Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under september 2010

Av Emelie - 26 september 2010 13:21

Fick några bilder med mailen, dels från Berra (Fina Rossinas Guglielmo) som närmar sig sin 10-årsdag med stormsteg och dels några från Stensängens Nelson "Zorro" från släktträffen. Zorro är pappa till F-kullen.


Först några från släktträffen:

Far och son. Zorro med sonen Zero i bakgrunden och deras respektive hussar Klas och Lars.

  

Den andre pappan som var med på träffen var G-kullens pappa Askimsvikens Lacoste.

  

Hans dotter Glimmande Dina

  

Resultatet på tävlingen räknas nogsamt ut...

  

Korvgrillning och korvtiggning är en självklar ingrediens på en sådan här träff!

  

Jag är trött men jag vill inte sova...Rickard dukar till sist under för tröttheten.

  

Veckan innan träffen var Berra snart 10 år med sin matte Elly på fjällvandring. Elly skickade några bilder från den.

  

Vacker utsikt tycker Berra!

  

Med ålderns rätt så måste man vila ibland.

  

Det blev ingen lift i år men en ranglig hängbro räds inte Berra för att gå över! Kom matte jag går före!

  


Bakslag på Dinas mage i natt...men orkar inte tjata om det här. Har aldrig varit med om maken iallafall. Hon är fortfarande pigg och HUNGRIG.


Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 25 september 2010 11:08

Dinas magproblem har satt sig på min hjärna. Andra viktiga saker har fallit bort. Jag har undrat och analyserat. Hon har stått på ett rekommenderat bra foder för dåliga magar lääänge och bara blivit värre!?


Det var då jag började misstänka parasiter. Det kom ut en hel del små maskar som högst troligt var hakmask vid den homeopatiska avmaskningen, men magproblemen bestod. Då började jag misstänka Giardia som är en parasit som trivs bland hakmaskar. Som ni vet så hittades INGA prasitägg eller konstiga bakterier på bajsprovet som skickades iväg. Avmaskade med Banminth lördag för en vecka sen men det medlet kräktes hon upp nästan allt skulle jag tippa. Dina har reagerat med att hosta upp lite slem nu och då av Axiluret men hon har inte kräkts. Har dock inte sett några maskar i hennes bajs.


Svårt att sluta undra och analysera. Dina verkar så här långt svara bra på ris och torskdieten. Det gjorde hon förra gången också, men jag gav det till henne i bara två dagar innan jag började blanda i vanligt foder. När jag gjorde det blev hon lite sämre igen. Nu håller jag i med dieten tills Dina blir helt bra och några ytterligare dagar innan jag försiktigt börjar blanda i vanligt foder igen enligt veterinärens råd.


Förstår på kommentarer jag fått och de jag pratat med att det inte bara är jag som blir helt fixerad när något sådant här händer.


Jag gick igenom en liknande bajshistoria med Rickard precis före jul och jag kan säga att den gjorde mig förtvivlat orolig innan det vände, speciellt som han blev så sjuk innan vi slutligen fattade att han inte tål mjölk, innan dess hade bl a parasit- och bakterieprover tagits.


Jag är inte orolig för Dina på samma vis men jag vill få rätsida på hennes mage NU. Jag hoppas detta kommer att räcka, men krävs det så sätter veterinären givetvis in medicin. Tog nyss tempen på en sprattlande Dina och hon ligger HELT normalt i temp  .


So far so good alltså. Hoppas kunna lämna detta ämne här i bloggen nu!


Allt gott och tack alla ni som engagerat och hjälpt mig i denna skithistoria  //Emelie

Av Emelie - 24 september 2010 14:15

Har idag varit iväg till veterinären för koll av Dina. Hon är inte mager, hennes blodvärden är bra men tempen var lite förhöjd. Veterinären tyckte det var för tidigt att göra bedömningen att sätta in Flagyl som trots allt är ett antibiotika med biverkningar. Han menade att jag inte försökt allt än...vilket jag ju tycker att jag gjort. Blev lite förtvivlad först men jag har nu valt att lugna ner mig och gå på hans linje. Blir ju "lite" desperat när min snart 5-månaders valp är paj i magen i nu över en månads tid. Att i princip all bajsning sker nattetid gör ju inte det hela bättre.


Men, men. Ger Dina Axilur i fem dagar nu, normal dos för hennes vikt. Dieten kommer den närmsta veckan bestå av ris och torsk och endast detta. Is i magen på matte. Och märker jag ingen förbättring så blir veterinären underrättad....  ....och jag tänker inte vänta i en vecka på resultat....


Jag avmaskar bara Dina. Doris och Tyra har inga symtom men är avmaskade homeopatiskt (= inte avmaskade alls i veterinärvärlden). Doris mår inte bra av Axilur så är det bara, vill undvika att ge henne detta preparat in i det längsta. Jag kör på detta och har han rätt och Dina blir bra på detta sätt så är det givetvis bättre än att sätt in Flagyl.


Jag har bara skickat in prov från en bajsning då jag ville få iväg provet i måndags. Både veterinären och jag är medvetna om att ett negativt svar inte behöver betyda att Dina inte har Giardia som jag fortfarande misstänker att hon har.


Men kanske reder vi ut det så här??? Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 23 september 2010 08:57

Igår eftermiddag kom svaret på parasitprovet och i morse pratade jag med veterinären. Svaret var negtivt. Vilket innebär att dom inte hittade några ägg från parasiter ej heller coccider som är en bakterie som kan komma i samband med andra parasiter.


MEN tyvärr tror jag inte detta är ett svar som stämmer med verkligheten. Jag har googlat och läst allt jag kunnat komma över om framförallt hakmask och parasiten Giardia som är en följdparasit på hakmask. Av någon anledning som jag inte vet eller kommer att få veta så tror jag att parasiten Giardia fått fäste i Dinas tarm och därför blir hon inte bra trots dietfoder efter konstens alla regler. Symtombilden stämmer med vad jag läst och med vad jag hört från bernerägare som haft denna parasit på sin valp. Det är inte så lätt att hitta denna parasit i ett avföringsprov nämligen.


Hundar kommer i kontakt med parasiter och bakterier, det är oundvikligt. En valp som dessutom i detta fallet har ätit en penicillinkur mot uvi är känsligare än en frisk vuxen hund. Antagligen bär både Tyra och Doris på samma parasit men dom blir inte sjuka i magen av den. Först när jag läste om denna parasit och hur viktigt det var med sanering både ute och inne och att det i princip inte gick att sanera för att denna parasit kan överleva i månader i jorden, på en matta...så blev jag alldeles förtvivlad! Dessutom så är det inte bevisat om det smittar mellan människa-hund, men människor kan få samma parasit....


Iallafal har jag lugnat mig lite. Givetvis sanerar vi så gott vi kan här hemma och ute. Jag pratade med veterinären i morse som sagt och jag börjar med att avmaska Dina med axilur i fem dagar. Axilur tar det mesta i maskväg i alla stadier (allt från ägg till mask). Jag misstänker ju att Dina även har hakmask. Axilur tar även parasiten Giardia till viss del men för att bli av med den tillfredsställande så räcker nog inte denna avmaskning. Jag kommer att be veterinären att ge Dina flagyl i 21 dagar efter avmaskningen. Jag kommer däremot inte att behandla mina andra hundar förebyggande. Jag tror inte jag kommer att kunna undvika helt och hållet att Dina kommer i kontakt med denna parasit framöver men jag tror och hoppas att jag kommer att kunna hålla det i schack bara hon får denna behandling nu. Av mina vänners erfarenheter, vänner som råkat ut för denna parasit, så förstår jag att det är a och o att tillräckligt lång och tillräckligt hög dos med flagyl sätts in i ett sånt tidigt skede som möjligt för lyckat resultat. Jag hoppas undvika deras erfarenheter av återfall genom att ta till mig dessa råd som jag tackar ödmjukast för!


Ni som har kullsyskon till Dina behöver inte oroa er för några parasiter så länge era hundar mår bra i magen!


Avslutningsvis två härliga bilder från Anne-Greth och Gösta!

Fina Rossinas Greta Garbo "Milla" 20 veckor.

   

Gillar liksom mamma Tyra och syster Dina att bada.

   


Allt gott!//Emelie 

Av Emelie - 22 september 2010 20:08

I helgen som var gjorde Fina Rossinas Great Zorro 20 veckor gammal utställningsdebut i Huskvarna! Och vilken debut! Han inledde det hela med att få Hp (hederspris) och bli BIR (bäst i rasen) av tre deltagande berner!

Kritiken löd:

Lovande huvud, bra öron och ögon, ännu kort underkäke. Bra benstomme och tassar. Normala vinklar, Välutvecklat
förbröst, tillräcklig kropp. bra proppositioner höjd och längd. Lång
svans. Vackert tecknad på bröstet, rör sig bra från sidan. Lite hastrång. Lovande päls.
I gruppfinalen kom han sedan 2:a! Sedan kom dom till det bästa momentet; barn med hund där Zorro tävlade med lillhusse Marcus. Givetvis hade dom glömt kameran, men mobilen var med!

Zorro och Marcus in action!

  

Och bland 5 tävlande ekipage så VANN Marcus och Zorro!!!! GRATTIS!!! Gissa om lillhusse fått mersmak!?

   

Efter att ha varit så här duktig och snygg en HEL dag så blir man TRÖTT! Soffläge gäller!

   


Lycka till i fortsättningen!//Emelie 

Av Emelie - 21 september 2010 12:49

Väntar fortfarande på svar. Lämnade in ett bajsprov hos veterinären från Dina igår. Det skickades upp till SVA för analys. Jag misstänker nämligen starkt att Dina fått i sig en envis parasit. Mönstret liknar inte en "vanlig dålig valpmage" för mig. Hon fick bakslag på magen efter träffen trots att allt gjordes för att undvika gräsätande. Sen dess har inget hjälpt. Hon är fortfarande pigg och glad. Sover lugnt på nätterna....mellan bajsningarna. Mönstret den senaste veckan har varit ok bajs på morgonen, inget bajs på ca 12 timmar, ok bajs på kvällen och sen kör det igång under natten med lösa pruttbajsningar för att börja om med samma mönster nästa dag!!!??? Suck. Via det eminenta mediet facebook har jag kommit i kontakt med lite andra bernerägare som har erfarenhet av en viss parasit Giardia som ofta kommer i samband med hakmask. Har även googlat och läst en del om hakmask och Giardia.


Detta är en envis, smittsam och svårattbliavmed-parasit, den är inte livsfarlig men otrevlig. Nu vet jag inte om det är detta Dina fått i sig, men symtombilden stämmer med dom som råkat ut för denna parasit. Väntar som sagt på svar från veterinären...prov skickades till SVA igår. Min misstanke är även att Dina smittats efter att kullen levererats. Ingen annan i kullen har magproblem och det hade inte Dina heller innan det började för ca en månad sen. Men när jag får svar och vad svaret då är så vidtas givetvis av veterinären rekommenderade åtgärder.


Jag avmaskade Dina, Doris och Tyra homeopatiskt och då kom det nämligen ut små korta smala vita maskar som jag misstänker är hakmask.


Jag vill även förtydliga detta med att jag använder homeopatmedel. Det är viktigt att ALLTID ta kontakt med veterinär när man misstänker att hunden är sjuk. Detta är vad seriösa homeopater alltid rekommenderar. Ibland kan homeopatiska medel stärka upp en annan veterinärmedicinsk behandling eller som i Doris fall där ingen behandling finns, så har homeopatmedel varit ett stärkande inslag för hennes hälsa.


Homeopatmedel är energier förpackade i sockerpiller så det är svårt att tro att det har någon som helst verkan. Men säkert är att det inte har någon biverkan. Det är dock viktigt att man medicinerar homeopatmedel i samråd med en seriös homeopat.


Men är er hund sjuk kontakta alltid veterinären! Så gör jag och kommer alltid att göra så.


Väntar på svar....//Emelie

Av Emelie - 15 september 2010 10:22

Så har jag fått några bilder från träffen av Anne-Greth och Gösta, Millas (Greta Garbo) matte och husse. 

F-kullens härlige pappa Stensängens Nelson "Zorro".

   

Söte Zingo (ingen Fina Rossinas men ack så söt ändå  )

   

G-valparna har vuxit ur sin valppäls och inte riktigt fått den nya pälsen. Great Zorro har en hög ringlad svans som verkligen kommer fram...inte helt fördelaktigt... Blir nog finare när han får päls på svansen!

   

Grillmästaren Stefan med en tiggande Berra (10 år om nån missat). 7-åriga Bossa ligger och tar det lugnt bredvid grillen...omifallatt...

   

Henrik och Arvid i matlagningstagen...??? Finns alltid intresserade åskådare när det gäller mat! Här ser vi även 11-åringen Brunos nos sticka fram, han är inte heller någon Fina Rossinas, men så trevligt att träffa er också!

  

Grillmästaren har kastat ut nåt...

   

G-kullens stilige far Askimsvikens Lacoste.

   

   

Och så dottern Greta Garbo "Milla" hemma igen i sin egen skog. Typiskt Fina Rossinasdrag att hoppa upp på stenar... Inte lika starkt hos syrran Dina här hemma som hos mina tidigare flickor. Milla.

   

   


Tack Anne-Greth! Allt gott!//Emelie

Av Emelie - 13 september 2010 14:23

Fick en laddning bilder från träffen från Lars och Marie, Fine Faust "Zeros" husse och matte.

Zero.

  

Flera bilder blev det på Zeros far Stensängens Nelson "Zorro". En maffig kille, underbart coolt temperament! Verkligen kul att ni kom!

Pappa Zorro med sonen Zero i bakgrunden.

  

Zero med pappa Zorro bakom.

    

Far och son med respektive hussar, Klas och Lars. Det är Zero sonen som ligger.

 

Far och son med Zeros matte Marie.

  

  

Zorro.

   

   

   

   

Jag fick några bilder från tävlingen också!

  

Här står Zero beredd med matte Marie inför slalombanan.

   

Jerker och Zeke i slalombanan.

 

Funktionärerna. Jag håller Zero inför sista upploppet medans Arvid tar tid.

  

Full fart!

  

Tiden antecknas... 

  

Grillmingel.

  

Resultatet på tävlingen ska räknas ut...

 

Medans vissa bara vräker i sig...

   

Stefan var grillvakt. Systrarna D var på hugget...

   

Stefan med Doris och Disney.

   

D-kullens pappa Patchie lever inte. familjen Persson har nu leonbergern Zeke.

  

  

Arvid vill också ha korv...liksom en G-valp, vet ej vilken...tre av dom var mer eller mindre identiska.

   

Här pratar jag med Milla (Greta Garbo).

    

Milla och Kelly är väldigt bitiga märkte jag och det har jag även snappat upp från Anne-Greths mail...  . Jag märker att jag instinktivt bara håller kvar handen som "död" när valpar biter i mig. Tror jag har hört det nån gång. Att man liksom bara slappnar av med handen och håller kvar den, då blir det att hunden som biter bara håller löst och sen släpper. Kanske ett tips som funkar???

G-kullens pappa Lacoste med matte Katrin.

  

Också en supertrevlig kille. En berner med fart i!

  

Annica med Zingo.

  

Henrik.

  


Tack Marie och Lars! Fler bilder från träffen tages tacksamt emot! Kul att se den genom deltagarnas linser också!


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards