Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 17 juli 2015

Av Emelie - 17 juli 2015 10:19

Blir lite väl dåligt med uppdateringar här i bloggen. Mycket för att jag är lite mer aktiv på Facebook och många av mina vänner hänger mer där. Men ibland känner jag behov av att utveckla mina tankar lite grundligare och då är bloggen bra, orkar man inte läsa så slipper man...


Denna sommaren har för mig givit mycket påminnelser om förra sommaren....då jag åkte till Ultuna och fick åka hem igen med Tyra utan att ta bort tumören som återkommit i hennes urinblåsa. Detta för att röntgen visade att där var något i hennes lungor, troligen metastaser. Här hemma igen så väntade vi på döden. Tyra mådde bra till den dag då det blev så tjockt med levrat blod så det blev stopp i kisseriet och hon blev då urinförgiftad. Det fick gå fort vilket var min enda önskan. Att leva med Berner innebär att leva med stor oro för tumörsjukdomar.


Min goda vän Susie upptäckte i början av juni i år en liten knöl på Dinas bröst, inte på juvret men på bröstet. Knölen var väldigt liten och mjuk. När jag skulle ringa min veterinär för att beställa tid för att ta bort den så hittade jag först inte knölen.....var väl lite förträngning....kanske hade Susie känt fel??? Fast jag hade ju känt på den också.... En månad senare så hittade jag den iallafall och ringde min veterinär för att få den bortopererad med stora marginaler.


Idag fick jag svaret på analysen av knölen och den var helt godartad. Jag har faktiskt INTE varit orolig denna gång, då min veterinär sa när han opererat bort den att han trodde att det var en godartad form av fettknöl som kallas lipom. Jag vet att min veterinär är duktig, vet han inte så uttalar han sig inte, men känner han sig säker så uttalar han sig, och han brukar ha rätt. Det är min erfarenhet av honom och jag har anlitat honom i 15 år till mina flickor. Han har träffat alla mina kära Bernerflickor genom dessa år, så han är även väl införstådd med alla turer som varit och jag har även delgett honom all fakta jag har om rasen. Vi har pratat en hel del om både det ena och andra...


Vi har även dryftat en hel del om fästingburna sjukdomar. Han vet hur restriktiv jag är med fästingmedel av alla de slag. Då menar jag de som apoteken marknadsför. Innan Dina skulle opereras så hittade jag flera fästingar på henne....trots att jag sökt igenom henne grundligt både före och efter tvätten jag gjort av Dina dagen innan. Dina är nu urfälld men har mycket och tjock blank päls ändå. Jag sa då att jag använder inga gifter. Jag vet, sa min veterinär. Men han sa också något som han sagt tidigare, att han tror att mina hundar är naturligt vaccinerade mot de fästingburna sjukdomarna som florerar här i regionen. Skulle jag däremot importera en hund så skulle den nog bli sjuk i fästingburen sjukdom. Jag är faktiskt inte alls orolig för att mina hundar ska få fästingburen sjukdom. Skulle de bli sjuka i det, så tror jag att det ligger annan allvarligare sjukdom bakom....som cancer....

Så jag fortsätter att undvika gifter av alla de slag så gott jag kan för att hålla deras eget immunförsvar så starkt som möjligt och på så vis förhoppningsvis förebygga att mina hundar INTE drabbas av sjukdom...av något slag, även fästingburen. 


Skönt med bad under sommaren

 

Hulda och Dina leker

 

Hulda älskar att simma

 

Hulda är en vacker flicka

 

  //Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards