Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 9 november 2009

Orolig matte

Av Emelie - 9 november 2009 11:44

Idag har jag varit till veterinären med Fjollan. Jag märker att min toleransnivå när det gäller krämpor på mina hundar är obefintlig. Oron kramar åt och jag mår minst sagt dåligt.


Fjollans hosta har inte gett sig. Ibland får jag för mig att den är lite bättre för att nästa dag bli värre. Jag vet inte om jag inbillar mig. Har hon blivit bättre eller har hon rentav blivit sämre? Jag tar temp. Den är också lite förhöjd. Och så är det igång...


I morse åkte jag till veterinären. Blodprov togs och röntgen av lungorna gjordes. Veterinären kände ännu en gång igenom Fjollan grundligt. Resultatet av dagens undersökning:

  • Ingen synbar förändring syntes på röntgenbilden av lungorna.
  • Fjollans levervärden och njurvärden såg väldigt bra ut, inte minst med tanke på hennes ålder.
  • Vita och röda blodkroppar såg bra ut. Hon hade lite förhöjt av en sorts vita blodkroppar men det påverkade inte det totala antalet. Detta kan tyda på infektion i kroppen.
  • Fjollan hade lite förhöjd temp men väldigt lite. Hundens temp kan vara lite högre hos veterinären eftersom det är en lite stressad situation för hunden. Men Fjollan hade samma temp här hemma, så jag tycker att den är lite hög.
  • Fjollan kändes bra, inga förstorade lymfknutor och magen kändes bra tyckte veterinären.
  • Fjollans lungor lät bra i stetoskopet.

Veterinären tror att Fjollan ska klara hostan själv, inget penicillin sattes in. Fjollans aptit är god och hon verkar pigg för övrigt. Så nu hoppas jag att jag kan lägga oron för mina hundar på hyllan ett tag.


Nej, nu är det lunchdags för en liten trött Rickard!


Allt gott!//Emelie

 
 
Sandra

Sandra

9 november 2009 12:21

Ja det är verkligen inte lätt, man oroar sig så för dessa älskade djur.. Fast knske bättre att oroa sig en gång för mycket än en gång för lite?! Men det var skönt att allt iaf såg bra ut hos veterinären, hoppas nu att hon blir av med hostan.. Kram

http://lanquist.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

9 november 2009 13:44

Mm, tänk om hundarna kunde prata.....
Det är en jobbig oro och olustkänsla man får i kroppen när dom fyrfota vännerna inte mår bra.

Skönt i alla fall att veterinärens besked angående Fjollan var bra!!

Zero kräktes i lördags och tidigare på kvällen hade bajset varit vitt (sa husse). HJÄLP!!! tänkte jag direkt. Vitt bajs för mig är en pajad lever..... men så kom vi på att ett drygt dygn tidigare hade Zero fått en bamsestor tuggrulle, som han satte i sig. Det var förklaringen och jag drog en suck av lättnad :-).

Ha en riktigt härlig dag!!

 
Ingrid

Ingrid

9 november 2009 19:46

Du och jag skulle nog behöva klippkort hos veterinären.
Hoppas att hostan ger med sig så att du kan andas ut.

Ingrid

http://www.knodden-barnabas.se

 
Lena

Lena

10 november 2009 16:04

Tack för ditt stöd i dag !!!
Det känns lite bättre nu och Majsan har lugnat sej lite hon också.

Kram Lena !!!

http://www.heimarkenskennel.se

 
Marianne

Marianne

11 november 2009 14:28

Det känns bättre att ha gjort ett veterinärbesök kanske i onödan än ett för lite. Våra hundar har ju enbart oss att förlita sig på och man vill ju deras bästa. Skönt att Fjollan inte hade någon allvarlig åkomma. Jag hoppas hon snart ska vara kry igen.
kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards