Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under augusti 2010

Av Emelie - 31 augusti 2010 07:14

I fredags ringde Hasse som är husse till Fina Rossinas Fine Fabian. Deras älskade tappre, älskvärde, underbare Fabian hade fått somna in på Strömsholms djursjukhus kvällen innan.


Fabian var den av "paddvalparna" som först fick förgiftningssymtom (troligtvis av en padda) vid 8 veckors ålder. Han hade kraftigast förgiftningssymtom och han var även den som insjuknade först i aseptisk meningit (hjärnhinneinflammation) när valparna var ca 7 månader. Det visade sig sen att av de 5 valparna som visat förgiftningssymtom vid 8 veckors ålder så insjuknade sammanlagt 4 stycken i aseptisk meningit med bara dagars mellanrum vid 7 månaders ålder. Fabian blev betydligt hårdare drabbad än de övriga. Min teori är att Fabian fick i sig mest av paddgiftet då han var först på paddan. Sambandet är så slående men märkligt. Faran med paddförgiftningen hänger givetvis ihop med att valparna var så små när dom drabbades. Själva förgiftningssymtomen var inte så kraftig och klingade av på bara några timmar, dan efter var valparna som vanligt igen...men så blev dom 7 månader...


Fabian stod nu på en låg dos prednisolon efter sitt andra återfall (han blev sjuk vid 7 månader och fick sedan två återfall). Tanken var att Fabian skulle stå på prednisolonet i resten av sitt liv. I förra veckan fick Fabian ett tredje återfall. Han blev så sjuk så veterinärerna såg ingen annan råd än att låta Fabian få somna för gott.


Jag blir så ledsen när jag skriver detta. Men mitt hjärta svämmar över av tacksamhet när jag tänker på Fabians familj Hasse och Belinda... Jag fick ett sånt fint mail där dom beskrev hur tacksamma dom var som fått dela dessa 3 år med just Fabian trots att åren varit präglade av denna hemska sjukdom. Hur fantastisk Fabian var, vilken kärleksfull berner som älskade att krama alla som kom...och det var Fabian som skulle bestämma när kramen var över. Hur dom lärt sig att fånga dagen och njuta av den tiden dom fick med Fabian. Istället för att åka på utlandssemestrar så åkte dom till Norge och andra ställen i Sverige. Fabian har alltid varit med, badat i älvar och sett mycket tillsammans med sin älskade familj.


Denna sjukdom är fruktansvärt plågsam när den slår till. Men den går i de flesta fall att bota med först en hög dos kortison som sedan under en låååång (viktigt att tiden är lång, MINST två månader) tid trappas ner succesivt. Så vitt jag vet så mår de övriga tre drabbade "paddvalparna" bra nu sedan länge utan kortison.


Jag har även fått många härliga bilder på Fabian som familjen tagit genom åren. Jag kommer att tillägna en blogg till åt Fabian där ni får möta denne älskvärde bernerkille som fick en orättvist tuff och kort tid här på jorden.


Nu finns han i sin familjs hjärtan och givetvis delar han plats med "de mina" i mitt hjärta. Han har sluppit kampen mot denna fruktansvärda sjukdom.


TACK HASSE OCH BELINDA  //Emelie

Av Emelie - 26 augusti 2010 19:51

Uj va hon växer lilla Dina. Nu har benen vuxit men inte kroppen...

  

Lillskruttan  .

Jag har konstaterat att äpplen är TOTALförbjuden diet för Dina. Hon lyckades knapra lite äpple i obevakade ögonblick efter att magen stabiliserat sig en gång...och nu har hon bajsat dåligt ett tag...speciellt på nätterna... men igår kväll började jag med riktigt strikt diet, hoppas få ordning på lilla maggen snart.


Pigg och glad är hon. Igår och idag har jag faktiskt tränat lite fotgående och sitta fot. Och sååå kul hon tycker att det är! Vilken kontakt!!! Jag vet ju att hon har träningsvilja i generna, hon är ju barnbarnsbarn till Rossina och dotter till Tyra,(mormor Fjollan hade andra kvalitéer...)tänk om jag kunde få till ordentligt med träning med henne och meritera...vill iallafall. 


Närmast på schemat står konsert nu på söndag i Vadstena klosterkyrka kl. 21.00 VÄLKOMNA!

  


Glöm inte SLÄKTTRÄFFEN...


Allt gott!//Emelie 

Av Emelie - 24 augusti 2010 20:34

Idag hade vi besök av en healer. Fatima som healade på Doris när hon fick ont för en dryg månad sen kom hit. Hon skulle framförallt behandla Doris igen men kände även igenom Tyra och Dina när hon ändå var här.


Det är helt underbart att se Doris när hon får healingbehandling av Fatima. Hon njuuuuter i en timmas tid! Vanligtvis brukar hundar tycka att det räcker med en sådär en tio minuter en kvart. Men Doris...

 

   

   

   

   

   

   

Jag kommer snart att ta nya värden på Doris. Fatima sa liksom My alltid påpekar att det viktiga är att se hur Doris mår, jag får inte ta för allvarligt på värdena. Jag hoppas bara att värdena inte försämrats ännu mer... Men Doris mår verkligen bra nu. Hon har aptit och har hull som inte ska bli mer. Hon är pigg och verkar må bra helt enkelt. Det känns verkligen tryggt att kunna ringa Fatima om Doris skulle få ont igen. Veterinären har varit motvillig till att skriva ut penicillin då han inte trott att det har varit orsaken till Doris onda. Och om det onda kan gå bort med hjälp av healing så är ju det bättre än bra, all medicin har ju biverkningar men det har inte healing! Doris sjukdom är kronisk, hon blir aldrig frisk men jag tror healing kan förebygga och hjälpa Doris att må bra längre. Healing är bättre för Doris än någon annan behandling. Är ni nyfikna på Fatima så har hon en hemsida.


Tyra och Dina kändes bra tyckte Fatima. Hon undrade om Dina fått sina tassar från pappa då dom såg väldigt stora ut för lilla Dina, hon trodde inte att Tyra och Doris haft så grova tassar. Jag tror faktiskt också att Dina kommer att bli lite grövre i stomme och huvud än sin mor. 


Och kära vänner...glöm inte SLÄKTTRÄFFEN 


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 23 augusti 2010 20:55

Hinner inte riktigt med bloggandet nu. Det är framförallt mycket med spelandet  , jag försöker hinna med att öva så ofta jag hinner eftersom att vi har cd-inspelning nu i september. Ju bättre förberedd jag är ju bättre går det.


Dessutom har helgen varit full av spelningar och så även nästa helg.


Vad som också kommit igång är valpkursen med Dina. det var roligt att se hur hon reagerar i den situationen. Nyttigt för Dina att få göra något utan sina "mammor". Och nyttigt för mig att få en spark i baken, min ambition är att träna lite med Dina framöver. Kanske lydnad??? Just nu så känns dom ambitionerna väldigt mycket som just ambitioner, ingen direkt verkstad... Men, men bra med en kurs iallafall. Dina skötte sig alldeles utmärkt vilket jag trott, men kul att få det bekräftat. På kursen är det med två bernervalpar till. Den ene är Zingo som är nästan två veckor yngre. Zingos husse och matte skulle ju egentligen haft valp 1 Zico som jag fick ta bort pga hjärtfel. Zico var då lite drygt 7 veckor och tingad. Sorglig historia det där på många vis  . Men dom har verkligen fått en fin ersättare i Zingo  . Han är ju dessutom lite släkt med Dina med kullsyskon, dom har samma morfar. Även Zingo skötte sig strålande på valpkursens första dag  . Den tredje bernervalpen är bara drygt 9 veckor än, så hon kommer med på kursen om några veckor när hon fått sin vaccinationsspruta. Så det är ju kul med så många bernervalpar på kursen!


Jag har precis duschat Tyra och Doris. Hoppar över dusch av Dina, vill vara försiktig så att hon inte får några uvi-känningar igen. Hon har mått bra länge nu men det går fort... Hon får mycket c-vitamin men för några nätter sen så var hon körig i magen. Misstänker mycket äppelätande... Iallafall så var det bara över natten, nästa dag var hon bra i magen igen. Jag gav henne lite mjukare mat i form av ris och kokt köttfärs en dag och sen har jag blandat med torrfodret. Ingen c-vitamin eftersom att det är starkt för magen. Men magen har funkat så bra så i flera dagar nu.


Tyra har tappat ALL sin päls nu men jag konstaterade när jag duschade henne att hon iallafall har slutat att fälla nu. Doris har börjat få lite päls men fäller faktiskt lite fortfarande. Det är lite olika hur dom fäller. Doris brukar tappa allt på kort tid och sen sluta och pälsa på sig, men denna gång har hon fällt lite mer utdraget och som sagt börjat få päls innan hon riktigt slutat fälla. Dessutom så har hon lagt på sig hull av det nya färskfodret jag ger henne. Hon älskar det och har frisk aptit och hon liksom Tyra är i sin mest speedade hormonella fas vilket märks på de båda... Snart är det nog dags att se vad Doris blodvärde ligger på... Jag vill veta nu innan hon löper. Hon har ju mått bra innan löp förra gången och så börjar eländet med löpet... Vill hålla koll och se. Jag tror och hoppas att homeopatmedel och healing gjort gott för Doris, vill se om det verkligen är så??? Doris äter fortfarande homeopatmedel. Jag tycker att hennes slemhinnor ser lite mer rosa ut än vid förra blodprovstagningen men hennes slemhinnor är blekare än Tyras... Tyra har förutom pälsen även tappat allt hull så hon får lite kraftigere foder nu. Men även hon är extremt pigg och har frisk aptit. Lugnast i flocken är nästa valpen, Dina. Hon är definitivt en lugnare valp än mamma Tyra var. Men det är inget fel på hennes aptit heller. Jag tycker att hon är väldigt fin på alla vis. Idag är hon 16 veckor och väger 15,5 kg.


Kullsystern Milla har vi fått hälsningar ifrån! Hon har träffat hundkompisar i skogen som hon busar med och åkt kana i sanden mm. Matte tycker att hon är en nyfiken, modig och rolig valp vilket givetvis gläder mig att läsa. Många härliga bilder har följt med mailen, här följer ett axplock.

Fina Rossinas Greta Garbo " Milla"

  

  

  

  

  

  

  

  

Milla njuter livets glada dagar med sin husse Gösta och matte Anne-Greth som också är fotograf!

Jag vill även påminna om vår släktträff, läs mer om den här ! Fick precis besked att F-kullens pappa Stensängens Nelson "Zorro" kommer  !!! Jag har faktiskt inte hunnit skicka ut inbjudningar via mail ännu, ska göra det så snart jag hinner men det är mycket nu... Men ni är såååå välkomna allihop!


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 20 augusti 2010 13:43

Anteckna datumet ovan kära Fina Rossinas-släktingar!!! För då har vi nämligen SLÄKTTRÄFF här på kenneln! Jag tror och hoppas att min flickor inte börjat löpa då...och om så är fallet så får dom inte vara med.

 

Vi ses här hemma någon gång mellan 10.00 och 11.00 för gemensam promenad och sedan sedvanlig grillning (ta med korv och matsäck), nån kul aktivitet ska jag väl luska ut också.

 

Tiden har rusat på och jag insåg att ett datum för den årliga släktträffen måste bestämmas NU...helst nyss...

 

Pappa till senaste kullen, G-kullen, Askimsvikens Lacoste kommer! Kul om alla, eller så många som möjligt av G-valparna kan komma! Det finns möjlighet att åka till grillplatsen med bil, för promenaden blir nog lite för lång för valparna, speciellt som att jag misstänker en hel del bus på plats.

 

Vad jag vet så lever 3 stycken ur första kullen, Berra (Guglielmo), Serlina och Elvira. Den 10:e oktober är det 10 år sen kennelns första kull föddes. Så detta år firar vi 10-års jubileum!

 

Alla som har anknytning till kenneln är hjärtligt välkomna! Ni som har/har haft hund härifrån. Ni som har/har haft en pappa till någon av kullarna. Eller är ni kanske nyfikna på valp från kenneln i framtiden?

 

Tacksam för svar från er som kommer, så att jag vet vilka vi ska vänta in! Jag ska försöka sprida inbjudan via mail, telefon, brev...men jag kan glömma någon, så känn er välkomna ändå! Ska även försöka få in information på hemsidan snarast. Och jag kommer att tjata om detta i bloggen så att förhoppningsvis ingen missar detta!

 

Min fasta telefon funkar inte just nu, men svara till min mobil: 070 699 53 35 eller mail: ilarstorp@telia.com !

HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!

  

Av Emelie - 16 augusti 2010 10:55

Ja så fyller Fjollans andra kull, C-kullen 5 år! Fjollan var en riktig tikföderska och just C-ullen består av fem tikar som alla firar födelseda´ ida´  HURRA!


Curricurrie "Selma" behöll jag avelsrätten på. Tyvärr så visade en återkommande hälta bero på lindriga pålagringar i bogleden, så det blev inga valpar på Selma  . Tråkigt då Selma har många kvalitéer jag eftersträvar, både exteriört och mentalt. Den återkommande hältan var besvärlig kring året men har kommit mer och mer sällan med åren. Ingen operation och endast tillfällig medicinering med antiinflammatoriskt har krävts.


För någon vecka sen hittade jag en fin bildserie på facebook. Det var Selmas husse Peter som tagit några bilder med sin mobil på Selma när dom hittade en alldeles nyfödd kalv i hagen. Selma bor på en gård här i närheten.

Lever den?

 

Verkar så.

   

Var e mamman??? Den här lilla måste vaktas! Som berner så rycker jag givetvis in!

   

   

Även lillhusse Hampus känner sitt ansvar!

 

Ni förstår kanske att man blir stolt som uppfödare när man ser ett sånt här rastypiskt beteende hos avkommor här ifrån kenneln  .


Stort grattis till fem fina flickor idag! Allt gott önskar jag er  //Emelie   

Av Emelie - 12 augusti 2010 23:30

Sista fasen i vårt Bachprojekt inleds nu på söndag 15 augusti. Då spelar vi konsert i Godegårds kyrka. Konserten börjar kl. 18.00. Söndag 29 augusti spelar vi samma konsert i Vadstena klosterkyrka kl. 21.00


Under september spelar vi in de sista fyra sonaterna på cd. Planen är att vi släpper en dubbel-cd med J.S Bachs sju flöjtsonater och triosonat för två flöjter och continuo till jul!  ...julklappstips  !

 

Fyra sonater av Johann Sebastian Bach framförs. Vi som spelar är jag och Anna Bohm på   , Märta Nilsson spelar cello (fanns ingen sån gubbe) och Marie-Louise Beckman spelar orgel.


En upplevelse ni inte vill missa  VÄLKOMNA!//Emelie  

Av Emelie - 10 augusti 2010 10:58

Kom precis in efter en liten tur upp i skogen. Tog med kameran. Bilderna får tala helt själva, vissa lite suddiga...av förklarliga skäl. För er som eventuellt irrar förbi här för första gången så kan jag berätta att hundarna är mina tre älskade bernerflickor Doris 4 år, Tyra 3 år och Tyras dotter Dina 3 månader.

Tyra

  

Dina

  

  

  

  

  

  

Doris o Tyra 

  

 

   

  

Doris   

   

  

  


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards