Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2010

Utställningar och raskonferens

Av Emelie - 20 oktober 2010 10:28

Nu är det en del hundaktiviteter inbokade helgerna framöver. På fredag åker jag och mina söner upp till Stockholm. Hundarna och Stefan stannar hemma. Sönerna ska bo hos mormor och morfar och träffa kusinerna och jag ska på rasklubbens konferens där vi kommer att dryfta allehanda intressanta ting som rör våra fyra sennenraser.


Det blir roligt att träffa flera uppfödare och andra intresserade. Misstänker även att en del tunga siffror kommer att presenteras. Bernern är en av de raser som har högst frekvens cancer. Cancer är ingen rolig sjukdom att kämpa emot för någon. Inte helt lätt att komma tillrätta med avelsmässigt heller. Men vi har ett kompetent avelsråd och sådana här konferenser främjar även samarbetet oss uppfödare emellan så jag ser en ljus framtid för vår ras. Men det går inte över en natt. Och givetvis har vi inte "bara" cancer. Men cancern är nog den största boven till att medellivslängden är så låg på vår ras.


Två helger i november blir det utställningar! Den 7:e november beger jag mig till Växjö. Jag tar med mig Tyra och Dina. Tyra börjar få tillbaka sin fina lockiga  päls och hon är så fin....om ni frågar mig, får se vad domaren tycker??? Dina gör då utställningsdebut nyss fyllda valp (6 månader 3 nov). Inte helt strategiskt att debutera i ett sådant stort sammanhang, men jag ska göra mitt bästa att förbereda mig och Dina. Jag upplever Dina som en väldigt trygg valp, men jag vet att man inte ska ta något för givet. Men om matte håller sig lugn så brukar det gå bra....  


Nyss anmälde jag Dina till valputställningen i Mjölby helgen efter, den 14:e november. Vet flera fina östgötabernervalpar som ska dit, blir kul att träffa dom "live"! Sista anmälningsdagen till Mjölby över nätet är 27:e oktober. Och här kan du läsa om valptställningen i Mjölby...om du inte anmält dig än.... Ser fram emot att träffa trevliga människor och hundar på båda utställningarna  


Några rykande färska bilder på Dina avslutar dagens blogg.

  

  

  

 

   

Lägger till några bilder från promenaden.

Tyra och Dina.

   

Tyra jagar ekorrar....mormor Rossinas specialitet!

   

Dina poserar

      


Allt gott!//Emelie 

 
 
Camilla

Camilla

20 oktober 2010 11:25

Hon ser verkligen fin ut Dina som har förvandlas från en söt valp till en snygg tjej ;) gillar verkligen den sista bilden ... snacka om att vara medveten om att man är fin *s* .
Jag läste på FB att korvarna fortfarande ser bra ut ... vi ÄLSKAR fina korvar eller hur *ler*.
Nog är det tråkigt med bernerns statistik ... det är så sorligt att vi mister dom ofta i allt för unga år av olika anledningar , men jag är också övertygad om att avelsrådet gör vad dom kan för att förbättra det . Hur som helst så skulle inte jag kunna tänka mig en annan ras för det, dom är ju bara så härliga våra berner.
Hoppas ni får det trevligt i helgen, och självklart så kommer det gå bra för er på utställningarna som är planerade, du har ju världens finaste hundar ... eller hur ?? vad kan då gå fel *ler*.
Må så gott nu
Camilla

http://www.tuffa.bloggplatsen.se

 
sytanten

sytanten

20 oktober 2010 19:16

Jag säger bara en sak... Dina är så otroligt vacker, en berner i min smak! Det är så roligt att titta "IN" och få se Dina och de andra vovvarna
Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

Emelie

21 oktober 2010 10:01

Tusen tack! Jag håller givetvis med dig. Dina är en riktig pingla, precis i min smak oxå. Du är så välkommen att titta in. Idag skiner solen, får se om det blir några nya fina bilder??? Kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards