Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under maj 2010

Av Emelie - 30 maj 2010 18:47

Inte så mycket att skriva om egentligen. Valparna äter,sover och växer. Men bilder kan man ju inte få för mycket av!

Trött efter maten. Valp 2 tik.

  

En ståbild. Valp 6 hane. Imorgon är det veckofotografering, dom små blir 4 veckor imorgon. Tänk om jag skulle få till såna där ståbilder från sidan...??? Vi får se imorgon hur det eventuellt går...???

  

Gosisar! Valp 5 hane snusar nos mot nos med mamma Tyra.  


Allt gott!//Emelie 

Av Emelie - 29 maj 2010 19:49

Igårkväll åskade det så datorn och därmed telefonen har varit urdragna igår och idag.


Några bilder från igår och idag har jag att bjuda på.

Valparna sover gott i hög, här syns valp 4 tik.

   

Lustigt att 1:an hane ofta håller sig framme, blir bara så. Ettan igår kväll.

  

  

5:an hane är störst. Han var störst när dom föddes och har hållit ledningen sen dess. Just nu så är det han som utmärker sig storleksmässigt. Det är dom andra och så är det 5:an.

Jag tror detta blir en livlig kille. Jag kan hålla valparna i famnen och dom somnar skönt, men inte 5:an. Han ligger en liten stund men sen så börjar han sprattla mer och mer och vill ner. Han kommer fram och vill busa men inte ligga och mysa i famnen. Med tanke på föräldrarna så tror jag det finns massor med motor i denne kille...vi får se?? Gäller att matte och husse hittar bra kanaler för hans energi! Bara så ni är beredda...;-)!

  

  

2:an tik.


Allt gott!//Emelie    

 

Av Emelie - 28 maj 2010 13:11

Idag är valparna 25 dygn gamla. Samtidigt som allt går så fort med valpar så går tiden långsamt. Samtidigt som jag är nyfiken på hur dom växer och utvecklas så vill jag stanna klockan och bara njuta av valparna just nu. Det finns inget sötare än bernervalpar, så är det bara.


Mjölktänderna börjar växa ut mer och mer. Och tendensen på 3:ans överbett är att det blir för kraftigt för att jag ska våga behålla henne. Skönt på ett sätt, då har jag ju bara två att välja på....???? Svårt är det. Dessa charmiga små varelser har ju sitt allihop!


3:an är så näpen så näpen.

  

  

Underbart är det att se hur mina barn njuter lika mycket som jag av valparna. Och valparna blir nog sociala allihop. Det märks att även dom tycker om att gosa.

Rickard med valp 3 tik.

  

  

  

  

  

  

 

Goa är dom tycker Rickard!

   


Allt gott!//Emelie 


Av Emelie - 27 maj 2010 23:20

Idag var det så dags för Doris bad igen. Jag har varit duktig hittills och badat henne varannan vecka. Doris har börjat fälla ordentligt nu så jag kammade ur henne både före, under och efter duschen. Skönt då att man kan dra ut en slang från duschen och duscha henne ute så här års. Klor och tassar klipptes och lite ansade blev öronen också.


Jag schamponerar henne med ett tjärdoftande schampo. Jag har ju även tjärdoftande droppar och spray som jag dagligen sprayar henne med. Detta att tvätta henne ofta, ha på dessa medel och bärnstenshalsbandet är för att hålla fästingarna borta. Det märks att fästingsäsongen börjat komma igång. Jag har hittat fästingar på Doris men än så länge är det betydligt mindre än det brukar vara.


Tyra har inte sitt bärnstenshalsband på sig sen hon fick valparna. Jag har inte helschamponerat henne sen flera veckor innan valparna kom. Och jag håller inte på med tjärdoftande medel på henne så länge hon har valparna. Faktum är att Tyra har mer fästingar på sig.


Jag fotade Doris nybadad.

  

I eftermiddags var det dags för veterinären för Doris. Nya blodprover togs och skickades till SLU för analys.


Hon är nu avmaskad två omgångar med två veckors mellanrum med axilur. Doris hade blod i bajset förut, troligen pga hakmask. Och faktiskt, först nu, en vecka efter andra avmaskningen så har hon bajsat blodfritt i tre dagar...hoppas det håller i sig!? Troligen har Doris haft mer anemi pga hakmask. Hoppas svaret på blodproverna visar att blodvärdet blivit bättre nu???


Lite anemi kan hon få pga sin njurskada. Men urinprovet idag visde att hon inte läckte blod i urinen iallafall! Hon äter nu en medicin som förhoppningsvis gör att Doris läcker mindre protein och blod genom njurarna. Bajsprover skickades för koll om blod i bajset. Svar på proverna i nästa vecka.


Ja mycket oro har jag haft för Doris. Just nu är jag faktiskt inte orolig. Orkar inte. Känns som hon mår bra. Hon är väldigt skendräktig. Hon äter dåligt. Hon vägde lite för lite hos veterinären... Men, men. Får se vad proverna visar i nästa vecka...???

Doris min vackra Doris.

  


Valpar och Tyra mår bra.


Allt gott!//Emelie


Av Emelie - 26 maj 2010 21:51

Såååå trevligt besök vi haft idag! Annesofie som var med vid valpningen kom hit en sväng. Härligt hundprat och gos med de små gjorde att tiden rusade på för fort och Annesofie åkte en timme senare än planerat.


Vi konstaterade att de små bissingarna brutit fram. Sista avmaskningen denna omgång fick jag hjälp med innan Annesofie måste åka. Och det blev ett middagsmål förutom frukost för valparna nyss. Första gången jag blötte upp foder och så blandade jag med valpvälling. Smaskens tyckte valparna!


Igår började Doris närma sig valparna för första gången. Hur gör man me såna här?? Hon har varit så försiktig. 


En enda bild har jag tagit idag. Valp 1 hane med mamma Tyra.

  


Allt gott!//Emelie


Av Emelie - 25 maj 2010 06:24

Jag hann fota de små igår men inte sätta in bilderna här i bloggen.


Blev tidig morgon då Tyra behövde ut tidigt och sen äta lite innan hon gav valparna en slurk nyss.

Världens duktigaste mamma.

  

När det gäller valparnas bajsande så är det nog ok. Tyra är lik sin mormor Rossina så jag hinner inte se bajskorvarna hon fångar nog upp dom nästan innan dom kommer ut, en har jag sett den senaste veckan och den var finfin i konsistensen. Ser inte ens fläckar från bajs, så valparnas magar har nog utvecklats till att tåla Tyras mjölk nu.


Tyra är verkligen extremt mammig. Hon är min fjärde mamma i kenneln. Även om alla är nära släkt då alla mina hundar härstammar från Rossina och alla är födda här på kenneln så är alla olika. Men dom har det gemensamt att det gått väldigt bra med valpningarna och alla har tagit väl hand om sina små. Tyra är liksom min första tik, mormor Rossina, extremt mammig, hon ligger mer hos valparna än hon egentligen behöver och piper dom till i sömnen så hastar hon ofta dit för att se att allt är bra. Och jag är noga med att tillgodose Tyras behov så att hon inte förtar sig i sin mammighet. Tror nog att man kan säga sådan matte sådan hund om Tyra och mig... 


Stefan har åkt för att uppvisningssåga i Karlstad och barnen sover. Snart blir det morgon och barnen ska ha frukost och likaså valparna.


Istället för att sova en timme till så ägnar jag den timmen till att sätta in 3-veckorsbilderna! Så här kommer dom!

Fina Rossinas G-kull 3 veckor:

  

  

  

  

  

  

Jag märker tydligt att valp 3 och 4 är mammas flickor. Det var lätt att få dom att sitta fint uppsträckta med huvudet. Dom andra var lite svårare att få att se lite alerta ut och jag lyckades inte heller. Valp 6 ville zooooova, så jag bråkade inte nämnvärt med honom.


Här en bild på 6:an bredvid mamma Tyra, troligtvis blir han betydligt större än mamma när han vuxit färdigt men nu är han inte så katig.

  

Valp 5 hane är störst i kullen, iallafall nu.

 


Allt gott och ha en skön dag allihop!//Emelie 

Av Emelie - 24 maj 2010 14:02

Så var punkt 2 avklarad på dagsschemat för valparna. Nu är dom avmaskade.


Efter avmaskningen fick dom äta på mamma och snart var det sovdags igen. Valp 1 hane somnade en stund i Henriks knä.

   

Valp 3 tik precis innan hon somnade.

   


Vi får se när fotograferingen blir av. Än så länge så lyser solen...ingen åska...


Allt gott!//Emelie 

Av Emelie - 24 maj 2010 11:41

Dom har utlovat regn och åska i eftermiddag så jag bloggar en sväng nu fastän jag inte tagit några 3-veckorsbilder än, om det åskar i eftermiddag så kommer dom in imorgon. Valparna fyller 3 veckor idag och då börjar det....


Nu är det dags att börja avlasta Tyra. Så i morse fick valparna prova på att äta ur matskål. Jag kokade lite nötfärs som jag rörde ut med valpvälling. Jag köper alltid en burk valpvälling omifallatt. Så nu kommer den till användning. Gott var det tyckte de små. Efteråt blev det efterätt på mamma som även tvättade dom rena. Henrik och Rickard tycker det är mysigt med valparna.

  

  

Rickard med valp 6, hane.

  

  

Rickard var poppis!

  

  

  

  

  

Två bilder tog jag igår. Valp 6 hane trött.

  

Och valp 2 tik också trött.

 

Tillbaka efter frukosten i valprummet, alla sover utom jag! Känner mig lite ensam då! (valp 1 hane)

   

Senare idag börjar jag med första omgången avmaskning av valparna. Jag brukar maska av valparna med det milda medlet banminth men eftersom att Doris troligtvis har en hakmaskinfektion så avmaskar jag alla (HUNDAR) här hemma med axilur som även tar hakmask, det gör inte banminth.


Doris ska till veterinären på torsdag för provtagningar. Jag håller på att samla in bajs som ska skickas iväg för analys (blod, parasit). Jag tycker fortfarande att det ser ut som hon har blod i avföringen och jag misstänker starkt att det är hakmask hon haft och håller på att bli av med. Hennes aptit blev mer eller mindre obefintlig i samband med senaste avmaskningen för en vecka sen men nu börjar den så sakteliga bli bättre. Blir onekligen intressant att se vad hennes prover visar...


Avmaskning och 3-veckorsfotografering står på schemat idag för valparna. Bilderna kommer in här i bloggen så fort som möjligt beroende på åska och tid.


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards