Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under maj 2009

Av Emelie - 29 maj 2009 21:07

Tack för alla lycka till! Ja alla uppfödare vet hur det är...


Vi har inte gett upp men...


Jag, Henrik och Rickard och Doris förstås åkte till Västervik och Barolo i lördags. Doris var då på 12:e dygnet...här skulle vi inte missa nåt!


Kul att träffas tyckte både Doris och Barolo men para sig!!!??? Dagarna gick och ibland tyckte vi att intresset ökade lite för att sedan ebba ut. Doris blödde och blödde. Ofta (men inte alltid) brukar blodet tunnas ut när tiken släpper sina ägg och blir mottaglig.


Igår, torsdag, när Doris var på 18:e dygnet och ingen större förändring skett tog vi ett progesteronprov på Doris. Man tar då ett blodprov hos veterinär som sedan skickas iväg för avläsning och så får man svar dagen efter. Vilket alltså var idag. När tiken har ägglossning så ligger progesteronet på ca 15, sedan stiger det snabbt medans äggen mognar i två dygn efter att de har släppts. Under denna tid är tiken mottaglig för befruktning.


Doris progesteron låg på 5,9!!!??? Enligt en insatt uppfödare som jag pratat med så stiger progesteronet med två steg per dygn upp till 15 sedan stiger det snabbare. Enligt dom beräkningarna så skulle Doris vara i höglöp tisdag-onsdag nästa vecka vilket innebär hennes 23:e-24:e dygn under löpet!!! Mina tikar har alltid parats nånstans mellan dygn 15 och 17 när dom fått valpar!?


Idag åkte vi alltså hem för att invänta eventuellt höglöp??? Sexlekarna är i full gång i hundgården, kanske kan detta stimulera igång nåt???


Nu avvaktar jag och håller koll på Doris och tar ett nytt blodprov när hennes blod tunnas ur. Vore bra om jag kunde pricka rätt denna gång??? Förhoppningsvis så får vi en fruktsam date mellan Doris och Barolo nästa vecka....???


Spännande fortsättning följer alltså!


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 24 maj 2009 19:22

Jahaja här blir inga barn valpar gjorda.


Eftersom att det är första parningen för Doris del så åkte jag hit till Barolo tidigt. Jag vågade helt enkelt inte vänta till måndag för att ta ett blodprov för att få svar på tisdag...


Vi var alltså här igår lördag. Än så länge har det alltså inte blivit något. Det är som sagt tidigt så jag tror att Barolo väntar in "The moment".


Av erfarenhet så vet jag att det inte alltid blir parning. Jag hoppas...


Vi får se???


Allt gott!//Emelie



Av Emelie - 22 maj 2009 15:57

Igår däckade jag tidigt. Orsaken var att jag och Tyra var på handlerkurs igår. Det blev nästan fyra timmars springande runt i ringen. Jag var imponerad av att alla hundarna orkade!!!!


Han som ledde kursen hette Nicklas Eriksson och kursen riktade sig till dom som har utställningsvana...vilket jag kanske inte har så jätte mycket...men jag anmälde mig och jag har lärt mig massor.


Tyra som är ett riktigt yrväder annars var som en annan hund, hon förvånade mig även i Sala då hon skötte sig lugnt och sansat. Jag har märkt det förr, Tyra tycker att det är lite otäckt med småhundar??? Tydligen så tycker kullsyrran Rea också det. Det var några (för Tyra) otäcka småhundar med. Annars så skötte sig Tyra jätte bra. Hon fick vara demohund flera gånger. Och matte lärde sig hur man flyttar på hundens ben när man ställer upp hunden. Nu är det bara att träna! Efter kursen var både jag och Tyra helt SLUT! Jag somnade vääääldigt tidigt igår kväll.


Imorgon beger vi oss till Västervik. Vi ska se om Doris och Barolo får till nåt...???


Allt gott!//Emelie


Av Emelie - 19 maj 2009 21:34

Idag var det så dags att ta Fjollans stygn. Det gjordes och nu har äntligen svaret kommit. Och det var väl som jag trodde. En inte helt ofarlig tumör. På en skala 1-3 där 3 är elakast låg Fjollans tumör på 2. Tur att den är borta nu iallafall.


Veterinären tror dock inte att det kommer att bli några problem med detta mer. Han har erfarenhet av samma typ av tumör på ett bakben på en hund som satt mycket mer komplicerat till, inväxt i muskulatur. Den fick han bort och hunden levde i fem år till och tumören kom aldrig tillbaka.


Allt gott!//Emelie




Av Emelie - 18 maj 2009 19:17

Läste att bernertiken Tindra som varit bortsprungen i en vecka kommit hem!!!!! Såååå underbart! Se under inlägget "Efterlyst". 


Jag har ju utlovat bilder från Fina Fia "Idas" senaste fjällsemester. Hon var med sin husse och matte i fjällen när vi hade släktträff här på kenneln. Och husse och matte har skickat några härliga bilder på sin "lilla" ögonsten.


Ida verkar vara undantaget som bekräftar regeln här på kenneln. Hon är både rejält storväxt och såååå cooool. På mentalbeskrivningen så undrade jag nästan om dom gett Ida lugnande. Känner inte riktigt igen beteendet. På "spökmomentet" så låg hon bara och tittade lite undrande på spökena som närmade sig. Vi trodde inte att hon skulle bry sig om att masa sig upp och ta kontakt med spökena, men se det gjorde hon, lite roande tyckte hon allt att dom var. Hon reste sig direkt och gick med viftande svans och hälsade på dom.


Nu har alltså Ida ännu en gång varit i fjällen. Hon är väl måttligt intresserad av turerna på skidor. Det som gör turerna intressanta är rasterna, både för vilan och matsäckens skull.

Sååå vackra vyer... 

Nu somnar jag snart... 

...fjällluften tar... 

Jag bär minsann min packning själv.

Visst är jag duktig!?

Jag vaktar stugan.


På kvällarna när husse och matte gick ut för att äta njöt Ida av lugnet i stugan.  När husse och matte sen kom hem så lyfte Ida lite på ögonlocket för att kontrollera att det var dom och ingen annan som kom. När jag pratade med Sanna som har två bernerflickor härifrån kenneln så sa hon "Oj! Vad orolig jag skulle bli!". Jag me! Jag skulle ringa veterinären om jag inte blev anfallen av tre galna glada bernerflickor när jag kom hem! Det är verkligen roligt att läsa/höra om de olika individerna.


Ida bor i Skåne. Idas älskade strand...

En bild säger mer än 1000 ord...


Kullbrorsan Fine Fritz "Fritzon" kunde inte heller komma på släktträffen. Matte Eleonora hälsade att allt var bra med Fritzon och skickade med en bild på honom tagen i januari i år.


När Fritz var 7 månader så köpte jag tillbaka honom. Han bodde här i ett halvår innan han lite drygt ett år gammal flyttade till sitt nya hem hos familjen Öhman. Dom hade tidigare en kullbror till min första bernertik Rossina, Fritzons mormorsmor. Bizze hette han. Och dom reagerar också på att Fritzon är så lugn och lätt att ha att göra med, betydligt lugnare och lättsammare än deras förre, Bizze. Idas och Fritzons mamma, Bimbo, var en väldigt lätt hund att ha att göra med. Tyvärr blev ju hennes liv alldeles för kort, hon blev bara 5 år. Men hon har lämnat många fina avkommor att glädjas åt!


Tusen tack för dessa härliga bilder på härliga hundar!


Allt gott till er alla!//Emelie

Av Emelie - 17 maj 2009 21:29

I fredags åkte jag och Henrik och Rickard till Stockholm. Jag spelade på en begravning i fredags i Lidingö kyrka. Sedan fortsatte vi till mormor och morfar ute på Värmdö. I lördags kom kusinerna ut. Fullt ös. Idag åkte vi hem.


Hundarna har varit hemma med husse. Fjollans sår inspekterades av veterinär i torsdags och det var ingen fara men det ser inte jätte roligt ut just vid leden där knölen satt. Men det ska nog bli bra med det.


Än så länge löper bara Doris. Hon luktar väldigt intressant tycker Tyra. Fjollan är bara ihop med de andra på promenaderna. Alla tre är så fula så fula. Alldeles urfällda och grådammiga i pälsen.


Spännande är att Fina Rossinas Bull har haft två bra parningar med Amelia i helgen. En jätte trevlig tik med ett kanon-MH och 1:a pris i öppen klass på My Dog i Göteborg minsann. Dom dejtade på Amelias förra löp också, men troligtvis fick dom till parningen för sent då. Hon gick iallafall tom. Men denna gången så satt dom fint på 12:e och 14:e dygnet. Ska bli sååå spännande. Berättar mer om detta.


Amelia ägs av Bosse och Katy som har Alg Guttens hundmat, båda med lång erfarenhet av hundar och hunduppfödning även om dom inte har kennelnamn eller bedrivit kennelverksamhet på många år och denna kullen ska tydligen bli en engångsföreteelse....men man ska aldrig säga aldrig...som dom gamla grekerna sa.

Bull

Jag hoppas verkligen på en kull efter Bull och Amelia. Bull har jag alltid haft ett gott öga till och jag var bla med när Amelia MH-beskrivdes och tycker att hon är en jätte fin och trevlig tik. Så vi håller tummarna!


Doris åker på kärlekssemester om en vecka...


Allt gott!//Emelie




Av Emelie - 14 maj 2009 17:06

    

Tindra till vänster på bilden




Berner Sennen tik efterlyses!!!
 
    Detta är en efterlysing på en berner sennen tik från Bernerstjärnans Kennel och
    vidarebefodra gärna detta till alla hundmänniskor Ni kan tänka Er.
 
    Tindra, som tiken heter, försvann ifrån sitt hem i söndags den 10 maj under eftermiddagen.
    Konstigt nog har ingen sett henne, varför Sissi nu behöver all hjälp hon kan få.
 
   Polis, radio, varenda gård, kennel och hundpensionat i kommunen är kontaktade, men
   tyvärr utan resultat. Även veterinärer i närområdet, djurskyddet och djurens vänner.
 
   Om Ni skulle se, höra minsta lilla vänligen kontakta Sissi Hansson på Berner Stjärnan´s Kennel
   Tel: 0411 - 420 49 eller Mobil: 0733 - 18 86 95 eller gå in på www.bernerstjarnan.zoomin.se för
   mer information.
 
   Tindra är snart sju år gammal och en mycket snäll och trevlig tjej!
 
   Tack på förhand,
 
   Sissi Hansson
   Bernerstjärnan´s Kennel
                                                 


Jag hoppas sååå att Tindra kommer tillrätta.


Allt gott//Emelie
 

Av Emelie - 12 maj 2009 19:58

Idag började Doris löpa!!!! Jahaja, två månader tidigare än matte planerat. Hade faktiskt börjat tvivla starkt på att hon skulle hålla sig så länge som jag hade trott, men trodde inte att det var dags så här snart. För första gången kom hon igång före Fjollan! Omfördelning av uppgifter i hundflocken.


Nu har jag och Stefan tittat i våra almanackor....och...helt plötsligt så passar det riktigt bra!!!! Så nu hoppas vi på parning vecka 22 och sen får vi se vad naturen vill??? Spännande och det känns väldigt bra. Fina blivande(???) föräldrar.

Barolo

Fina Rossinas Dorisday af Smejlycka


Jag har fått härliga bilder på Fina Fia "Ida" som varit i fjällen igen! Dom får ni se fram emot här i bloggen!


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards