Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 4 februari 2011

Här kommer underverket

Av Emelie - 4 februari 2011 13:38

Idag har jag varit till veterinären med Dina. Dinas hosta vägrar ge sig. Jag tog tempen på Dina igår kväll och hon har feber, 39,5. Hon hade även över 39 grader i morse när jag tempade henne. Jag började misstänka att någon bakterie fått fäste och att hon behöver penicillin.


Åkte till veterinären idag som kände, klämde, lyssnade, kollade halsen och tog blodprov på Dina. Han konstaterade att det inte var någon större fara på taket, så vi avvaktar över helgen och kollar om Dinas feber sitter i. Har hon fortfarande feber på måndag så sätts penicillin in. Till saken hör att jag kollade tempen på alla mina tre hundar för en vecka sen och Tyra och Doris var då feberfria men inte Dina. Hoppas att det bara är viruset som är envist och att Dinas feber försvinner och hostan avtar av sig själv över helgen.


När jag nu ändå åkte med Dina till veterinären så lät jag Magnus, som "min" veterinär här i Borensberg heter, även kolla igenom Doris. Jag ville inte ta några blodprov men att han kände igenom buk och kollade slemhinnor och lyssnade på Doris...som fö inte visar några som helst tecken på sjukdom. När jag kom in i rummet med Doris så sa Magnus "här kommer underverket".


Magnus har ju följt Doris från sommaren -09 då hennes problem började. Han kunde idag konstatera att Doris slemhinnor såg helt normala ut, hon kändes helt normal i buk och lymfkörtlar och hon har gott hull, inte för gott dock, då Doris problem snarare varit att hon varit lite tunn i hullet. För Magnus liksom för mig så är detta ett under. Som hennes blodvärdestrend såg ut i somras kunde man inte annat än tro att det var på väg utför. Och så kommer jag in med en frisk hund 6 månader senare  


Helt utan vetenskapliga belägg så kan jag iallafall tacka min lyckliga stjärna att jag kom i kontakt med Irmeli och Fatima i somras. Sedan Doris och jag träffat dessa två kvinnor så har Doris bara mått bättre och bättre och nu har läget varit stabilt gott ett tag.


Mattes eget underverk  

  


Allt gott  //Emelie

 
 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

4 februari 2011 14:42

Väldigt härlig läsning:-).
Ett helt underbart "underverk". Hoppas nu bara att det lilla underverket friskar på sig oxå.
Dom är så härliga dina Berner-tjejer, men Doris har en speciell plats i mitt hjärta <3, en underbar vovve.

Mitt eget underverk ska jag för tredje dagen i rad hämta i Ljungsbro efter jobbet. Han har varit på sitt förträffliga hunddagis onsdag, torsdag och fredag eftersom husse är bortrest och inte kan åka hem på lunch-träff med Zero. Men det tycker Zero bara är kul. Men det är en trött hund jag hämtar på eftermiddagarna.

Skön helg önskas och med många krya-på-Dina-vov !!

KRAM/ Marie

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

4 februari 2011 20:36

Det är verkligen fantastiskt med Doris!! Tråkigt med Dina dock. Hoppas febern sjunker snart.
Jaa, man undrar hur Ronja hade mått, om vi inte träffat på Irmeli. Veterinärerna kunde ingenting mera göra. Otroligt.
Trevlig helg
Kram
Susanne

http://quilaoronja,blogspot.com

 
Lena  Heimark

Lena Heimark

5 februari 2011 10:38

Underbart att läsa om Doris!!!
Dina är säkert också frisk snart.

Kram och ha en trevlig helg!!!

http://www.heimarkenskennel.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

5 februari 2011 17:46

Så skönt att febern verkar ge sig av sig självt. Håller med dig om att det skulle finnas ett samarbete. Det ena utesluter ju inte det andra.
Kram
Susanne

http://quilaoronja,blogspot.com

 
Junitjej

Junitjej

6 februari 2011 09:23

Hoppas Dina snart är helt frisk!
Ha en trevlig söndag!

http://junitjejen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards