Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 12 december 2011

Lantlollan i storstan

Av Emelie - 12 december 2011 21:53

Ja det var Dina det i helgen! Vi åkte upp lördag kväll till Stockholm. Jag, sönerna och Dina var hos min mamma som bor vid Karlaplan i Stockholm, vid 19-tiden. Stadsmiljön är ytterst märklig och inte helt att lita på tyckte Dina. Och mycket nytt på en gång blev det för lantlollan. Trapphus, hissar, trottoarer, bilar, bussar och folk och restauranger och hus...ja inget var som det skulle. Dina var lite rastlös och kom inte riktigt till ro första natten. Och kissa och bajsa på Karlaplan!!!??? Nej matte fick allt gå ett tag innan man kunde släppa på trycket. Var ju såååå mycket som störde heeeela tiden. Nej Dina är INTE bekväm i stan...men vi ligger rejält efter med den miljöträningen.


På mässan var det trångt. Och även om Dina varit på inomhusutställningar så är det inte hennes favoritställen...om hon får välja. Men nu har jag investerat i en (gigantisk) tygbur som jag kommer att ha med mig på utställningar i fortsättningen där Dina kan gå in för att koppla av. På hundmässan i söndags så hann Dina bli trött innan det var dags för visning. Jag är inte nöjd med vår prestation i ringen. Jag ska faktiskt kontakta en jag känner som kan detta med handling och fråga om en privatlektion hur jag kan visa Dina bäst...vi får se om hon vill!? Och sen tror jag min nya tygbur kommer att göra susen, Dina behöver kunna koppla av på ett bra sätt. För jag är väldigt förtjust i Dina. För mig är hon väldigt (= excellent) fin även om jag är väl medveten om hennes (så kallade) brister. Dina fick very good i söndags. Men jag tar det från början...


När Dina och jag kom fram till ringen så var det redan dags för Prinsen (Ananke) att visa sig! Tur att vi hann! Prinsen hade även med sig morsan Fina Rossinas Elvira idag...men vi kommer till henne senare. Några få bilder blev det från när Prinsen var i ringen. Den första blev lite häftig faktiskt...

 

Emma och Prinsen springer fram till domaren. Prinsen vill ju springa på sitt vis...med kopplet i munnen...vilket gör att han springer som en dressyrhäst i manegen med höga viftande framben. Kanske inte den idealiska springstilen om man vill visa rastypiska rörelser. Men vad gör väl det när man är go å gla sa Prinsen! Domaren Lisbet Utke Ramsing från Danmark var inte generös med kvalitetspriset excellent på söndagens utställning. Prinsen fick Very Good

   

Prinsen 7½ år ställdes alltså i öppenklassen. Jag tycker att hans kritik var väldigt bra:


Kompakt hane. Litet men välformat huvud. Utmärkt hals och överlinje. Välvinklad, mycket kraftig benstomme. Utmärkt kors. Lite högt ansatt häl (ja det står faktiskt så...???) Rör sig hastrångt med kort steg. Lätt lockig päls. Bra temperament.


Sedan dröjde det en stund. Jag sysslade mest med mingel och prat med trevligt bernerfolk så jag har inte någon koll på hur det gick för alla er andra som var där. Men jag hade trevligt och Dina tyckte väl sisådär... Ingen bild på Dina i ringen. Tusen tack AnnCatrin för fina bilder på Dina som stod så fint precis INNAN bedömningen... Men som jag sa så gick det inte ultimat att ställa Dina i söndags. Jag ska inte skylla ifrån mig eller gå in på detaljer. Även Dina fick Very Good i kvalitetspris och hon ställdes i unghundsklassen för samma domare.

   


Liten tik. Litet huvud med något snipigt nosparti. Mörka ögon. Något tillbakalagda öron. Lite kort hals och mjuk överlinje. Kunde ha starkare vinklar fram och bak. Något kort i has. Utmärkt förbröst. Mycket kraftig benstomme. Fria rörelser som bör bli fastare. Bra päls och temperament.


Snart var det dags för dagens höjdpunkt!! Fina Rossinas Elvira 11 år och 2 månader skulle visas i veteranklassen! Hon vilar sig i form hon!

 

Jag måste först tacka matte Emma för att du visar upp Elvira och även Elviras stilige son Prinsen! Och du gör det jätte bra! Emma med föräldrar köpte Elvira precis innan Emma skulle börja hundgymnasiet. Så Elvira var med Emma hela hennes gymnasietid. Och det märks att Emma har en god hand med sina hundar. Det är ett sånt fint samspel mellan dig och dina hundar vilket syns i ringen!


Elviras konkurrenter (2 stycken) var ju rena barnungarna...men ack så vackra championtikar!

Elvira i mitten.

 

     

Elvira fick även hon Very Good. Domaren gratulerade Emma till en så fin och fräsch 11-åring men det var typen som gjorde att hon inte kunde ge ett högre kvalitetspris. Kritk:


Liten tik. Feminin men snipigt nosparti. Bra hals och överlinje. Tillräckligt förbröst. Kunde ha bättre vinklar fram och bak. Kraftig benstomme. Rör sig kraftfullt men med kort steg. I god kondition.


Elvira och Emma i ringen!

 


Även Mia kom och hejade på Elvira! Mia hade en kullsyster till Elvira. När vi ställt de våra så gick Mia och jag och Dina och tittade lite på rasparaden, vi kollade bland montrar och jag köpte en jätte stor tygbur där mina hundar ska kunna koppla av under framtida utställningar. Sedan fortsatte vi till mina hemtrakter då jag skaffade Elviras mamma Rossina. Mia bor (men ska snart flytta) i Hammarbyhöjden. Jag bodde i Björkhagen och jag och Rossina har promenerat till Hammarbyhöjden och bästisen Peppe många gånger då det begav sig...men det är en annan historia. Lite nostalgisk blev jag allt. Vi åt lunch i Mia och hennes sambo Fredriks lägenhet. Och sedan begav jag mig till sönerna som lekte för fullt med kusinerna på söder. På kvällen åkte mamma, jag, Henrik och Rickard och kusinen Axel till Värmdö där mamma och hennes sambo har hus. Där sov vi gott.


Efter frukosten idag så åkte Rickard och jag för lite valpmys. Edets kennel har två godingar som nu är drygt 7 veckor gamla. Rickard och hanvalpen.

     

Vilka sötingar! Mamma Myran med sina barn.

     

Dottern

 

Sonen

   

Båda godingarna

 

 


Ja så det var väl en del av vad vi har sysslat med de senaste dagarna. Här hemma har Tyra hjälpt till att driva fram en älg som husses jaktlag har skjutit. Så nu ligger fyra älgklövar i frysen och snön har smält...så det kanske blir nåt spår lagt framöver!?


Allt gott kära vänner!//Emelie

 
 
C.L

C.L

13 december 2011 00:47

De där stora canvas burarna är guld värd! Härligt med så fräscha berner i ringen.. Mer av dem tycker jag :D...

http://www.fago.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards