Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under juni 2008

Av Emelie - 30 juni 2008 13:41

Nu är här eländigt.


Jag åkte till veterinären i morse med Bimbo då jag inte tycker hon är i form. Hon är låg och aptiten är dålig förutom att hostan fortfarande sitter i, den har iallafall inte blivit sämre.


Jag ville se hur blodvärdet låg till och som jag befarade så har hon fortfarande dåligt blodvärde, hon har blodbrist, lite av en viss sorts röda blodkroppar och förhöjt av en viss sorts vita. Nu har blod skickats till SLU i Uppsala för noggrann analys. Imorgon får jag troligtvis svar därifrån. Orsaken till blodbilden kan dessvärre vara allvarlig som tex cancer. Det kan även vara svårt att hitta orsak. Det kan också vara en fästingsjukdom och då troligtvis Ehrlichios då blodbilden för Borelia ser annurlunda ut men båda kommer att kollas. Ja, så ni förstår att nu är matte orolig värre. Ni får gärna sända lite extra varma goda ljusa tankar att det är något botbart. Jag meddelar givetvis här i bloggen när svar kommer.


Positivt är att Bimbo har INTE tappat i vikt, snarare ökat ett halvt kilo då matte blandat i både det ena och det andra. Hon har inte svullna lymfkörtlar heller. Och halsen är inte irriterad längre. Om vi inte får svar på varför Bimbo har anemi, blodbrist, från SLU så remitteras hon vidare för utredning.


Ja, det var Bimbo. Resten av hundgänget mår bra men värre är det med husse och matte. Stefan har bytt penicillin mot sin lunginflammation då den andra sorten inte verkade som den skulle. Jag är fortfarande jätte dålig. Trött och eländig och min infernaliska rethosta är lindrigare. Det har börjat lossna men färgen på slem som kommer ut ska jag inte gå in på här i bloggen... befarar att bakterier även angripit mig då det aldrig ger sig. Jag brukar sällan bli förkyld och när jag blir det så brukar det gå över fort. Har försökt få tid hos läkaren men i söndags när jag ringde och förklarade läget till sjukvårdsupplysningen så lät jag för frisk för att få träffa läkare jourtid, jag skulle försöka på måndagen. Idag ringde jag ju vid 11 då jag var iväg med Bimbo i morse och då var telefonkön full så jag skulle återkomma imorgon. Och visst, jag vill helst klara förkylningen utan penicillin om det går, är inte pigg på att äta penicillin eller något annat när jag är gravid så jag hoppas bli frisk av mig själv men segt är det.


Det jobbiga är att Henrik som skönt nog mår bra, inte har så där jätte kul med två utslagna föräldrar. Dessutom så är varje promenad med hundarna JOBBIG och erkännas ska att dom är lite kortare än vanligt.


Och som en liten extra krydda på tillvaron här hemma så har Zicko fått tillbaka sin öroninflammation som han hade för några veckor sen. Märkte att han skakade på huvudet mycket och när jag tar på det vänstra örat så ömmar han. Har tvättat båda öronen på honom några gånger och mycket gegga kom ur det vänstra som också ömmar rejält, verkar bättre med det högra. Långt nere i det vänstra så ser det väldigt geggigt ut men det får matte till Zicko ta itu med när hon kommer hem i övermorgon.


Ja, roligare än så här blir det inte idag. Jag hoppas innerligt att få meddela positiva besked snart här i bloggen. Tills dess önskar jag er alla allt gott!//Emelie

Av Emelie - 26 juni 2008 11:53

Idag fyller Bimbo 5 år! Dagens blogg är en hyllning till Bimbo.


När Bimbo kom ut ur Fjollan och jag fångade henne i min hand (Fjollan födde de flesta valparna i första kullen stående och skrikande, nån damp i backen men det gick bra de me), hon kom som nummer två, så var den första tanken "oj, vilken livskraftig" SEN vände jag på henne för att tacksamt konstatera att hon var en tik! Det var självklart från den stunden att hon skulle stanna här på kenneln.


Bimbos mormor Rossina och mamma Fjollan hade varit extremt livliga valpar så den här gången önskade jag mig en lugn valp som man kunde gosa med, OCH DET FICK JAG! Bimbo var en sån där drömvalp, hon sov mycket och gärna i min famn.


Ett annat önskvärt beteende som Bimbo har är att hon gärna går i mina fotspår på promenaderna, hon var över huvud taget inte intresserad av att springa iväg i skogen det första året. Det hände ju att mamma och mormor tog sig en repa men det tog ett år innan Bimbo hängde på och då är hon alltid den som kommer tillbaka först!


Bimbo har fött två kullar med 9 vardera här på kenneln. Hon har klarat valpningarna galant. I första kullen var alla levande i andra så var där en 10:e död, den var liten och klen och var inte livsduglig helt enkelt. Jag skulle kunna skriva en låååång historia om det fantastiska i varje valpning men sammanfattningsvis så kan jag säga att Bimbo visat sådan tillit, från att hennes värkarbete börjat ca ett dygn innan valpningen kommer igång så får jag inte lämna henne, jag går på toaletten med öppen dörr.


Dagen till ära så har det första röntgenresultatet kommit in från Bimbos andra kull, F-kullen. Fina Fatima "Lava" är friröntgad med A-höfter och utan anmärkning på armbågarna! I Bimbos första kull, D-kullen är alla 9 friröntgade! Så fint resultat vågar man inte hoppas på en gång till men detta var verkligen en positiv början! På mamma Bimbos födelsedag och allt! Fast matte är väl den som blir mest glad...;-)!


Nu är min högsta önskan att Bimbo ska bli kvitt sin hosta och att blodvärdet är bra den 8:e juli när vi ska kolla det hos veterinären! Jag önskar givetvis att hon ska fortsätta att vara en frisk hund och leva ett friskt och långt bernerliv.


Solen tittade fram i förmiddags och jag lyckades få till några bra bilder på dagens födelsedagsbarn! Håll till godo!






Avslutningsvis vill jag önska de nu 5 i B-kullen en härlig födelsedag och ett fortsatt friskt och långt liv! Jag älskar er alla!//Emelie




Av Emelie - 25 juni 2008 20:06

Igår blev Henrik och Stefan febriga och eländiga igen!!! Stefan kände sig så dålig så att han åkte till vårdcentralen idag på eget initiativ kors i taket, han måste ha mått väldigt dåligt. Lunginflammation blev diagnosen. En penicillinkur har påbörjats. Henrik hade hög feber igår men inte idag men det märks att han inte är helt hundra och nu känner jag i halsen och kroppen att det tänker börja om för mig med!! Typiskt då dessa två veckor är Stefans enda lediga veckor i sommar. Jaha en klassiker alltså.


Imorgon fyller B-kullen 5 år!! Har tvättat Bimbo idag, hoppas på lite sol i morgon fm. Då tänkte jag försöka ta en fin bild på födelsedagsbarnet för hemsidans räkning. Hon börjar få päls igen efter fällningen men är långt ifrån fullpälsad men ren är hon iallafall!


Annars så är Bimbos hosta en seg historia, den vill inte ge sig. Det är nu 2 veckor sen hon slutade med penicillinkuren. Tyckte nog att hostan blev lite bättre när hon åt penicillinet men att det har gått tillbaka igen. Suck. Hon är lite låg och aptiten är inte på topp men jag tycker faktiskt att det börjar vända. Alla flickorna är ju i skendräktighetsperioden och det märks på dom allihop att tempot är lite lägre. Jag lurar på Ingela Karlssons gästboksinlägg om att det kan vara tonsillerna som spökar. "Min" veterinär är på semester och jag har tid hos honom 8 juli för röntgen av Tyra och Malva, tanken är att Bimbo ska följa med då för en koll igen. Så länge läget inte försämras så väntar jag tills han är tillbaka från semestern...vi får se om jag klarar det...??? Inge kul när hundarna inte mår bra. Det är så lätt att befara det värsta när man har berner... Men jag tror faktiskt inte att det är nåt farligt med Bimbo...för det mesta iallafall...


En som mår bra är Fritz! Det märks tydligt här i flocken vem som INTE är skendräktig! Tom Tyra har ett betydligt lugnare tempo. Skrattar gott åt Fritz som gör allt för att hänga med Zicko i hans tempo som är alldeles för högt för en klumpeduns som Fritz! Ibland tror jag att han ska få hjärtstillestånd av överansträngning. Som jag nämnt tidigare så tror jag inte att Fritz hör till dom intelligentaste men däremot till dom snällaste. Och klumpigare hund får man leta efter, hjärtat smälter. Fritz stod så fint när han inte ville gå in tidigare ikväll. Han stod stilla tillräckligt länge för att jag skulle hinna ta bilden!


Hoppas kunna visa några fina bilder på födelsedagsbarnet Bimbo i morgon! Sol krävs för min kamera...det är långt till min födelsedag så ni får stå ut ett tag till med tråkig bildkvalité...;-)! Vi ses imorrn då!//Emelie



Av Emelie - 24 juni 2008 12:07

Har fått mail från norr! Vilket innebär några fler bilder från vårt besök i Umeå! Devil af Smejlycka "Ross" som vi träffade i Umeå...

...har en väldigt trevlig matte som heter Maria.

 Maria tog lite bilder som jag tänkte dela med mig av i dagens blogg.


Ross och min Doris är kullsyskon. Ross blev "lite" andfådd av att träffa flickorna Doris och Tyra, därav den rullade tungan på bild!

Skönt att svalka sig i havet! Jag tror ingen i D-kullen är någon simmare, dementera mig om jag har fel!! Doris har faktiskt simmat men då var det VARMT i flera veckor först! Helst svalkar hon sig bara, liksom kullbrorsan Ross!

Vi hittade en stock framför platsen där Stefan sågade på SkogsNolia. Stocken var inte helt stilla...men Ross balanserade duktigt! Försök till gruppbild.

Ross bor mycket hos Marias föräldrar ute på landet utanför Skellefteå. I höst ska Ross uträtta stordåd som jakthund menar pappa Rolf. Här ser ni mamma Lissy också!


Här hemma har vi fullt hus! Jag tycker det är mycket med 4 hundar och så har vi fem med Fritz och den här veckan bor ju även Zicko här...det blir 6... Men som man säger "finns det hjärterum så finns det stjärterum!" Zicko och Henrik trivs ihop! Zicko låter sig inte störas!


Ha det gott!//Emelie


Av Emelie - 21 juni 2008 20:26

Midsommarafton har passerat. Vädret var helt ok, mest uppehåll och sol, ganska svalt.


Blandrashanen Zicko som Fritz kamperade hos i en vecka när flickorna höglöpte här hemma, ska bo här i en och en halv vecka. Hans familj är i Danmark och förlustar sig.


Zicko är en blandning av flera raser, kommer ej exakt ihåg allihop men han har iallafall border collie och antingen labbe eller flat eller båda (??) i sig och jag skulle även gissa på schäfer. Han är ett riktigt energiknippe och springer, springer, springer och älskar att bada och leka med bollar. Han är världens snällaste varelse. Fritz gillar Zicko och försökte hänga med i Zickos takt i skogen så han blev lite trött stackarn. Fritz är också världens snällaste varelse och han gör liksom intrycket av att vara snäll och dum, men det gör ju bara att man älskar honom ännu mer. Han blir nog ganska stor Fritz. Han är extremt klumpig. Hittade en bild som jag är 99% säker på är Fritz snart 8 veckor gammal. Det är Ingela Karlsson som fotat.

Ha det gott!//Emelie







Av Emelie - 18 juni 2008 19:51

Vi har varit på långresa! Ända upp till Umeå sådär en 100 mil norrut härifrån.


Stefan fick förfrågan för bara några veckor sen om han ville såga på Skogs Nolia mässan några mil söder om Umeå. Vi bestämde oss för att åka hela familjen, dock bara två hundar fick följa med, Doris och Tyra.


Jag kontaktade genast Devil af Smejlyckas "Ross" matte Maria. Ross bor ju i Skellefteå bara 14 mil norr om Umeå. Dom var hemma och vi bestämde att dom skulle komma till oss fredag kväll och bo över i stugan vi hyrt i Holmsund utanför Umeå till lördagen. Tanken var att vi skulle åka på hundutställningen i Vännäs och kolla in berner där på lördagen men vi fick inte till det tyvärr, man kan inte hinna med allt.


Ross kom med matte Maria och mattes föräldrar Lissy och Rolf, det var verkligen jätte trevligt. Så kul att få träffa Ross! Det trodde jag nästan inte skulle bli av då han bor en bit bort så att säga. Matte Marias pojkväns föräldrar har sommarhus bara ett stenkast härifrån så nästa gång kanske Ross kommer hit!? Här en bild på Ross i kvällssolen utanför stugan vi hyrde.

Ross är jätte fin, är lite svag för mörkt tecknade berner. En jätte fin kille som jagar fågel med pappa Rolf! Tydligen funkar Ross jätte bra som jakthund.


Simma är inget för D-kullen. Dom går helst bara i till knäna i vattnet. Tyra, halvmoster till D-kullen simmar gärna. Så Ross, som gillade Tyra skarpt, gick så långt så att han blev blöt på magen! Här står Ross fint på klippan vid havet i Holmsund.


Istället för hundutställningen i Vännäs så åkte vi till Skogs Nolia mässan där Stefan skulpterade i dagarna tre.

Han jobbade hårt! Här står allt han sågade på tre dagar. En sko, två små stolar, en björn, en hare stående på bakbenen även kallad "Tjällmo haren", en sittande naturtrogen hare (väldigt fin), älgen Hälge och så sågar han på örnen i bakgrunden.

Hundarna var givetvis med på Skogs Nolia! Ross, kullsyrran Doris och Tyra.

Henrik ÄLSKAR ju traktorer så det var mycket att titta på för honom på skogsmässan! Han var ganska trött på den här bilden som jag tog på slutet av dagen. När vi kom hem somnade han direkt och vaknade inte förrän nästa morgon klockan halv nio.

Henrik i pappa Stefans famn bredvid björnen och Hälge.


Så begav vi oss hemåt. Vi mellanlandade i Hälsingland, i Medsand utanför Bollnäs. Tack Sonja för din gästfrihet i ditt sommarparadis vid Ljusnans strand! Här sitter Henrik.

Tyra trasslade in sig i buskarna...


Vi passade även på att hälsa på min mamma i deras sommarparadis på Värmdö utanför Stockholm, där var även Henriks kusin Clara. Tack mamma!


Det blev en lyckad resa! Henrik är så lättsam på alla sätt! Vi åkte långa sträckor, han gillar verkligen att åka bil. Han blev bara lite otålig när vi satt i två timmars kö i Stockholm, men vem blev inte det...!!?? En chipspåse löste det hela.


En lyckad resa på alla sätt och vis! Och jag är så glad att ha fått träffat Ross med matte och föräldrar! Jag hoppas verkligen det blir fler gånger trots avståndet! Tack för att ni kom till oss i stugan!


Medans vi var i Umeå så fyllde ju E-kullen 12/6 och F-kullen 15/6 1 år!!! Grattis och allt gott till er alla! Två flickor har redan lagts upp på röntgenbordet! Edetrea "Rea" (se och läs mer om henne i hennes egen blogg, länk här bredvid!).

 Dessa foton på Rea har Åsa Thorsén tagit!

Och Fina Fatima "Lava"!

Foto: Terese Sporrong

Tydligen så ligger avläsningen av röntgenplåtar nere nu på sommaren så resultaten lär väl vänta... Jag håller tummarna!!


Fine Faust "Zero" har skickat en hälsning igen! Den här gången berättade matte Marie bla att Zero gillar att kasta boll med sig själv. Han går även upp i trappen med bollen och släpper den för att förundrat titta på den när den studsar ner! Ja, dom är då för charmiga med sina egenheter! Zero tycker att han kanske ska försöka klättra i rang nu när han blivit stor, 1 år fyllda!

 Husse tyckte dock att Zero skulle sitta på golvet nedanför soffan.


Fina Fatima "Lava" igen i det gröna!

Foto: Terese Sporrong


Nu ska jag bli frisk från dunderförkylningen vi drog på oss alla tre, Henrik först så han är frisk nu. Jag ska spela i Medevi brunnskyrka på midsommarafton är det tänkt, kan bli svårt med hosta av värsta sorten. Så det är bäst att bli frisk från den! En härlig midsommar önskar jag er alla!//Emelie




Av Emelie - 9 juni 2008 19:42

Tyra tycker det är skönt att simma!


Skrev jag att Doris var en badkruka igår?? Idag simmade Doris flera gånger!! Försökte få bildbevis, detta var det bästa. Först simmar Tyra, sen Doris och Fritz spanar in brudarna...eller rättare sagt mig.

Och nåt väderomslag blev det inte heller. Möjligen något svalare idag, men solen fortsätter att skina från klarblå himmel! Så det blev givetvis bad idag igen för hundgänget. Tyra simmar så fint...bortåt...

och tillbaka igen.

Bimbo spatserar vid strandkanten, hon har inte tagit många simtag i sitt liv. Och Fritz...fiskar???

Fjollan sitter på land och håller koll.

Hon får rycka in ibland och skapa ordning när busfröna spårar ur, vilket händer... Fritz, Tyra och jag  (bakom kameran) har dragkamp.

Doris, snygg på bryggan.


Fine Faust "Zero" hälsar att han också gillar att bada, men lite läskigt är det. Han blir väldigt frustrerad när hussarna simmar iväg, då skäll-gnyr-sjunger han och försöker dra vattnet och förhoppningsvis hussarna med det emot sig med tassen. Han har dock doppat sig en gång, men här ser vi den lite tveksammare men nog så nyfikne Zero.

Tack matte Marie för att vi får jämna rapporter om Zero!


Idag följde Henrik med pappa Stefan när han skulle fixa lite med sina sågar. Och när dom kom hem hade pappa hittat en eldriven fyrhjuling. Den går långsamt, är begagnad och den kostade ju bara 200 kr sa pappan till mamman som inte tyckte att sonen behövde en eldriven fyrhjuling. Gissa om Henrik gillade den!? Nu är han knappt 2½, vad vill han ha för leksaker sen...??? Ja se pappor, det är bara priset på leksakerna som skiljer dom från sina söner.


Ha det gott!//Emelie 







Av Emelie - 8 juni 2008 20:52

Varmt har det varit idag med, men det har blåst och nu är det tom mulet!? Ska det bli väderomslag tro? 


Vi åkte iallafall iväg för ett bad hela familjen vilket givetvis inkluderade våra 5 berner!


Tyra är den som helst simmar av hundarna. Doris är mest badkruka, hon blöter gärna benen men simma!!!??? Nej det går INTE! Fritz hänger på Tyra i rena ivern så några simtag gjorde han också. Här har Tyra hämtat en pinne, Fritz möter upp.

När man badar så blir man blöt. Här en blöt Tyra.

Bimbo står alltid i motljus.

Det var lite bilder från dagens bad.


Har varit SLÖ de två senaste dagarna, imorgon måste det bli uppryckning! Hoppas nästan på sämre väder, lättare att få nåt gjort då. Det behövs verkligen regn nu också i naturen, men det får inte parkera ett regnväder här resten av sommaren som det gjorde förra sommaren...så jag vågar knappt andas att jag önskar regn.


Ha det gott!//Emelie


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards