Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under december 2011

Av Emelie - 30 december 2011 19:16

Imorgon är det nyårsafton. Mycket reflektioner blir det en tid som denna. Hur har 2011 varit? Vad önskar vi inför det nya året?


Jag önskar alla allt gott. Och hälsa och fred till hela världen vore ju finfint. Läste en bra grej på facebook om att vi ska ta ut glädjen i förskott, det värsta som kan hända är att vi är glada i onödan.... Vi har nog alla en tendens att ta ut sorg, elände och olycka i förskott men att vara glada i "onödan"...hur ofta är vi det??


Idag har solen lyst. Jag styrde bilen med flickorna till Odensberg, Medevi. Min kusin Signe med familj från Amsterdam är här och fastrarna Emelie och Lisbet. Tyra

  Dina

Promenad ner till Vättern. Faster Lisbet med dotter Signe på Medevi brygga.

   

Vi rundade udden. Torpa sand i gyllene eftermiddagssol

Kusiner

 

  Tyra

   

Dina

   


Allt gott 2012 önskar jag er kära vänner  !//Emelie


Av Emelie - 25 december 2011 21:40

Julafton har vi haft i dagarna tre. Dan före julafton kom storebror Christoffer och sorasyster Lina hit och firade jul med oss. Då kom även tomten och stora julklappsöppningen hade vi då också. På julafton hälsade vi på farmor Greta, åt förstås och även då kom tomten. På kvällen spelade jag på två julaftonsmässor så kvällen blev sen. Idag har vi ätit gott och umgåtts med hela stora familjen Karlsson. Stefan har tio syskon, nio i livet, så vi blir några stycken när vi ses allihop.


Att se Henrik och Rickard när tomten kommer slår allt.

         


Ute har det varit varmt och snön försvann dan innan julafton. Solen tittade fram en del på julafton och några bilder blev det på flickorna.

                   

Solen på väg ned julafton.

 

Tyra i kvällssolen på julafton.

       

Idag var det lite molnigare.

 

Tyra idag

Dina idag


Denna bilden tycker jag inte riktigt ger Tyra en rättvis beskrivning...Tyra, min milda goda!



 


Nu viner det rejält i knutarna. Storm...strömavbrott och omkullblåsta träd att vänta? Hoppas det mojnar till imorgon! Vi hoppas ju att mormor och morfar kan komma hit från Stockholm så att vi kan fortsätta att fira! Vi längtar efter er!


Allt gott!//Emelie


Av Emelie - 23 december 2011 11:25

Kära vänner, jag önskar er alla en riktigt GOD JULHELG!


Jag har "stulit" en bild från Fina Rossinas Elviras matte Emma. Emma har tagit en så vacker bild på Fina Rossinas Elvira. Elvira är som jag berättat förr här i bloggen ifrån min första kull. Elvira fyllde 11 år 10 oktober 2010. Hon mår fortfarande bra och är i god form.Tyvärr allt för ovanligt i vår ras... Men jag vill tro och hoppas att vi har fler gamla friska berner i framtiden!

 

önskar Fina Rossinas kennel


Emelie

Av Emelie - 21 december 2011 14:28

Ja det är faktiskt lite märkligt hur mycket snö vi får. Tyvärr är det samma fenomen på sommaren, men då är det regn. Här har vi betydligt mer snö än bara kilometer härifrån.


Tyvärr hade jag dålig timing med solen som faktiskt tittat fram idag. Jag tänkte först när jag såg solen spricka fram över det snövita landskapet att jag ska bara fixa lite, men så såg jag att den började försvinna, så jag kastade på mig kläder och tog kameran och släppte ut hundarna och klättrade upp i brasta.... Jo jag fick några kort men tyvärr lite mörka och skärpan blir inte bra när det är för mörkt. När jag gick in igen så sprack molnen upp och solen lyste så vackert igen...men jag struntade faktiskt i det...och det varade så kort stund, så jag hade kanske ändå inte fått till någon bild.


Mitt absoluta favoritmotiv att fota är berner -och då mina förstås- rejsande i snön.


Så här mycket snö har vi! Tjoho tycker Tyra och Dina!

         

Snöflickor, först Tyra

     

sen Dina

         

Tyra poserar bredvid träskallen

 

 

Vore ju kul om Dina kunde sätta sig där också...men Dina hade helt andra åsikter om vad som är kul...helt plötsligt hade hon rejsat över vägen...FARLIGT...här kommer hon tillbaka...

 

Mycket snö fastnar i pälsen...när jag äntligen får Dina att vara samlad med Tyra och träbernern...

 

Det var sannerligen inte lätt att få Dina att sitta still på plats...men några bilder fick jag till.

     

Men så tog leklusten över igen...stackars Tyra, hon har det inte alltid så lätt ska ni veta...

 

I morse tyckte Stefan att jag skulle ta kort på fåglarna som bor på vårt lilla fågeltorp...

     

Den sista bilden skickade jag till Mvt som läsarbild. Den ska publiceras i Mvt (Motala och Vadstena tidning) inom kort har jag fått bekräftat.


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 20 december 2011 15:50

Snön ligger kvar men det är gråväder och lite blandad nederbörd så vi får väl se hur det blir med färgen på julen i år.


Idag gick flickorna och jag långrundan. Skönt med långpromenad, men tyvärr känner jag att jag har en envis infektion i kroppen. Hostan vill inte ge sig. Den sitter långt ner...ja suck...det är väl en släng av envis kennelhosta. Stefan har ätit penicillin men jag vill försöka undvika...vi får väl se om jag lyckas bli bra ändå.


Jag tog med kameran på promenaden och solen gläntade lite genom molnen i början, men när jag kom till den delen av promenaden då jag har rätt riktning på solen för fotandet så hade det blivit rejält gråväder.


Vi träffade lilla jaktlabben Penny. Hon ville leka lite. Pennys husse kastade lite snöbollar som hon fångade i luften. Dina var intresserade men insåg nog att hon var chanslös....

       

Men så gjorde hon en satsning iallafall...men nära skjuter ingen hare.

 

Dina

     

Tyra

 


Kanske blir det lussebullbak ikväll...vi får se...vore ju smaskigt, har ett himla gott recept...


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 19 december 2011 15:00

Nog är snön efterlängtad... Snöbilderna duggar tätt på facebook.... Även jag har fotat mina kära glada i snön. Henrik och Rickard ville ut direkt nu på morgonen för att åka snowracer och pulka. På med de fina gula overallerna...

         


Jag har varit iväg en sväng och övat inför julafton .


Två bernerflickor som också är glada åt snön!

Tyra

           

Dina

               

Glada

 


Allt gott och snart är det jul...om nån missat det!//Emelie

Av Emelie - 16 december 2011 11:44

Det är så tungt när man förlorar sin hund allt för ung. Berner sennen har en extremt låg medellivslängd. Allt för låg. Allt för många individer dör i förtid.


Som uppfödare är det vårt största ansvar att göra allt vi kan för att förbättra denna statistik. Att verka för en friskare berner i framtiden. Att hundar blir sjuka och dör i förtid kan vi givetvis inte undvika, så är naturens lag. Men kan vi höja medellivslängden på bernern? Kan vi påverka med aveln så att vi i framtiden får fler individer som passerar 10 år? Jag tror det. Men jag tror vi måste ändra vårt tänk lite. Och förutstättningen är att alla ändrar åt samma håll, för vi är beroende av varandra. Och det är jag mindre säker på om vi kommer att göra...


Är det aveln som gjort att vi har så hög dödlighet bland för unga individer i vår ras? Kan vi påverka siffran med att ändra något i vårt sätt att kombinera?? Jag har inte svaren på detta... Men min logik säger att om aveln har med statistiken att göra så måste vi tänka på ett annat sätt än vi gjort för annars håller vi i bästa fall bara kvar statistiken.


Eller är det så att trenden har vänt? Jag har tagit del av Agrias sjukdomsstatistik bland våra hundar vid två tillfällen med tre års mellanrum (2007 och 2010). Då hade det inte blivit bättre. Samtidigt så tar det tid innan resultatet märks. Har trenden kanske redan vänt?


Min Doris (Fina Rossinas Dorisday af Smejlycka) tre veckor innan hon fick lämna mig. Hon hade då haft njurvärden och blodvärden som successivt blivit sämre under två års tid. Jag känner att jag fick bonustid med Doris...men hon blev bara 5 år gammal. Hon levde trots sin sjukdom ett gott hundliv till sista dagen.

 


Hoppas//Emelie

Av Emelie - 14 december 2011 19:21

När vi var i Stockholm så fick Henrik feber. Detta gjorde att han inte kunde vara med på Henrik och Rickards dagis luciafirande. Men Rickard kunde vara med och han tyckte det var sååå kul! Dom sjöng så fint allihop! Det är alltid så fint ordnat med fint luciatåg och gott och trevligt fika med skinkmacka och hembakt efteråt!! Nästa år är inte Henrik kvar på dagis längre...stora killen ska ju börja förskoleklass!!

Rickard sjöng i luciatåget

 

Henrik har varit feberfri och pigg idag. Han och jag har varit iväg en sväng till Motala. Vi tog även en promenad vid Vättern. Världens vackraste plats! Där vi hade släktträffen....finaste badstranden Torpa sand

 

Det blåste rejält på Vättern idag. Men Dina bangade inte för lite pinnlek.

         

När vi kom tillbaka till bilen så blev det lite posering för flickorna på Ångbåtsbryggan innan vi åkte hemåt igen. Även här blåste det ordentligt. Tyra.

       

Och båda flickorna

       

Nu känner jag att jag har nåt i kroppen. Har haft en besvärlig hosta under ett tag men har ändå mått bra. Hostan börjar sakta men säkert bli bättre men i natt fick jag ont i halsen och jag har precis legat däckad i soffan ett tag. Men det är ju inte konstigt. Stefan har varit dålig ett tag, hans hosta blev lunginflammation. Och så Henrik som haft feber. Rickard är fortfarande pigg peppar peppar. Dom var lite förkylda för ett tag sen. Går runt lite...men men. Så farligt ska det väl inte bli. Imorgon och på söndag är det spelningar för min del så det vore skönt om hostan försvann helt faktiskt.


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards