Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 6 september 2015

Internationellt Hälsosymposium för Berner i Finland del 2

Av Emelie - 6 september 2015 12:19

På lördagen var det alltså dags för Finska Sennenhundklubbens 50-års jubileum. Dagen inleddes med en jubileumsutställning, Golden Sennen 2015. Det var totalt 337 Sennenhundar anmälda.


Idag skulle jag få träffa Hulda och Heros pappas (Merry Mistel´s Sierra "Arttu") uppfödare, Leena Jaatinen. Vi har haft mycket korrespondens sedan vi bestämde att para Dina och Arttu. Mestadels över chatten på Facebook, men även via sms och telefon. Det känns faktiskt som om vi känner varandra ganska väl!


Jag har träffat Arttus familj, både i samband med parning och dom var även här och hälsade på Hero och Hulda som valpar. Men Arttus uppfödare Leena skulle jag alltså få träffa för första gången idag!



Allra först blev det lite shopping för min del. Varsitt halsband till Hulda och Dina. Karina spanar in vad som fanns att köpa...

 

Hela utställning inleddes med en procession av många sennenhundar som drog vagnar.

   


Leena är en duktig fotograf och var anlitad av klubben för att fotografera på dagens utställning.

   

Jag fotograferade också en del och blev något av intresse så får dom gärna använda bilderna. Nu hade dom fotografer så det räckte, men Leena tyckte att jag kunde stå vid tikringen och försöka få några rörelsebilder. Jag kan säga att jag tyckte att allt för många i tikringen drog i sina tikar. Och det gav ju inte så bra rörelser. Effekten blev istället att drog handlern för hårt så drog hunden åt andra hållet. Men det var absolut inte alla som gjorde så, men lite väl många  ....jag har ju egentligen 0-tolerans på sånt... Dessutom så var vädret vackert. Även om det inte var stekhett, så var det tillräckligt för att vara i varmaste laget i solen för våra Bernervänner. Så det blev lite si och så med rörelsebilderna. 


Några bilder från tikringen blev det iallafall...jag har ingen aning om vad hundarna heter.

   

Domare i tikringen var Jens Utke Ramsing från Danmark

 

    

    

     

 

       

Bredvid tikringen dömde Satu Ylä Mononen från Finland Bernervalpar

 

Det där med att stå i ringen är överskattat verkar denna bernerhanvalp tycka.

   

Lilla Bernerbrukets Xelle 6 månader hade åkt båt med uppfödare och matte Anita från Sverige. Hon var så duktig, både i ringen, utanför och på hotellet. Många intryck för en liten Bernerflicka.

 

Jag tog några ståbilder efter att hon visat upp sig i ringen efter en lång väntan, så hon är lite trött på dom här bilderna. Men så söt.

   

Appenzeller hade en egen ring i Finland där denna ras är betydligt vanligare än i Sverige. 

En söt Appenzellervalp utanför ringen

 

En annan Appenzeller vid ringside tillsammans med sin ägare

Några som visades i ringen. Domare för Appenzeller var Regula Seiler från Schweiz.

        Min favorit på hela utställningen var den här Bernerdamen...

Fridkullas Ultra Bra Fin född 26/11 2005. Alltså snart 10 år.


Glädjande kan jag notera att det var 7 tikar födda 2005 av totalt 16 anmälda tikar till veteranklassen! Jag vet inte hur många som var där av dom, men jag tycker att det var en imponerande veteranklass! Det var totalt 7 hanar anmälda i veteranklass. Ingen född 2005, 3 födda 2006 och 4 2007.   


Min favorit blev bästa veterantik och hon hade en utstrålning och rörde sig fortfarande som en Berner i sina bästa år! Härligt att se!

Stephen Green från Storbritannien dömde juniorer och veteraner

Hanen rörde sig inte lika fritt och såg betydligt äldre ut. Jag vet inte vilken det var men han var åtminstone yngre än tiken...

 

Tiken

 

Och tiken vann.

Här är tiken tillsammans med en klubbrepresentant från Österrike som skänkt priset. Kan tillägga att den här bilden togs efter hela utställningen var färdig och tiken...snart 10 år hade sprungit i flera olika konkurrenser som jag inte har helt koll på vad det var om. Hon är fortfarande pigg och alert!

Dinas kusin Bauernhofs Örjan hade också tagit båten till Finland med sin ägare och uppfödare Lisbeth

 

Martha Cehrs är från Schweiz och är en av de som samordnar Berner-IWG. Hon höll i det mötet på fredagen.

 

Joëlle Bardet, ordförande i Franska Bernerklubben (AFBS), har varit med sedan början av forskningen (2002) för att ta fram SH pre-testet. Hon har hjälpt till med att samla in och därmed bistå forskningen med material. Hon arbetar fortfarande väldigt aktivt med att samla in information om SH pre-testet för att det ska kunna utvecklas ännu mer. 

 


Berner-Emmas Happy Hour Humle från Danmark ställdes i championklassen av sin ägare och uppfödare Karin. 

         

    

 

Andra fina championhanar

        


Championkonkurrens...

 

Dagens vinnare av hela klabbet....Bernerdalens Jackpot (Sverige) med ägare och uppfödare Lisa! Tjusigt! GRATTIS!! Hanarna dömdes av Lisbet Utke Ramsing från Danmark.

       


Flytt av publik för att se uppfödarklasserna...

Sedan packas det ihop för återfärd till hotellet...


Vi återvände till hotellet. Hann vila en stund och byta om inför jubileumsmiddagen.


Jag träffade Leena för att prata en timme innan middagen. Hon berättade lite om hur dom jobbar i deras klubb i Finland. Bland annat har de en lista i varje Sennentidning där alla får anmäla sina Berner som är 7 år och äldre. De måste anmäla inför varje publicering av tidningen (4 ggr/år). Om ägaren missar att anmäla så försvinner hunden från listan. En tanke att fundera på för SShK kanske för att lyfta fram våra äldre Berner??


Vid middagen satt jag tillsammans med Leena. Jag träffade även Jutta Aminoff och hennes syster som också satte sig vid vårt bord. Jag har kommit i kontakt med Jutta genom Facebook. En fantastisk kvinna som haft Berner sedan 50-talet. Hon föder upp Berner under kennelnamnet Myreborg. Hon har skrivit en bok och har en bok på väg som handlar om hennes Berner och upplevelser tillsammans med dom. Jag har bara hunnit tjuvkika lite i hennes första bok och jag ser fram emot att få läsa den i lugn och ro! Jutta är finlandssvenska så svenska är hennes huvudspråk, så böckerna är skrivna på svenska och översatta till finska.


Jutta Aminoff och hennes syster som jag pinsamt nog inte minns namnet på i bakgrunden. Jag har ett pinsamt dåligt namnminne, ursäkta mig.  

 

Jutta var med och startade Finska Sennenhundklubben för 50 år sedan och uppmärksammades under kvällen som en av två som varit med ända från start!


Jag satt mittemot Tarja som förut varit aktiv i Finska Sennenhundklubbens avelsråd. Tarja (till höger på bilden) uppmärksammades också för sitt långa engagemang i klubben. 

 

Även Tarja är uppfödare men har inte haft någon kull sedan 2001. Men kanske snart?? Vi pratade också mycket under middagen. Hon tränar en av sina tikar till räddningshund. Jag följde med ut på kvällsprommisen med hennes tik som hon hade med. En sådan typ av berner som jag gillar. En aktiv och tuff Bernertjej.


Födelsedagspresenter lämnades över till Finska bernerklubben från de olika ländernas klubbar. Här lämnar Storbritannien sin present. 


Det var god mat, men jag hann knappt äta då jag hade fullt upp att prata och diskutera med mina nya finska vänner.


En fantastisk och innehållsrik dag till ända. Det var dags att gå och lägga sig. På söndagen var det dags för resans höjdpunkt....hälsosymposiet! 


Fortsättning följer...   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards