Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 13 maj 2014

HS pre-test

Av Emelie - 13 maj 2014 17:49

På första RAS-konferensen jag var på för drygt 6 år sedan så berättade Berndt Klingeborn (vårt avelsråds ordförande) om att man höll på att ta fram ett test i Frankrike som skulle kunna visa riskgraden för att din berner får Histiocytärt Sarkom, bernerns vanligaste cancerform, cancer är även vanligaste dödsorsaken för våra berner. Vi fick bilda diskussionsgrupper där vi fick diskutera om detta var ett test vi uppfödare skulle vilja använda. Jag kände redan då otvivelaktigt JA....men uppfödarna jag hamnade i samma diskussionsgrupp som var inte lika övertygade...


Det finns flera sidor av alla avelsverktyg och det gäller att man använder dom med kunskap och förnuft. Inget är svart eller vitt...


På senaste avelskonferensen berättade Berndt att forskningen nu har kommit så långt så att det finns ett HS pre-test färdigt för oss europeiska berneruppfödare. Han har stor tilltro till detta test och uppmanade oss att testa våra tilltänkta avelsdjur. Jag har stor tilltro till Berndts kunskap och erfarenhet i detta och kände att detta verkligen är ett test jag längtat efter för våra berners framtida hälsa!


Sedan kom det två operationer på Tyra emellan i december, så jag har varken haft tid, lust eller ekonomi att kunna prioritera detta test. Men idag hade jag bokat tid för ettårs-vaccination av Hulda. Jag vill inte boka separat veterinärtid för att ta dessa blodprov då bara analysen kostar 105 euro/test så jag tänkte att idag är det dags att prioritera dessa test.


Tyra ska inte ha fler valpar så hennes blod har jag bara skickat in för den fortsatta forskningen, det är gratis och behjärtansvärt. Jag får alltså inget svar på Tyras prov (skönt....). Dina och Hulda kanske däremot kommer att få valpar, så dom har jag betalt in 105 euro var för, så om ca 5 veckor får jag deras skattningsvärde....NERVÖST....men ytterst viktig information för eventuell framtida avel!!!!


Jag har även fyllt i hälsoformulär för alla tre "online". Det är viktigt att jag uppdaterar detta hälsoformulär när det händer något viktigt!!! Läs mer om hur detta test går till på SShK:s hemsida. Observera även att detta test endast är tillgängligt för uppfödare med registrerad kennel!!!

 

Testsvaren kan bli: A=fyra gånger MINDRE risk att utveckla Histiocytärt Sarkom jämfört med medelbernern. B=medelrisk. C=fyra gånger STÖRRE risk att utveckla Histiocytärt Sarkom jämfört med medelbernern.

 

Betydligt läskigare att vänta på dessa svar än på röntgenresultat....men föder man upp berner så...

 

Men i slutändan så tror jag att detta test kommer att vara ett avgörande verktyg för oss uppfödare att komma tillrätta med vår fina ras låga livslängd.

 

Lite lek när vi kom hem från veterinären....hundar ser inte så bra....Hulda såg inte att det var ett skyddsnät runt, men inga skador mer än att nätet gick sönder...


 

 

Allt gott   //Emelie

 
 
Erika

Erika

15 maj 2014 08:11

Du är så bra Emelie! Har svårt att tänka mig en noggrannare uppfödare.

http://voff.pronoblem.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards