Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under januari 2011

Av Emelie - 18 januari 2011 09:59


  

Eventuellt har den bortsprungna tiken Sindy setts i Linghemskrokarna utanför Linköping!

 

Det är en berner sennen tik av lite nättare modell och med ett litet överbett.

 

Om ni ser en hund som verkar vara utan sin ägare med detta signalement så kan ni lägga ut lite blodpudding för att locka henne. Men efter 2½ vecka hemifrån så är hon troligtvis väldigt skygg och svår att fånga.

 

Ring polisen på 114 14.

Av Emelie - 17 januari 2011 21:33

Jo jag har lite valpplaner. Jag vet inte idag om jag parar två eller en tik i vår.... Hoppas iallafall på valpar till sommaren. Allt beror lite på när de tilltänkta damerna kommer igång med sina löp. Har även fina tilltänkta pappor, men av erfarenhet så vet jag att planer kan ändras så jag väntar med närmare information. De tilltänkta damerna är iallafall E-systrarna Edetoyota "Malva" (halvfodertik) och Edetyra "Tyra" (mamma till G-kullen).


För er som är intresserad av valp nu, så kan ni ju kika in här


För övrigt så har kennelhostan, inte helt oväntat, nu spritt sig till Doris och Tyra oxå. Alla tre mår bra, är pigga och äter som vanligt men hostan är ganska envis. Så vi håller oss...som vanligt...på vår kant här i skogen!


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 16 januari 2011 17:54

Dina "lider" av bådadera. I torsdags begav jag och mina två pojkar oss upp till Värmdö och mormor. Endast Dina fick följa med av hundarna. Tänkte att det var lite nyttigt för Dina att få vara ensamhund några dagar.


Uppe hos min mamma var även pojkarnas jämngamla kusiner Ted och Axel där! Oj vad kul kusinerna hade! Och Dina tyckte det var mysigt med många barn. Även killarnas små plastgubbar som låg överallt gillade Dina som är en föremålsätande hund. Jag fick ha stenkoll och lyckades väl sådär med att hålla gubbarna från Dinas kliande käftar.


Dina som är en människoglad tjej liksom Tyra och Doris och anfaller besökare i glädje visade för första gången reservation för att inte säga rädsla mot min mammas sambo när han liksom min bror med fru kom på fredagkvällen. Även min bror Carl var lite läskig. Dina var framme och lät sig klappas men tyckte allt att William (som min mammas sambo heter) var lite läskig när han reste sig och än värre rörde på sig under hela kvällen. Men nästa dag var det mycket bättre. "Spöket" var ju inte så farligt när det kom fram i dagsljus!


Till Dinas försvar så kan jag skriva att hon låg så snällt i bilen då vi på vägen hem stannade för att vara med på en julgransplundring i Stockholm. Detta trots att min bror parkerade bilen medans vi gick till festen och min bror gick även och hämtade Dina ur bilen för en kort bensträckare innan färden fortsatte hemåt. Och på trottoaren i Stockholm så betedde hon sig som den lantlollan jag kände igen, hon trodde nämligen att varenda förbipasserande var en kompis, så jag hade fullt sjå att inte dratta på ändan när jag försökte hindra Dina att inte hälsa på varenda en.


Några dygn efter vårt besök i Katrineholm hos systrarna Milla och Kelly så fick Milla en rejäl omgång kennelhosta med feber och allt. Tydligen gick kennelhosta i Katrineholm. Jag märkte redan för några dygn sen att Dina började harkla sig lite misstänkt och idag märks det tydligt att även hon fått kennelhosta. Har inte tagit tempen men tror inte hon har feber och hon har inte så jätte besvärlig hosta heller. Tyra och Doris verkar klara sig. Pratade med Catrin och hon nämnde att även Kelly haft någon misstänkt harkling. Eftersom att jag vet att Milla fick kennelhosta så är jag ganska säker på att även Dina och Kelly fått det. Inget farligt och kennelhosta kan alltså hundarna få även om dom är vaccinerade mot det, men den blir då ofta lindrigare och det är vanligare att yngre hundar blir drabbade.


Lite roligt och intressant att iaktta var när en svartklädd stor karl med svart mössa var här idag för att fixa pannan. Dina reagerade inte alls avvaktande mot honom utan tvärtom! Hon hälsade lika glatt som alltid på alla...sån skillnad när hon var hemma med sina två flockmammor Tyra och Doris!


Allt gott!//Emelie





Av Emelie - 11 januari 2011 22:23

Vackert väder på prommisen idag. Tog med kameran och det blev några bilder på Dina. G-kullen är idag 8 månader och 8 dagar.

          

Dina är en gnagare... Idag åkte vi in till Linköping på kvällen. Vi skulle köpa lite sena julklappar till kusinerna som vi ska hälsa på i helgen. Och jag passade på att köpa en bibba tuggben till Dina....


Vi åt hamburgare i stan. Rickard poserar när vi kom hem.

Kung Rickard

        

Kung Henrik

 

Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 9 januari 2011 16:50

Igår packade jag och mina tre bernerflickor in oss  i bilen för att åka till Katrineholm. Vädret lämnade mycket övrigt att önska men trots snöblandat till rent regn så gick bilfärden bra i båda riktningarna. Idag har vädret varit mycket vackrare men väglaget har även varit mycket halkigare så jag tror det var bra att vi valde gårdagen för vår lilla tripp trots allt. Kameran var med MEN batteriet kvar i laddaren...


Ville ju fotografera då vi besökte Dinas två kullsystrar; Fina Rossinas Greta Garbo "Milla" och Grace Kelly som bara kallas för Kelly. Kelly har precis fått en egen hemsida! Både Milla och Kelly bor i Katrineholm men i olika familjer.


Vi började träffen med en kort promenad inom inhägnat område där alla fem flickorna kunde röjja gärnet i djupsnön som igår var tung pga tövädret. Dåligt ljus och snöblandat regn gjorde även det svårt att fotografera, men Anne-Greth (Millas matte) tog några bilder iallafall.


Nu har vi nyss träffats!

  

Jag reagerade väldigt på hur stor Milla var nu! Vid 8 veckor var hon minst i hela kullen och såg ut att bli en ganska tunn berner i stomme och kropp...men ack så jag bedrog mig! Nu är dom 8 månader och redan nu har Milla betydligt kraftigare benstomme än mamma Tyra och även en rejält byggd kropp. Hon är också utrustad med massor med lockig PÄLS vilket gör henne ännu större. Millas överbett är fortfarande lika kraftigt och kommer att fortsätta vara det, men hon är faktiskt grövre än mamma Tyra i skallen också. Kelly däremot som var störst i HELA kullen, alltså även större än hanarna, vid 8 veckor är betydligt spensligare i stommen och huvudet nu. Men dom är fortfarande bara 8 månader och det är ju tydligt att dom växer väldigt individuellt. Dina är nog lägst av kullsystrarna just nu, men jag upplever henne kraftigare än syster Kelly i benstommen men nättare i kroppen. Dina har inte den där snipiga formen på nosen som Kelly och Milla har liksom mamma Tyra också har, utan hon får nog lite kraftigare huvud. Kelly, Milla och Tyra såg vi fel på hela tiden, dom är sååå lika! Det är ju dessutom tre livliga damer så dom är inte stilla många sekunder så det är svårt att hinna se skillnad på dom i farten, man behöver titta riktigt länge och ordentligt. Detta är Milla till vänster och Kelly till höger.

 

Jag TROR att det är Kelly och Dina på översta bilden och Dina och Milla på den nedersta.

   

   

Tror faktiskt att detta är mamma Tyra till vänster och Dina till höger och Millas rumpa. Kolla Millas rumpa, blev stora snöbollar i pälsen pga tösnön!

 

Lite imma på linsen men häftig bild. Dina flyganfaller sina systrar.

    

Doris kunde vara lös eftersom att vi var i en inhägnad hage. Doris höll sig i utkanten och spanade och planerade en eventuell utflykt. Systrarna med mamma Tyra tyckte det var roligast att busa med varandra.


Efter snöbuset åkte vi hem till Milla med husse och matte. Jag var inte så väldigt förvånad över den otrooooligt goda maten med efterföljande bakverk som det bjöds på. Detta i kombination med sällskap av världens trevligaste människor och de mysigaste bernerflickorna gjorde dagen fullkomlig. Stort tack för er generositet på ALLA plan!


Idag har solen skinit både i Katrineholm och här. Jag har fått några dagsfärska solbilder på Milla.


 

 

   

   

    

   

Kameran fick följa med på promenaden här hemma också. Doris i koppel...

  

Dina och Tyra

   

  

  

Några fler bilder på Dina...

    

             


Allt gott!//Emelie    

Av Emelie - 6 januari 2011 17:55

Jag hoppas Sindy kommer tillrätta (se föregående inlägg). Jag fick meddelande på mailen från ägarna som försöker allt för att hitta sin vän. Sindy är inte från min kennel men jag använder dom kanaler jag har dvs min blogg för att hjälpa.


Här mår vi bra. Tyra är fortfarande skendräktig och ligger helst i soffan. Det såg så mysigt ut nyss. Henrik och Rickard tittar på sin favoritfilm Spiderman och Tyra myser.

  

  

  

  

  

  

 

    

Doris är kopplad nuförtiden men igår släppte jag henne alldeles här ovanför...jag vet att jag inte borde men av olika anledningar gjorde jag det. Doris drog som en avlöning vilket jag misstänkte. Efter tre timmar började jag bli riktigt orolig. Det var några turer jag inte tänker delge här. Men när jag körde i diket i skogen medans jag letade efter Doris så visade det sig att damen kommit hem...efter 4 timmar! Slutet gott allting gott iallafall.


G-kullen har hunnit fylla 8 månader. En 8 månaders-bild har kommit på Greta Garbo "Milla"

  

Och jag tog en bild på Glimmande Dina på hennes 8 månadersdag.

  

Dinas hälta var över dagen efter den uppstått. Gav henne homeopatmedel och healing. Försökte ändå hålla henne stilla men lyckades väl någon dag. Det är mycket energi i mina flickor så nu har hon sprungit, hoppat och farit som vanligt några dagar utan problem...peppar peppar.


Allt gott!//Emelie

 

 

Av Emelie - 6 januari 2011 15:15



HJÄLP OSS HITTA VÅR ÄLSKADE SINDY!

HAR DU SETT SINDY?

Sindy är en renrasig berner sennen tik på 4 år. Hon försvann ifrån oss i Olsfors den 30/12, troligtvis i samband med en smällare. Hon är ganska liten och nätt med smala ben och hon har överbett. När hon försvann hade hon ett mörkbrunt läderhalsband med guldiga nitar/fyrkanter på sig.

Snälla hjälp oss att hitta våran älskade tjej! Vi saknar henne så otroligt mycket.


Har du sett eller hört något, snälla ring oss på 0763-053810 eller 033295262 eller ring polisen på 114114

  


Av Emelie - 2 januari 2011 20:08

ÄNTLIGEN har jag fixat drag-grejjer! Jag har nu två bra dragselar, skaklar och en pulka. Ena selen, skaklarna och segebaden-pulka har jag köpt på blocket. Missade några innan jag äntligen var först. Dom är poppis nu när vi fått två riktiga snövintrar på rad! Då passar folk på att sälja sina pulkor!


Idag kom Lotta Fracke med sina två fina bernergossar för en promenad. Hon hade även en dragsele som är för liten för hennes bernerkillar och den passade Tyra som är den enda jag prövat den på än så länge. Jag hämtade min pulka och skaklar nu på kvällen så Lotta tog med sin pulka och julpyntade skaklar idag så att jag kunde prova. Jag spände för Tyra och hon sprang direkt med pulkan efter sig!

  

  

  

  

  

Gick verkligen strålande direkt! Så kul! Fina Tyra.

  

Vi gick vår långrunda. Jag är extra förtjust i Lottas äldste gosse Calmaritens Gazton, my type  

              

Hennes gossar är halvbröder, dom har samma mamma. Calmaritens Gazton och Imexx.

   

Här tillsammans med matte Lotta.

  

Dina fastnade på några bilder oxå...hon blir 8 månader imorgon!

         

Dina som hoppat och farit som en tok har aldrig tagit ett haltande steg...förräns idag. Kanske var det skaren hon inte var van vid?? I vilket fall verkar hon ha sträckt till sig ordentligt. Tror i bogen...bara att hoppas att det bara är en muskel!? Jag tror inte det är någon fara...  Bara att vänta och se...


God fortsättning kära vänner!//Emelie




  


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards