Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 14 maj 2012

Dåliga tävlingsnerver

Av Emelie - 14 maj 2012 21:25

På fredag tävlar Tyra och jag för första gången i Arbetsprov 1. Vi har tränat korta, korta pass hyfsat ofta tycker jag iallafall. Jag får inte göra om samma moment för många gånger för då tycker Tyra att det börjar bli onödigt och då stannar hon.....så väl jag känner igen detta drag....


Fjollan (Tyras mamma) smällde sitt korsband i ena knät när hon var 7 år. Jag lät operera hennes knä i Strömsholm med den sk TPLO-varianten. Operationen gick väldigt bra, men jag förstod av rehab-personalen att rehabiliteringen är A och O för en lyckad utgång. Jag fick ett sjukgymnastikprogram....där stod tex...gå snett upp och ner för en 25 meter lång backe tre gånger....när jag gått upp och ner EN gång så var det tvärstopp i kopplet och en Fjollan som tittade på mig, "ge mig EN bra anledning till att vi ska gå upp och ner för samma backe i koppel fler än en gång så gör jag det"...jag hade ingen bra anledning. Jag fick gå motsvarande tid i hyfsat varierad terräng flera korta pass om dagen. Tur att vi bor som vi gör!!! Rehabiliteringen gick bra.


Idag fick Tyra och jag sånt flyt i träningen, men precis innan jag tänkte avsluta så kom en av Stefans bröder med sambo och stannade till. Dom tyckte väl det såg roligt ut där vi tränade och ville väl hälsa....dom hojtade att dom skulle titta på Östgötaträdet. Jag blev såååå irriterad och snäste att "titta på Östgötaträdet då, jag tränar". Men Tyras koncentration var bruten och hon började tycka att det var onödigt att fortsätta...jag gjorde momentet och misslyckades två gånger men fick en lyckad omgång och slutade. Sååååå retligt så här snart innan vi ska tävla. Nu känns det som jag borde ha tränat mycket mer...är väl sånt här som kallas tävlingsnerver....


Det ska bli sååå kul i helgen då vi åker upp till Gävle. Vi tävlar på fredag, tränar på lördag och tävlar igen på söndag. Det är verkligen en sådan kick att träna med sin hund och märka framstegen och jag skulle bli sååååå lycklig om vi klarade AP 1. Men vi har en chans till om vi misslyckas i Gävle. Jag har anmält oss till draget på rasspecialen i Degerfors 2 juni också...men vill ju klara det redan nu i helgen...


Annars så har flickorna fått en ny träningsgrej av husse...

   

Dina simtränade också idag...

       

Igår tränade hon också...

   

Fotade Rickard också igår kväll med sin nya fina Spidermantröja...

         

Tyra nosar rätt på fästingar för att nagga bort på Dina....också ett beteende som jag känner igen. Rossina började och sedan har Fjollan och nu Tyra fortsatt. Märker att även Dina naggar på Tyra. Doris och Doris mamma Bimbo anammade inte det här beteendet. Men Tyra och även Dina kommer föra detta vidare i generationerna....hoppas jag.

     

Smeden i Godegårds ben hade ruttnat så han har fått nya ben. Tjällmoharen har blivit vandaliserad....någon hade kapat öronen på den. Även den "hemma" för lagning...

 


Allt gott!//Emelie

 
 
Sytanten

Sytanten

14 maj 2012 23:22

Otroligt fina bilder på både hundar och son!! Lycka till med tävlingsdraget!!
Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards