Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under december 2012

Av Emelie - 31 december 2012 15:18

 

Idag har Fina Rossinas Fine Faust "Zero" varit här med sin husse Lars och matte Marie. Vi gick en skön långpromenad...dubbat....följt av kaffe och macka. Alltid lika trevligt! Inget fotoväder men var ju tvungen att ta några bilder på Zero ändå!

"Konstigt du låter...hur mår du egentligen??"

 

Söt Zero

 

Zero är lika gammal som Tyra, 5½ år. Han hörde till "paddvalparna" och drabbades av hjärnhinneinflammation, Aseptisk Meningit, vid 7 månaders ålder. En av fyra i den kullen som drabbades av AM. Zero liksom två andra har inte haft några som helst besvär efter den 2 månaders långa kortisonbehandlingen, tack och lov. Den förste som drabbades av AM (Fabian) och som även först fick förgiftningssymtom (troligtvis av en padda, fem i kullen fick förgiftningssymtom, fyra drabbades sedan vid 7 månaders ålder med bara dagars mellanrum av AM...) vid 8 veckors ålder blev hårdast drabbad. Han fick för många återfall av denna hemska sjukdom och klarade inte sista återfallet. Idag funderar jag på om han skulle stått på en längre kortisonbehandling första vändan??? Återfallen drabbar hårdare och hårdare i denna hemska sjukdom....det är en blansgång....


Zero mår iallafall bra och han brukar ibland komma hit till Ilarstorp nyårsafton för en promenad...börjar bli en tradition!

 


När jag var i Finland så fick jag samtal från husse och matte till Milla (Fina Rossinas Greta Garbo). Dom hade då precis fått låta operera Milla efter att hon svalt en kattleksak. Leksaken var som en skumgummiboll som när den gick ner i tarmen svällde och fastnade. Det blev några dramatiska dygn för familjen som tack och lov slutade väl! Kattleksak opererades ut och dom fick även korta tarmen med 6 cm, då tarmen var så skadad och rutten. Men Milla har enligt rapport återhämtat sig "oförskämt bra" med tanke på vad hon har gått igenom!!! Tack och lov! För i sådana här lägen gäller det att agera snabbt!!! Nu har katten Moses inga som helst leksaker, men han lider inte av det! Huruvida Milla får ha sina stora leksaker kvar vet jag inte!? Men när jag hörde om detta så tänkte jag att det kunde mycket väl ha varit kullsyster Dina...Dina har ätit olämpliga saker, men de har tack och lov kommit ut...ena eller andra vägen! Men försiktig måste jag vara! För det går fort!

Milla (stulen bild från fb...)

 


Summa sumarum så har mitt hundår 2012 varit ett riktigt toppenår! Tyra och Dina har varit friska och som grädde på moset så har dom visat framtassarna i Arbetsprovet. Tyra med två godkända Arbetsprov 1, det andra kammade hon även hem klubbmästartiteln i AP 1 2012. Uppe i Byske körde hon även ett godkänt Arbetsprov 2! I oktober åkte Dina och jag ner till Ängelholm för att tävla i säsongens sista Arbetsprov. Och Dina körde med marginal godkänt Arbetsprov 1, så nu kan båda mina flickor titulera sig med AP!! Kan säga att vi sprängde ambitionsribban där en hel del!


Och nu hoppas jag innerligt att det är valpar på gång....

 

Kemin mellan dessa två gick inte att ta miste på!!

 

Finske hanen Merry Mistel´s Sierra "Arttu": HD A/A, index 118. ED 0/0, index 111.

AP Fina Rossinas Edetyra "Tyra": HD A/A, index 90. ED 0/0, index 102.


När man beräknar ledindex på kommande kull så räknas inte finskt index här i Sverige. Detta för att blupsystemet som man använder tar hänsyn till resp lands olika förhållanden. Annars så är båda ländernas sätt att räkna lika. 100 är medel, under sämre och över bättre.


Vi hörs nästa år kära vänner!!! Allt gott!//Emelie





Av Emelie - 27 december 2012 17:59

Som tur var så firade vi julafton dan före själva dopparedagen. Stefans alla barn (4 st; Christoffer, Evelina, Henrik och Rickard) var samlade och vi åt en god middag med efterföljande firande med tomte och julklappar!

Rickard blev glad för sina julklappar!

 

Rickard i knät på jultomten

 

Stefan har blivit nominerad till Årets Östgöte 2012! Fem kandidater har utsetts och nu kan man rösta på den man tycker. Nyårsafton presenteras vem som blir Årets Östgöte 2012. Här presenteras de fem kandidaterna och rösta gärna på Din favorit  Jag har röstat på min...  


Julaftons morgon kände jag mig kymig och sämre blev jag under dagen. Jag fick magsjuka  , troligtvis pga matförgiftning. Så det blev inga spelningar för mig. Men Nyårsdagen ser jag nu fram emot istället  


Snöat har det gjort en hel del men inatt smälte det undan en hel del. Idag tittade solen fram och jag tog med mig kameran, hundar och barn ut. Tyvärr lyckades jag inte synka sol och kamera helt. Men några härliga bilder blev det allt ändå på mina Fina  

Tyra

       

Galet...

 

vacker  

 

Dina

   

Galet...

 

vacker hon me  

 

  

 

Igår firade vi tillsammans med Stefans syskon och mamma. Stefans äldsta syster kom ner från Stockholm. Idag blev det lite bus med deras hund Hugo!

   

Tyra och Rickard

 

Henrik, mammas  

 

Och om vi inte hinner höras här mer innan nästa år, så vill jag avsluta med att önska er alla det bästa 2013!!!

 

  //Emelie


Av Emelie - 23 december 2012 13:08

GOD JUL!

 

Dina är lycklig nu när mamma Tyra och matte är hemma igen. Och snön gör ju inte livet tråkigare när man är en berner!


Tyras och min resa till Finland har också varit lyckad. Arttu uppfyllde alla mina förväntningar och lite till. Inte minst att se hur förtjust Tyra blev i Arttu kändes lovande!

"Så här blir inga barn gjorda....kom igen nu Arttu!"

 

Arttu har ett väldigt vackert huvud. Både på ut- och insidan! En berner i min smak! Både i sätt och utseende!

   

Arttu ställer upp sig fint helt naturligt. Han är ur en kull med från början 10 valpar. Ett syskon dog ungt, men resten av kullen lever och mår bra 6½ år gamla. Mamma blev över 10 år och pappa lever fortfarande drygt 8 år gammal.

     

Tyra och jag blev varmt välkomnade hos familjen! Tusen tack! Arttus lillmatte Veera fick åka en tur på pulkan bakom Tyra varje dag. Nu ska jag hjälpa matte Päivi att skaffa dragutrustning till Arttu...ett krav från Veera!

 

Bra parningar fick vi också. Tre stycken. Men enligt progesteronprov så släppte Tyra till väldigt tidigt. Men jag tror och hoppas innerligt att den sista parningen blev perfekt i tiden. Arttus simmare är kollade och fullt dugliga så dom bör kunna leva i några dagar i Tyra. Ultraljud görs i vecka 3...

 

Det är skönt att vara hemma! Hur bra vi än hade det i Finland så är det borta bra men hemma bäst som gäller!


En del spelande  kommer det att bli för min del i helgen.


Sedan får vi se när Dina kommer i löp. Om det passar i tiden så är planen att åka över till Arttu med Dina också.

     

En riktigt God Jul önskar vi er!

Tyra

 

Allt gott!//Emelie


Av Emelie - 21 december 2012 23:20

 

Fina Rossinas Berta "Molly"

 

2003 06 26 - 2012 11 16

 

För några veckor sen fick jag ett sådant där sorgligt meddelande på mailen som orsakar ett hugg i hjärtat...

Matte Christina meddelade mig att deras Molly hastigt insjuknat och fått lämna dom. Ett mail fyllt av saknad men även av tacksamhet att dom fått ha sin älskade Molly så länge hos sig ändå. Molly blev nästan 9½  år. 

 

Senast Christina skrev var för att meddela att deras Molly mådde så bra nyss 9 år fyllda...

 

Molly slutade äta helt plötsligt, efter bara några dagar så tog dom henne till veterinären. Molly hade tumörer i hela buken. Blodprov visade urusla värden och även njurvärdena var dåliga.

 

Tack för att ni tog så väl hand om "Tjocka Berta" som hon kallades de första 8 veckorna. En stadig liten valp var hon! Jag har med med jämna mellanrum blivit uppdaterad om Molly. Kortet på Molly tog jag i maj 2009 då Molly var med på vår årliga släktträff här på kenneln.

 

  //Emelie

 

 

 

 

 

 

Av Emelie - 18 december 2012 11:52

Idag parade sig Tyra och Arttu för första gången. Det har utvecklat sig bra sedan deras första möte i fredags. Det märktes tydligt att Tyra blev förtjust i mitt val av partner till henne. Även Arttu fattade tycke för Tyra. Eftersom att jag haft problem med att tajma Tyras höglöp vid två tillfällen efter att hon har haft sin första kull (G-kullen), jag har trott att hennes höglöp skulle vara senare än det var, så var jag lite extra nervös denna gång...eller....man är väl alltid extra nervös i sådana här sammanhang. Och kanske ännu mer extra när jag nu begett mig ända till Finland.Efter en hel del vägande hit och dit och funderande så valde jag att åka riktigt tidigt. Det märktes på hundarna att jag var där tidigt med Tyra. Men det känns inte som att Arttu och Tyra haft några som helst problem med det. Tvärtom. Dom har fått träffas några korta stunder varje dag och dom verkar bara ha fått bra koll på varandra. Dom känns väldigt "på samma nivå". Igår kände jag att det började närma sig. Tyra blev mer och mer ivrig men Arttu hade bra koll på läget, det märktes även på honom att det började närma sig men att det inte riktigt var dags. För att vara helt på den säkra sidan så lät jag ta ett progesterontest på Tyra igår em. Jag fick svar idag och hon låg lågt igår em så första parningen är gjord i ett tidigt stadium. För säkerhets skull så tar jag ett nytt progesteronprov imorgon så att jag säkert vet att parningarna har skett rätt tid.Tyra och Arttu kommer att träffas imorgon och i övermorgon innan jag och Tyra beger oss tillbaka till Stockholm med båt från Åbo torsdag kväll. Inget lämnas till slumpen denna gång.Och det känns verkligen riktigt bra detta! Jag har fått väldigt god kontakt med Arttus (Merry Mistel's Sierra) uppfödare Leena och jag hoppas detta kommer att ge fina friska valpar och bli inledningen på ett samarbete. Extra spännande att byta kunskap och erfarenhet med en uppfödare från ett annat land!Arttus matte Päivi med familj har tagit mer än väl hand om mig!Och dessutom så hinner jag hem till jul....Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 15 december 2012 16:01

Så har Tyra och jag kommit fram till Finland. Efter ett besök hos verkstan med bilen i Stockholm efter att en slang i motorn sprungit läck, så kom Tyra och jag ombord i god tid på båten över till Åbo. Resan var lugn, inga höga vågor. Tyra kunde tom ta en liten kvällskiss i snön på rastningsdäcket som finns på Finlandsfärjorna. Sedan fortsatte vi med bil upp till Tuulos. Snöigt väder men även den resan gick bra. Vi bor på ett bra hotell i Tuulos i ett shoppingcenter. Jag måste erkänna att det är lite skönt att få lata sig utan att ha dåligt samvete för att jag inte tar tag i alla borden...just nu kan jag inte  


Efter att Arttus matte Päivi mött upp och vi ätit lite lunch så var det så dags att träffa Arttu.


Tyra visste precis vad som var på gång. Päivi gick in för att hämta Arttu....det blev en lång otålig väntan...där inne är han  

 

I en hundgård på andra sidan huset var familjens jakthund, även han en hanhund. Då han hörde att något var på gång så skällde han...Tyra sprang runt huset...jag tänkte att hon sprang för att kolla in honom...men nej....min älskling är där inne  

 

Tyra har här alltså fortfarande inte träffat Arttu, men hon visste precis vem hon skulle och ville dejta!

Äntligen kom han ut!

 

Det märktes direkt att dom gillar varandra, men jag märker även att det är tidigt i löpet, ännu inte dags för parning. Men jag åkte väldigt tidigt med flit, då jag två gånger i rad varit för sen med Tyra...denna gång vill jag inte missa tiden!!


Detta var igår. Vi åkte hit idag också...jag får låna deras dator för att blogga och även ladda upp bilderna jag tagit. Vädret idag är snö och blåst...så jag är glad att jag åkte färjan igår!


Idag var husse Teemu hemma också! Trevligt sa Tyra...och Arttu passade på... Arttu med familj bor jätte fint på en gård ute på landet!

  Merry Mistels Sierra "Arttu" 6½ år. Han har (ännu) inga valpar efter sig. Men jag känner mig säker på att det kommer att bli parning...när tiden är rätt. Jag har haft en bra känsla för Arttu sedan uppfödaren Leena skickade en bild på honom och beskrev lite. Och jag kan säga att den känslan har förstärkts sedan jag nu har träffat honom och då jag sett hur Tyra och Arttu varit tillsammans. Arttu är väldigt typlik Tyra både i sätt och utseende. Dom både fördubblar vissa egenskaper men kompletterar också varandra.

Arttu

       

Arttus lillmatte Veera är väldigt förtjust i att åka pulka efter Tyra.

       

Vi har även provat lite drag med Arttu och det gick riktigt bra!


Nu håller vi tummarna för att tiden snart är inne och att allt går som vi hoppas!!


Allt gott!!//Emelie

Av Emelie - 12 december 2012 17:01

Så har Tyras löp kommit igång. Imorgon natt åker Tyra och jag över sundet österut. Jag hoppas planerna går i lås.


Det ska bli spännande och roligt men det är även nervöst. Blir både en del bilkörande i vinterväglag och dessutom två båtresor. Hoppas resvädret blir gynnsamt.


Sedan hoppas jag att allt går bra med parningar. Och sedan följer väntans tider....


Hoppas på en andra kull på AP Fina Rossinas Edetyra, min älskade Tyra i februari...

       


Vi får se??


Allt gott!//Emelie


Av Emelie - 8 december 2012 16:09

Julstämningen har nu gjort entré med besked med all snö vi har fått den senaste tiden! Dessa bilder tog jag i början av veckan...nu har vi mer snö men mindre sol...

   

Rickard sjunger "Tomte röd och Tomte grå" med tomteluvan på!

 

Tyra med Vättern i bakgrunden. Vi tog oss en promenad vid Vätterns strand i torsdags.

 

Härligt med snö!

             

Snö är verkligen bernerns rätta element!

Tyra

 

Dina

 

Idag klippte jag pojkarna efter frukost. Sedan gick vi ut!

           

Snörejs för bernerflickorna!

             

Synd att bilderna blir så mörka bara...

Dina

 

Pappa leker han me...

 

Efter snöleken så friserades även flickornas tassar och Tyras spret på öronen fixades bort....hon ska ju vara fin inför det som komma skall....  


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards