid hoppas!


Undrar vilken siffra veterinären meddelar imorgon...???


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards