Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under november 2008

Av Emelie - 28 november 2008 15:20

Igår hade vi fint besök av Dogge af Smejlycka! Doris kullbror var här en sväng på kvällen. Hans husse och matte skulle hämta en hare som Stefan skulpterat. Givetvis sprang den hysteriska uppfödaren (=jag) omkring med kameran och försökte få till en bra bild på denne stilige herre. Tyvärr så var det mörkt ute och inomhusbilder på kvällen är ju inte dom roligaste. Men ni får kanske hum om hur stilig Dogge är ändå...???

Dogge har liksom kullsyrran Doris ett vackert huvud.


 

Puss på dig. Dogge får en puss av Tyra.


Det finns en duktig och trevlig Goldenuppfödare här i Motala. Hon har just nu en kull valpar med många tikar i... Är ni nyfikna så klicka här! 


Jag fortsätter med min följetong "Dagen vi hade snö och vackert väder..."

Vi får se hur många bilder jag lyckas få in idag???

Tyra.

Här ännu en bild på mor och dotter. Tyra (fortfarande dotter) och Fjollan (fortfarande mor). Jag tycker Fjollan är så vacker på den här bilden trots att man tydligt ser att hon börjar bli en äldre dam.


Den bilden får avsluta dagens blogg, plikten kallar!//Emelie

Av Emelie - 27 november 2008 15:30

Nu är snön helt borta igen och min blogg krånglar fortfarande när jag ska försöka sätta in bilder. Men med lite tålamod så får jag in några.


Så här före löp är absolut "värstingperioden" för mina flickor. Och för Doris innebär det koppeltvång på promenaderna. Risken om jag tar av henne kopplet bara en liten stund för fotografering, är att hon drar som en avlöning ögonblicket halsbandet glider över huvudet (mormorsmor Rossinas gener...). Jag vågar dessutom inte gå för långt ifrån, därav min skugga på bilden. Synd, eftersom Doris är så fin på den här bilden och så det fina ljuset och snön på det...

Närstudie av Doris vackra huvud.

Sååå vacker...


Mor och dotter. Tyra (dotter) och Fjollan (mor).


Det får bli allt för idag. Allt gott!//Emelie


Av Emelie - 26 november 2008 10:56

Som mamma så märker man att det är mycket jämförelser när det gäller barnen. Barnen ska ju kollas på BVC med jämna mellanrum. Både att dom växer och utvecklasi lagom takt. Sen finns det kurvor som fylls i. Som vuxen vet jag att det här med att jämföra sig själv med andra inte är hälsosamt för självkänslan. Det gynnar bara avundsjuka, vilket ingen människa mår bra av. Som mamma vill man ju INTE överföra detta på sina barn.


Henrik gick sent. Men han klarade 1½-års kontrollen på BVC med 1 veckas marginal! Han gick alltså först när han var 1½ år. Han är även sen med talet. Han klarar "normalgränsen" precis. Han brås nog mycket på mig. Jag gick också först när jag var 1½ år. Och denna debut gjorde jag mitt i natten. Jag vaknade och mamma gjorde välling men det var inte det utan jag skulle upp ur sängen. Och när dom tog upp mig så skulle jag alltså GÅ. Så jag tultade omkring på köksgolvet mitt i natten. Det var väl nån 5-öring (fanns ju såna då) som trillat ner i drömmen. Och jag kommer aldrig att glömma mitt första kvarts samtal i skolan! "Emelie gör ju allt rätt men HON ÄR JU SÅ LÅNGSAM!" . Jag som då var 7 år undrade varför det var ett problem??? Och 41 år gammal så undrar jag fortfarande.


Så min stackars Henrik har väl ärvt en och annan gen från sin mor. Men en sak har han koll på. Det första hundnamnet han lärde sig här hemma var "Tyja". I början kallades alla hundar Tyja, Tyja var hans ord för hund helt enkelt. Ganska direkt efter att Bimbo dött och Fritz flyttat så blev hundarna individer. Då hette dom Tyja, Dorsi och Foållan. Det som fascinerar mig är att han har full koll på vem som är vem. Både ute på promenaderna och på bild och han säger ALDRIG fel. Jag tycker också det är lätt att skilja dom åt men jag vet att för många så ser dom likadana ut. Och faktum är att Fjollan och Tyra är ju jätte lika, men som sagt det är inga problem för Henrik att se skillnaden. Mamma trodde ju att Tyra var Doris här hemma tills Henrik rättade henne (mamma var här med Henrik när vi var på BB och Tyra blev sjuk).


Nej nu ska jag ta hundarna på promenad i det gråa regniga novembervädret, suck. Snart är väl snön borta igen. Tänkte bara se om jag kunde få in bilderna jag tog igår...

En gick. En inte lika bra bild som den igår, men den visar Tyras sätt att flyga fram i tillvaron.


Allt gott!//Emelie






Av Emelie - 25 november 2008 20:40

skulle min son Henrik sagt.


Har försökt länge nu att sätta in bilder som jag tagit på mina tre vackra idag. Snö, vackert väder och tre vackra Bernerflickor... Summan av detta är 13 bilder! De flesta på Fjollan faktiskt, som jag annars aldrig lyckas fånga på bild!


Efter mycket krånglande så har jag nu gett upp. Ni får hålla till godo med två bilder på min yngsta Bernertös Tyra. Fortsätter när det funkar igen...


 Allt gott!//Emelie












Av Emelie - 24 november 2008 15:25

Nu snöar det ordentligt. Härligt. Men tydligen ska det bli 7 grader varmt senare i veckan...suck... Mina flickor har slutat fälla men inte börjat löpa och så rent ute, en kombination som sällan varar. Det händer ju att dom spår väder fel...men aldrig till min fördel...


Fick två nya bilder med mailen idag på Zero, Fine Faust. Det kniper i hjärtat när jag ser dom, han är så lik sin mamma Bimbo på dessa bilder. Han festar på ett "nygräddat" märgben. Mina flickor blev lösa i magen av råa märgben så jag brukar grädda dom i ugnen på 100 grader i ca 30 min. Ett tips jag brukar förmedla till mina valpköpare.

Här väntar Zero lydigt på ett varsågod. Det gäller att ha full koll på benet så att det inte försvinner mitt framför näsan på en!

Mmmmmmm...

Mamma Bimbo upp i dagen på den här bilden.

Håll nu tummarna för att vi får en riktig vinter med mycket snö till våra Berner och andra snöälskare!//Emelie

Av Emelie - 23 november 2008 18:41

Här är dom! Rickard 1 månad och Henrik 2 år och 9 månader.

Henrik.


Eftersom det går bättre att sätta in bilder nu så tänkte jag sätta in några bilder som jag fick för några veckor sen. Det är Zero (Fine Faust) som är på årets första vinterpromenad första helgen i november. Hoppas vi kan göra en gemensam sån snart! Mina flickor har inte börjat löpa än och vintern verkar ha kommit tillbaka...!

 


Allt gott!//Emelie


Av Emelie - 21 november 2008 23:12

 

Jag blev lite orolig för några dagar sen. Jag tyckte inte att Fjollan hoppade på bakbenen som hon brukade när jag kom hem eller när vi skulle gå ut. Hon äter med glupande aptit, rör sig obehindrat, är inte stel när hon reser sig...meeeeen hon stod inte och hoppade på bakbenen. Jag bokade en tid hos veterinären för en allmän koll av Fjollan. Jag behövde bara boka tiden så hoppade och studsade hon som vanligt på bakbenen och viftade samtidigt med hela kroppen som hon alltid gjort. Ska jag vara riktigt ärlig så har faktiskt tempot lugnat sig på Fjollan, vilket är helt naturligt då hon trots allt har fyllt 8 år.


Kändes iallafall skönt att göra en grundlig koll hos veterinären idag. Han klämde och kände, jag ville speciellt att han skulle kolla livmodern. Han kollade ögon och hals och lyssnade på hjärta/lungor. Blodprov analyserades grundligt och även ett urinprov lämnades. Allt var helt normalt. Fjollan har en knöl på ena frambenet som hon haft i 1½-2 år. Jag har visat den för flera veterinärer, bla när hon opererade knät på Strömsholm. Den har nog blivit lite större på den här tiden men hon har inte påverkats av den och det troliga är att det är en fettknöl. Den sitter lite tokigt till så veterinärer vill inte operera då det snarare kan göra mer skada än nytta. Inte kul med knöl på Berner, men jag litar på veterinärernas omdömen.


Tyra följde med till veterinären också. Jag har verkligen varit en slapp matte när det gäller den hundens uppfostran. Jag har låtit henne klättra över grindar, pressa sig ut/in genom dörrar, hoppa in och ur bilar innan jag givit tillåtelse... mycket för att jag är svag för galna Berner och jag fascineras över Tyras otroooooliga snabbhet. Hon smet således ut samtidigt som Fjollan medans min behagliga Doris snällt stannade kvar. Jag öppnade bildörren och vips så var Tyra där, jag slet ut Tyra tre gånger ur bilen men hon var inne i bilen innan jag hann blinka lika många gånger. Lönen för dessa olydiga beteenden blev alltså att hon fick följa med...ja, jag vet. Men hon blev iallafall inte belönad med undersökning av veterinären eller blodprov, fast hon gjorde allt för att pressa sig mellan veterinären och Fjollan.

 Fjollan, Doris och Tyra.


Gonatt!//Emelie



















Av Emelie - 16 november 2008 18:21

Jag har berättat förr här i bloggen om Tyra som klättrar över kompostgaller och grindar. Vi har installerat barngrindar här inne mellan rummen för att kunna avgränsa hundarnas vistelse. Och dom fyller sin funktion för två av hundarna men inte för Tyra. Igår höjde Stefan grindarna för att inte Tyra ska kunna klättra över...utan resultat visade det sig idag.


Jag gjorde ju en grundlig redogörelse för MH:t 27:e september. Men jag berättade aldrig om utbrytaren...


Tyra beskrevs ju först. Som nummer två beskrevs Tyras kullsyster Malva (Edetoyota). Eftersom jag gärna ville se Malvas MH och det var långt till min bil så fick Tyra vistas i bakluckan på Maries bil. Tyra hoppade upp i bakluckan och Marie stängde luckan...med nycklarna INNE I BILEN. Bilen gick i lås och den gick inte att öppna. Till sist så lyckades Per bryta sig in i bilen. Dom fick då ta bort gallret som satt mellan bagageutrymmet och baksätet för att komma åt nycklarna. Eftersom vi redan var efter i schemat så hann inte Marie sätta tillbaka gallret. Malvas beskrivning började...men helt plötsligt var Tyra också med på Malvas beskrivning!!!??? Tyra hade hoppat över till baksätet i Maries bil och pressat ner rutan och hoppat ur bilen! Det är ett under att Tyra inte har fastnat med nåt ben och gjort sig rejält illa med tanke på hennes utbrytarbravader! Den enda gång Tyra varit halt var ju av oförklarlig anledning när jag var på BB...men den hältan har vi fortfarande inte sett skymten av (pepparpeppar).


Idag har vi varit på långpromenad. Solen tittade faktiskt fram i förmiddags och hela familjen passade på att gå ut i skogen. Henrik på Stefans rygg i bärstol och Rickard i Baby Björn på min mage och hundarna gick själva.


Eftersom solen tittade fram så ville jag passa på att ta kort förstås. Min ambition är att få en fin bild på alla tre hundar tillsammans men den ambitionen fick jag lägga ner. Här de bästa bilderna från dagens promenad.

Doris.

Doris och Fjollan.

Henrik, alltid lika glad efter att ha blivit omkullknuffad av Tyra!


Och till sist en bild på mina gosiga pojkar igår morse.


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards