Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 11 september 2009

Av Emelie - 11 september 2009 16:35

Doris ja. Hon mår bra. Det är så svårt att avgöra om en hund är sjuk. Vissa hundar visar inget förrän dom är döende. När det gäller Doris så visade hon ju inga tydliga symptom men jag tycker allt att hon verkar lite piggare nu. Tikar är skendräktiga och det är värmen och det är olika saker som påverkar hundarna utan att dom behöver vara sjuka. Iallafall så visade ju Doris blodvärden tydligt att något var riktigt fel med Doris.


Jag pratade med veterinären igen igår eftermiddag och blodproverna visade att Doris har antikroppar mot både borelia och ehrlichia (som nu heter anaplasma) i blodet. Att hunden har antikroppar mot dessa sjukdomar betyder INTE att hunden är sjuk i dessa sjukdomar utan att hunden har varit i kontakt med sjukdomarna vilket skulle förvåna mig om Doris inte hade varit eftersom att hon har haft massor med fästingar på sig. Att hunden bildar antikroppar mot sjukdomarna visar egentligen bara att hundens immunförsvar fungerar.


Det visade sig också att Doris hade mer och väldigt mycket antikroppar mot anaplasman vilket antingen betyder att det fortfarande finns smittämnen från anaplasman i Doris blod (och det ska vi kolla) eller så betyder det att Doris väldigt nyligen varit i kontakt med smittan men lyckats ta hand om den själv.


Veterinären tror inte att Doris njurskada har med fästingsjukdom att göra. Att vi inte kollar borelian är både för att det inte var lika mycket antikroppar i Doris blod mot borelia och för att Magnus (veterinären) menar att hundar inte blir sjuka av boreliaFörvånad! Han menar att det finns inget diagnostiserat fall där smittämne från borelia påvisats i blod från hundar utan att borelia används som en "slaskdiagnos" när man inte vet vad som egentligen felar. Intressant tycker jag faktiskt. Skulle gärna vilja lära mig mer om detta. Personligen så är jag mer rädd för alla giftiga fästingmedel än fästingsjukdomarna. Kanske är det befogat????


På måndag åker iallafall Doris och jag till veterinären igen och tar ett blodprov för att skicka till SLU för koll om där finns smittämne från anaplasma och isåfall medicineras Doris mot det. Doris blodvärde kommer givetvis att kollas igen och jag hoppas och tror att det fortsätter åt rätt håll! Med er hälp såKyss!


Fjollan är bättre i sitt ben men hon är definitivt inte hunden som lider i tysthet. Hon har pipit och beklagat sig högljutt! Men stilla...nej det kan hon inte vara! Och tanten kan få upp en himla fart på tre ben! Igår var jag borta på kvällen och hundarna fick mat av husse. Men när jag kom hem så började Fjollan äta!??? Jag trodde att det var Tyra som lämnat sin mat men nej det var Fjollans mat sa husse!Förvånad???? Tänkte jag, är Fjollan allvarligt sjuk som inte kastat i sig maten innan hon ens fått den??? Men när Fjollan är så här sjuk så kan hon inte äta eller göra nåt om hon inte får vara nära MATTE!


Ja, mina flickor är allt mattes flickor allihop!


Det har kommit en bild från matte Maries pojke....

  

Fina Rossinas Fine Faust "Zero" gillar att bada.

 

Allt gott!//Emelie



 

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards