Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 2 april 2010

Vår på väg

Av Emelie - 2 april 2010 15:37

Ja, nog är våren på väg alltid. Men mycket snö ligger kvar. Ingen värme att tala om. Men ljuset  !


Igår åkte vi in en sväng till Linköping hela familjen. Massor med folk på gatorna. Folk satt tom ute och drack kaffe??? Våren känns i luften så folk blir som barn på julafton.  


Ett vårtecken har lyst med sin frånvaro än så länge...peppar peppar...och det är fästingarna. Skriver väl det här och så hittar jag första fetingen på golvet... Idag sprayade jag hundarna med en "hund-deo" som ska hålla krypen borta. Bärnstenshalsbanden har inte kommit än. Min plan är att kombinera bärnstenshalsband, tvätt minst varannan vecka med denna spray-deo mot fästingarna. Vi får se vem/vilka som vinner sommarens kamp???


Jag har varit lyckligt förskonad från fästingsjukdomar på mina hundar...tills nu. Jag har haft hund/berner sedan -98 och största delen flera samtidigt. Jag har genom åren blivit mer och mer blassé inför fästingarna. Jag har givetvis letat så gott och ofta jag kunnat, men många fetingar har rullat på golvet här hemma och i hundgården. De senaste åren har jag inte haft något medel alls på mina hundar. Men nu har jag fått smaka på fästingsjukdom, för det är ju det jag tror Doris njurproblem etc beror på.


Idag fick kameran följa med på promenaden, många bilder blev det. Märker att jag fotograferar stereotypt: Tyra står, Tyra närbild gånger 100...och alla bilder får ni stå ut med här i bloggen! Stackars er. Ibland har jag försökt förnya mig med lite andra typer av bilder, men idag blev det de gamla klassikerna. Båda flickorna har fått sin päls, är hyfsat rena och hyfsat fixade. Vardagsfina skulle man kunna säga. Så här är dagens resultat, som vanligt flest bilder på Tyra som också inleder.

   

Här en bild på Tyra tagen julen -08 för nästan 1½ år sen. Hon är ganska precis 1½ år gammal på denna bild. 12:e juni 2010 så blir Tyra 3 år. Kul att jämföra tycker jag!

  

Tyra idag.

   

   

   

Båda flickorna, Doris och Tyra.

 

Profilbild tagen för exakt två år sen av Terese.

  

Två närbilder blev det på Doris. Doris mår mycket bättre nu när hon ätit penicillinet ett tag. Aptiten är dock väldigt DÅLIG men jag går inte igång på det just nu då hon känns så pigg i övrigt.

   

   

Tyra igen...

      

   

 


   

  

   

Tyra vilar på snöhög.

  

Rickard innan han somnade i vagnen.

   

En fortsatt GLAD PÅSK önskar jag er!   //Emelie       

 
 
Sandra

Sandra

2 april 2010 20:44

Samtidigt så kan man inte få nog av att titta på skönheterna ;).. Hos oss är det absolut inget snö kvar alls och skönt är det. Nu har även många vårblommor kommit igång, förrutom de som alltid kommer tidigast som snödroppar och vinterjäck så såg jag i går på vår promenad Tussilago och Krokusar så nu är verkligen våren här! På måndag ska vi göra ett nytt land vid vårt nya hus så nu är det snart sommar oxå ;)..

Kram

http://lanquist.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards